بیمه‌ها از کارکرد اصلی خود در ارتقای سلامت مردم غفلت کرده‌اند!

بیمه‌ها از کارکرد اصلی خود در ارتقای سلامت مردم غفلت کرده‌اند!
کدخبر : 21035

بیمه‌ها با مدیریت کارآمد و مستمر، بازگشت به قانون و ساماندهی مدیریت اطلاعات، نقش بزرگی در افزایش رضایتمندی و ارتقاء رفاه اجتماعی ایفا می‌کنند.

به گزارش رصداقتصادی، گسترش پوشش ‌های بیمه‌‌ای و حمایتی در کشور، نقش مهمی در افزایش امید به زندگی، بهبود کیفیت زندگی افراد، افزایش سطح بهداشت و سلامت، کاهش فقر و گسترش عدالت دارد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد، توسعه و تعمیق نظام‌های بیمه‌ای و پوشش‌های همگانی می‌تواند در کنار سایر عوامل در جامعه به بهبود شاخص توسعه انسانی کمک کند.

توسعه و تعمیق نظام بیمه سلامت کشور یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان‌های بیمه گر سلامت است. با تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران، در کنار سازمان تامین اجتماعی، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی، چون عدالت محوری، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه‌ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم شده است.

از این رو بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه، با تجمیع سازمان‌های بیمه گر، سازمان بیمه سلامت ایران اول مهر ۹۱ تشکیل شد تا به این ترتیب خدمات پایه سلامت به طور یکسان به تمامی مردم در قالب دو سازمان اصلی ارایه شود. امروزه نظام سلامت در حال تحول و نیازمند همدلی و همگرایی بین تأمین منابع، سیاستگذاری و نظام ارائه خدمات است.

 

ارکان نظام سلامت موظف به حفظ و تأمین سلامت برای آحاد جامعه هستند و سازمان‌های بیمه گر نیز سه رسالت پوشش فراگیر بیمه سلامت، ارتقای بسته خدمتی و کاهش پرداخت از جیب مردم را برعهده دارد و برای تحقق این سه رسالت باید همه ظرفیت‌های خود را به کار گیرند. متاسفانه در سال‌های گذشته بیمه‌ها در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند و از کارکرد اصلی خود که ارتقای سطح سلامت مردم است غفلت کرده‌اند.بیمه ها، سلامت‌محور نیستند و نتوانسته‌اند جلوی هزینه‌های القایی و غیرضروری را بگیرند و از داده‌های خود برای ارتقای خدمات پیشگیرانه استفاده کنند. در حالی که در سیاست‌های کلان سلامت و قانون برنامه ششم به این موضوع توجه شده است.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه