مدیرعامل سیمان تامین مطرح کرد؛

عرضه سیمان در بورس رانت بزرگ عده‌ای را از بین می‌برد

عرضه سیمان در بورس رانت بزرگ عده‌ای را از بین می‌برد
کدخبر : 21087

مدیرعامل سیمان تامین می‌گوید طبیعی است که با عرضه سیمان در بورس، رانت بزرگی برای عده‌ای از بین می‌رود و صداهای مخالف زیادی به گوش می‌رسد.

 

 

به گزارش رصداقتصادی ، رضا جمارانیان مدیر عامل سیمان تامین در نشستی خبری اظهار کرد:‌ نرخ سیمان در سال‌های اخیر همواره از نرخ تورم عقب تر بوده است . در سال‌های 96 و 97 با افزایش 12 درصدی  قیمت سیمان،  در سال 98 با افزایش 37 و نیم درصدی آن  و در تیرماه سال 99 با افزایش 20درصدی قیمت سیمان موافقت شده است. 

وی افزود:‌ در طی سالهای اخیر قیمت سیمان در تناسب با نرخ تورم نبوده است و این درحالی است هزینه‌های دستمزد، نرخ حمل و نقل و سایر هزینه‌های مرتبط با قیمت تمام شده سیمان با افزایشی در محدوده نرخ تورم مواجه بوده است.

مدیر عامل سیمان تامین تصریح کرد:‌ در سال 99،  افزایش حقوق و دستمزد حدود 30 تا 35 درصد بوده است، نرخ اجر نسوز حدود دو برابر شده است و هزینه‌های حمل نیز بیش از  دو برابر شده است درحالی که نرخ سیمان از مرداد حدود 20 درصد افزایش یافته است.

جمارانیان عنوان کرد:‌ قیمت مصوب یک کیلوگرم سیمان در سال جاری 308 هزار تومان تعیین شده است در حالی که با نرخ خاک و کود هم قابل مقایسه نیست. اگرچه متوسط عمر تجهیزات کارخانجات 30 سال است اما هزینه تعمیرات و جابه جایی بسیار بالاست و واردات قطعات نیز با نرخ ارز بازار آزاد انجام می‌شود.

مدیر عامل سیمان تامین با اشاره به تاثیرات اندک سیمان در قیمت تمام شده صنعت ساختمان اظهار کرد: اسکلت بتنی که بیشترین سیمان در آن به مصرف می‌رسد درهر متر مربع 4 کیلوگرم سیمان مصرف می کند قیمت درب کارخانه ما 22 تا 23 هزار تومان است که به ان 9 درصد ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که نفعی به حال کارخانجات ندارد و به جیب دولت می‌رود.

جمارانیان ادامه داد: قیمت درب کارخانه سیمان با قیمتی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد متفاوت است و مصرف‌کنندگان به طور متوسط بین 35 تا 36 هزار تومان سیمان را خریداری می‌کنند.قیمت ساخت مسکن در تهران حدودا 15 میلیون تومان و مسکن مهر در دورافتاده ترین نقاط حداقل 6 میلیون تومان است که در آن سهم سیمان بسیار ناچیز است و انتقاد رئیس انجمن انبوه‌سازان از افزایش قیمت سیمان و اعلام خروج فعالان این صنف از چرخه تولید هیچ دلیل منطقی ندارد.

وی عنوان کرد: افزایش قیمت ملک در این سالها تا چندین درصد بوده است و این درحالی است که قیمت سیمان حداکثر 40 درصد افزایش یافته است که در مقابل رقم 4 برابری ملک بسیار ناچیز است. سال گذشته قیمت هر متر مربع بتن 600 تا 700 هزار تومان بوده است و تناسبی با قیمت سیمان ندارد.

صنعت سیمان نیازمند یارانه نیست

مدیر عامل سیمان تامین  گفت:  قیمت سیمان داخلی 12 دلار و قیمت سیمان درامارات 80 دلار است و از ما انتقاد می‌شود که انرژی یارانه‌ای در اختیار داریم و نرخ دستمزدها نیز به دلار پرداخت نمی‌شود. ما این آمادگی را داریم که قیمت انرژی مطابق با فوب خلیج فارس ارایه شود و در عوض قیمت نیز مطابق با قیمت منطقه تعیین شود به عبارتی صنعت سیمان نیازمند یارانه نیست.

جمارانیان عنوان کرد:  در شرایط قطعی برق و گاز،  سیمان درب کارخانه 16 هزار تومان به فروش می‌رسید درحالی که مصرف‌کننده سیمان را پاکتی 60 هزار تومان خریداری می‌کرد که به معنای واریز چند هزار میلیارد تومان سود در جیب عده‌ای دلال بدون ریالی هزینه  بوده است.وی تصریح کرد:‌ طبیعی است که با عرضه سیمان در بورس،  رانت بزرگی برای عده‌ای از بین می‌رود و صداهای مخالف زیادی به گوش می‌رسد.

مدیر عامل سیمان تامین  بیان کرد:‌ نرخ رابطه بین‌المللی سیمان به فولاد یک به هفت است و تا هشت سال گذشته نیز به همین منوال بوده است یعنی قیمت سیمان باید یک هفتم قیمت فولاد باشد اما اکنون یک به پنجاه شده است به این دلیل که فولاد همیشه متناسب با نرخ تورم افزایش قیمت داشته است اما نرخ سیمان عقب نگه داشته شده است.

 

مرعوب فضاسازی‌ها نخواهیم شد

وی تاکید کرد: مجموعه شستا و سیمان تامین به عنوان مجموعه‌ای حقوقی که با هلدینگ کل محصولات خود را در بورس عرضه می‌کند و یک گرم فروش خارج از بورس کالا ندارد همین مسیر را ادامه خواهد داد و مرعوب فضاسازی نخواهد شد.

در ادامه این نشست،  فراهانی مدیر عامل سیمان آبیک عنوان کرد: آقای قبادی رئیس ستاد تنظیم بازار و معاون وزیر صمت در اسفند سال گذشته در نامه‌ای به وزیر صمت بخشی از مشکلات صنعت سیمان را این وزارتخانه در میان گذاشته‌اند. در این نامه به صورت محرمانه آمده است که  صنعت سیمان با مشکلات متعددی رو به رو است و با سختی درحال اداره شدن است و از مشکلات مهم این صنعت عدم تامین گاز صنعت سیمان در روزهای سرد و قطعی 38 روزه گاز و قطعی 2 ماهه برق در زمستان گذشته بخشی از مشکلات این صنعت است.

 

افزایش 100 تا 700 درصدی عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان

مدیر عامل سیمان آبیک ادامه داد: افزایش 100 تا 700 درصدی عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان از جمله هزینه‌های استخراج، حمل و نقل، تعمیرات، فولادهای آلیاژی و غیره است. نبود امکان تامین قطعات یدکی از کشورهایی که صاحب تکنولوژی هستند نیز بخشی ازمشکلات است.

وی اظهار کرد: رئیس سازمان راهداری نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند که صنعت سیمان مثتثی از قواعد تن کیلومتر  است و باید در قالب یک توافق سه جانبه بین صاحب کالا، شرکت‌های سیمانی و حمل و نقل و رانندگان هزینه‌های حمل تعیین شوند.

 

قیمت‌های دستوری سیمان و رانت افراد حقیقی و حقوقی 

مدیر عامل سیمان آبیک  با انتقاد از تعیین قیمت‌های دستوری تصریح کرد:‌ دربحث قیمت‌های دستوری افرادی حقیقی و حقوقی درگیر رانت‌هایی هستند که سه برابر گردش مالی صنعت سیمان است و بیشترین سود نصیب آنها می‌شود.مصالح فروشان یک سود 10 درصدی معین هستند و فاصله قیمتی میان قیمت کارخانه و مصرف‌کننده به جیب عده‌ای معین می‌رود.

فراهانی عنوان کرد:  در چهار عرضه‌ای که در بورس انجام شد و چند شرکت دیگری که علاوه بر مجموعه ما به بورس پیوستند کالای خود را با محافظه‌کاری در بورس عرضه می‌کنند و به تدریج شفافیت در عرضه ایجاد و همه شرکت‌های سیمانی به عرضه در بورس کالا می‌پیوندند مگر شرکت‌هایی که علاقه‌مند به کار شفاف نیستند که باید پاسخگوی ذی‌نفعان خود باشند.

مدیر عامل سیمان آبیک تصریح کرد:‌  ورود صنعت سیمان به بوس کالا آغازی است که موجب می‌شود این صنعت به جایگاه واقعی خود دست یابد و بتوان از محل درآمدهای منصفانه خود را برای یک دوره جدید در پسابرجام آماده کرد.

قیمت دستوری سیمان به معنای ارایه یارانه به سازندگی کشورهای همسایه است

همچنین در ادامه این نشست حمیدرضا هوشیاری، مدیرعامل شرکت سیمان فارس خوزستان خاطرنشان کرد:‌  تا وقتی که قیمت سیمان در داخل کشور واقعی نشود یارانه‌ای به سازندگی کشورهای همسایه اختصاص داده می‌شود قیمتی که کلینکر و سیمان به عراق و افغانستان صادر می‌شود بسیار پایین است. عراق اکنون به خودکفایی در تولید سیمان رسیده است اما کوره‌های خود را خاموش کرده است و کلینکر را از ایران خریداری می‌کند. و در بازار افغانستان نیز پاکستان که بخشی مهم از بازار سیمان این کشور را به خود اختصاص داده بود به طور کامل حذف شده است که به دلیل قیمت پایین سیمان ایران است.

هوشیاری اظهار کرد: قیمت سیمان در داخل کشور واقعی نیست و اکنون که این شرایط فراهم شده است باید برای واقعی کردن آن اقدام کرد. در شرایط کمبود برق در کشور ادامه صادرات کلینکر با نرخ‌های کنونی به معنای قاچاق برق ، آب و خاک است.

وی با اشاره به توقف دو ماه صادرات سیمان بیان کرد: پای منافع ملی ایستاده‌ایم اما شرکت‌های رقیب با 21 دلار کلینکر را صادر می‌کنند.

هوشیاری با بیان اینکه در ایام کرونا نیروی انسانی در صنعت سیمان تعدیل نشده است، اظهار کرد:‌ بسیاری از کارخانجات سیمان در مناطق محروم هستند و با تراکم نیروی انسانی نیز مواجه‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه