در گفتگوی اختصاصی با صدای بورس عنوان شد

چشم اندار مدیر عامل کارگزرای بورس بیمه ایران در شرایط فعلی بازار

چشم اندار مدیر عامل کارگزرای بورس بیمه ایران در شرایط فعلی بازار
کدخبر : 9144

دکتر مهدی محمود رباطی مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران در پانزدهمین روز اردیبهشت 99 در گفتگوی اختصاصی با رسانه صدای بورس علاوه بر شرح و تحلیل وضعیت بازار سرمایه، طی هفته های اخیر به تحولات جدید در بورس و پیش بینی آینده این بازار اشاره کرده و پیشنهاداتی برای فعالین بورسی ارائه داد.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از روابط عمومی کارگزاری بورس بیمه ایران مهدی محمود رباطی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل این کارگزاری در پاسخ به نخستین سوال مطرح شده از سوی صدای بورس در خصوص وضعیت اخیر بازار سرمایه عنوان کرد : ما  با یک وضعیت خاصی در بازار روبرو هستیم. همانطور که فعالان بازار می­دانند از نظر حجم و ارزش معاملات شاخص به بالای 20 هزار میلیارد تومان در بازار رسیده و ما هم اکنون در حال تجربه شرایطی هستیم که از لحاظ گام های رشد شاخص در بازار اقتصادی و بازار سرمایه کشور قبلا تجربه نکرده بودیم.

 

وی افزود: عمده این وضعیت و تحولات به دلیل تغییر ریل­گذاری اقتصاد کلان در کشور و رویکرد جدیدیست که حاکمیت برای تقویت بازار سرمایه و نقش این بازار در تامین مالی کشور پیش رو گرفته است که این امری فراتر از استقبال مردم یا ورود نقدینگی بازار سرمایه می باشد.

 

 رباطی ادامه داد: در اقتصاد ایران سهم  بانک در تامین مالی اقتصاد بنگاهها حدود 85 درصد می­باشد و سهم بورس 11 درصد که  این رقم پایین 11درصدی دیدگاه خاص حاکمیت سیاسی و یا از طرفی به سبب فقدان پول نفت شاهد خواهیم بود که عوامل مذکور پایه گذار نقش پر رنگ اقتصاد خواهد بود.

 

ترغیب توجه افراد به بازار سرمایه در کنار مباحث مالی، مانند بحث نقدینگی کشور و قفل بودن سایز بازارهای موازی از عوامل دیگری است که در فعالان کسب و کار این ذهنیت به وجود آمده که بازار سرمایه بازاری است که می­شود به آن جدی تر نگاه کرد.

رباطی در جواب این سوال که در حال حاضر دغدغه ای برای فعالان بازار وجود دارد که آیا بازار فعلی دارای حباب بوده یا خیر گفت:

 

این سوال متداول این روزهاست. بازار مالی در تمام دنیا همواره با یک واژه "حباب" روبرو است. حباب یک واژه کیفی است و  قابلیت کمی شدن ندارد چرا که  نمی توان به صورت آمار عددی به آن پرداخت. در تک تک لحظات بازار عده­ای هستند که بازار را پایین تر از ارزش ذاتی برآورد می کنند و معتقدند که بازار حباب منفی دارد و عده ای از خریداران هم قائل به حباب مثبت هستند و در حال حاضر فروشنده این بازار شده اند که همین واکنش منجر به این میشود که بازار شکل گرفته و عرضه و تقاضا به وجود بیاید.

 

وی تصریح کرد: موضوع حباب بازار سرمایه را از سه منظر می توان مورد بررسی قرار داد. یک دیدگاه، نگاه مالی کلاسیک است که همان روش­های ارزش­گذاری بر اساس جریان نقدینگی و بر اساس سود شرکت­ها و فروش آنهاست و با p/e 18 و p/s حدود 4، از این نظر کلیه شرکت­های بازار حباب دارند. این فقط یک تفسیر از دیدگاه اقتصاددانان کلاسیک و سنتی می باشد.

 

 در مدل دیگر تحلیل بازار دید اقتصادی حاکم بوده که همیشه این دیدگاه بر روی بحث هزینه فرصت تمرکز کرده و صرفا به وضعیت فعلی شرکت­ها توجهی ندارد که از دید اقتصادی بازار اکنون در اغلب بخش ها وجود حباب ندارد.

 

در دید اقتصادی باید دید که ارزش جایگزینی بنگاه چیست و اکنون با رشد نقدینگی 30 درصدی بازار به کدام سمت در حال رفتن هست . در وضعیت فعلی با چند برابر شدن ارزش بازار شرکت ها امکان تاسیس شرکت های مشابه رو نداشته پس از این منظر بخش عمده ای از بازار سرمایه حباب ندارد

 

 بخش دیگر دید مالی رفتاری است، که در آنجا وارد بحث معاملات شده و از تحلیل فاصله می­گیریم. در این حوزه حباب بازار چندان اهمیت ندارد و در این بخش تحلیل روند بازار، جریان نقدینگی و تحلیل رفتار فعالان بازار مورد اهمیت می باشد.

 

شایان ذکراست: بازار حباب دار به آن معنی نیست که به زودی سقوط خواهد کرد؛ مثل حبابی که در بازار ملک ایجاد شده بود و همچنان تا کنون به روند فعالیت خود ادامه داده است چراکه فعالان اقتصادی معتقدند که ملک همواره رو به رشد و بهترین سرمایه گذاری با p/e بالا را دارد ولی در مورد بورس تاکنون اینطور نبوده و فعالان بازار همیشه معتقدند، p/e  بورس باید 5 باشه در صورتی که ممکن است در بازار سرمایه شاهد حضور رخدادی مشابه بازار ملک  باشیم .

 

در بازار سرمایه ایران نیز افراد مشهور اقتصادی از شاخص 100 هزار تا امروز که در مرز شاخص یک میلیون قرار داریم بارها عنوان کردند که بازار حباب دارد. به همین علت است که تفسیر درست از بحث حباب نمی توان داشت و احتمال دارد شاهد سقوط بازار بوده و یا از نگاه دیگر احتمال دارد بورس به رشد خود ادامه دهد.

 

مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران به توجه مقام معظم رهبری به بازار سرمایه برای نخستین بار اشاره کرد و اظهار داشت: لازم به ذکر است که 42 سال از انقلاب گذشته و تا به حال رهبر کشور به شکل مستقیم واژه بورس را به کار نبرده بودند ولی در سال جهش تولید مقام رهبری به نقش بورس در اقتصاد کشور اشاره داشتند که همین اراده سیاسی یکی از عواملی است که کسب و کار را به بازار سرمایه سوق می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

رباطی در بررسی و تحلیل فعالیت دو هفته نخست اردیبهشت عنوان کرد: بسیاری از فعالان بازار پیش بینی می کردند که طی این مدت وارد فاز استراحت بازار میشویم اما شاهد بودیم که این اتفاق علی رغم پیش بینی ها اجرایی نشده و بورس کماکان با قدرت بالای خود در حال حرکت است که این امر نشان دهنده آن است که سیر صعودی بازار سرمایه به دلیل ورود پر قدرت سرمایه‌های افراد تازه وارد به سمت این بازار می‌باشد.

لازم به ذکر است، همانطور سرمایه‌های فعالان جدید الورود بی محابا به بورس وارد شده روزی هم بازار را بی محابا به زمین خواهد زد و تنها چاره این است که شناوری سهام­های بازار افزایش یابد، چراکه عرضه اولیه شرکت ها بسیار زمانبر بوده و هر عرضه شرکت جدید سهام شناور چشمگیری را به بازار وارد نمی کند. تنها راه جذب نقدینگی و کنترل رشد لجام گسیخته بازار افزایش شناوری شرکتهای موجود است.

رباطی در ادامه این مصاحبه اظهار داشت: دولت سهامدار بسیاری از شرکت های بزرگ مثل پالایشی ها ،پتروشیمی ها ، بانک ها و معدنی ها می باشد که می تواند در این شرکت ها عرضه سنگین داشته باشد و از طرفی سهام عدالت را سریعتر ساماندهی کند تا نقدینگی کمتر و شرایط بهتری در بازار ایجاد شود و شاهد باشیم که وضعیت پر هیجان که به ضرر بازار است اندکی فروکش نماید.

نقدینگی که در حال حاضر در بازار وجود دارد اجازه اصلاح به بورس را نخواهد داد و باید تصمیم عاجل وزارت اقتصاد برای بالابردن شناورسازی شرکت‌ها جهت اعتدال در بازار وجود داشته باشد.

هجوم افراد به سمت بازار سرمایه بسیار نگران کننده بوده چرا که بسیاری از افراد نه تنها با مفاهیم اولیه بازار آشنایی ندارند بلکه دانش فعالیت و ورود به بازار را نداشته و با عدم آگاهی فراوان وارد این بخش از بازار مالی می شوند که خود این مسئله می تواند زیان های مالی جبران ناپذیری را دامنگیر این بازار و اشخاص نماید. چراکه بورس محلی برای سرمایه گذاری بلند مدت می باشد و افراد نباید انتظار بازدهی زود هنگام را از این بازار داشته باشند. علیرغم توصیه های ارائه شده مراجعه افراد به صندوق‌های سرمایه گذاری همچنان قابل توجه نیست و این در حالیست که امن ترین بخش بازار سرمایه برای تازه واردان صندوق‌های سرمایه گذاری و سبدگردان ها است.

مهدی محمود رباطی در پاسخ به این سوال که آیا صندوق‌های سرمایه گذاری قابل اعتماد بوده و دارای ضمانت می باشند یا خیر پاسخ داد؟ این روزها شاهد هستیم که نظرات کارشناسان و به اشتباه از سوی افرادی که حتی کد بورسی هم ندارند بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در این بین مقایسه هایی که بین موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های سرمایه گذاری قرار میگیرد به هیچ عنوان پایه علمی ندارند چرا که نوع فعالیت این دو بخش با یکدیگر کاملا متفاوت است. صندوق‌های بورسی دارای مجوز فعالیت بوده و به طور لحظه ای گزارشات این صندوق‌ها تحت نظر سازمان بورس در حال بررسی بوده و با شفافیت کامل در حال افشای اطلاعات هستند این در حالی است که بسیاری از صندوق‌های مالی اعتباری بدون مجوز در حال فعالیت بوده و ماهیتاً با صندوق‌های بورسی تفاوت قابل توجهی دارند.

رباطی خاطر نشان کرد: در صندوق‌های در سهام تضمینی برای باز پرداخت اصل پول و سرمایه در شرایط نزولی بازار وجود ندارد و تعهدی در این حوزه ندارند. صندوق‌هایی که متعلق به بخش و نهادهای معتبر هستند و صندوق گردان های خبره سرمایه‌های افراد را مدیریت می کنند، می­توانند انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی تازه وارد و ناآشنای با بازار سرمایه باشند.

مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران توصیه کرد: افرادی که تسلط کمتری به بازار سرمایه دارند سرمایه‌های خود را به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری با بتای پائین تر که ریسک کمتری دارند سوق دهند تا در شرایط نزولی بازار با درصد پائین تری متضرر شوند.

رباطی در خصوصETFهای دولتی اذعان داشت: با توجه به اینکه این نوع از صندوق‌ها 30 درصد پایین تر از قیمت روز بازار عرضه می شوند و در واحدهای سرمایه گذاری با ارزش کم قرار دارند که به طور معمول پرتفوی این صندوق‌ها، از شرکت های عمدتا موفق و مثبت بازار بوده و از نظر مالی، تحلیل بنیادی و اقتصادی ارزنده هستند.

به همین منظور توصیه می شود افراد اگر می خواهند وارد بازار سرمایه شوند و از طرفی هم نمی خواهند ریسک بالایی را متحمل شوند ETFها را با دید بلند مدت خریداری کنند. در مورد سهام عدالت نیز پیشنهاد می شود افرادی که سر رشته بالا ندارند گزینه ETF را انتخاب کنند گرچه بنظر می رسد اگر این شرکت‌ها در قالب سهام عدالت وارد سبد پورتفوی مردم می‌شدند خصوصی سازی و اصل 44 درست انجام ‌می‌شد چرا که در شرایط انتخاب ETF ، مردم صاحب سهام نمی‌شوند و مالکیت این شرکت در اختیار دولت است ولی در نهایت گام مثبتی است و باعث شده تا افراد بیشتری وارد بازار سرمایه شده و ضریب نفوذ بازار افزایش یابد.

مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران در پاسخ به این سوال که آیا امکان تمام شدن پذیره نویسی در دوره اول وجود دارد یا خیر گفت: خیر امکان تمام شدن وجود ندارد و هر تعدادی از مردم که تمایل داشته باشند می‌توانند در بازه زمانی مشخص شده در پذیره نویسی شرکت نمایند.

بر اساس اعلام رباطی، به ترتیب ETF های دیگری از صنایع تا انتهای سال عرضه می‌شوند که ممکن است حتی جذابیت بیشتری نسبت به ETF های واسطه گری مالی داشته باشند. قطعا دولت با توجه به تصمیم خود برای حمایت از بازار سرمایه و کسری بودجه خود از این بازار به علت درامان بودن از اثرات تورمی، برای فروش و مدیریت ‌ ETF ها حمایت ‌می‌کند تا بازار سرمایه دچار ریزش جدی نشود.

وی در خصوص ورود سهام عدالت به چرخه بورس اعلام داشت: در حال حاضر 49 میلیون نفر از افراد جامعه دارای سهام عدالت هستند که ارزش این سهام حدودا مبلغ 300 هزار میلیارد تومان می باشد که شرایط بازار سرمایه و بسترهای موجود در این بازار به طور قطع توان پاسخگویی به این حجم فعالیت را نداشته و هسته معاملات و کارگزاری های بورس در صورت استقرار وضعیت فعلی در آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

مهدی محمود رباطی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر است مدیریت سهام عدالت به دست افراد باشد یا توسط دولت مدیریت شود گفت: اغلب افرادی که سهام عدالت را دریافت کرده اند نا آشنا به بازار سرمایه می باشند اگر این افراد قصد فروش سهام عدالت خود را ندارند بهتر است انجام اقدامات را به دولت واگذار نمایند در غیر این صورت می توانند با دریافت کد بورسی، مدیریت خرید و فروش را خود به عهده بگیرند.

رباطی در خصوص صنایع پیشرو در بازار سرمایه عنوان کرد: در حال حاضر صنعت بانکداری صنعت پیشرو در سال 99 خواهد بود و بیشترین بازدهی بازار هم اکنون متعلق به گروه بانکداری بوده و پیش بینی می شود این ضعیت تا پایان سال جاری ادامه پیدا نماید. در صورتی که شرکت های بزرگ اعم از پالایشی، پتروشیمی و فولادی به سمت تجدید ارزیابی بروند ما شاهد بازدهی سنگین در این شرکت ها خواهیم بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه