رپرتاژ اگهی

نقش پررنگ شرکت‌های بیمه در خسارت‌های ناشی از تصادفات

نقش پررنگ شرکت‌های بیمه در خسارت‌های ناشی از تصادفات
کدخبر : 23478

متاسفانه آمار حوادث رانندگی در کشور ما بسیار بالاست و این موضوع را به راحتی می‌توان به نا امن بودن جاده ها نسبت داد. همان طور که می‌دانید پس از یک سال آمار کاهشی سوانح جاده ای در ایران به علت شیوع کرونا، از ابتدای سال جاری با افزایش سفرهای بین‌شهری، این آمار که بخش بزرگی از مرگ‌ومیر دراثر عوامل غیرطبیعی در ایران را تشکیل می‌دهد، افزایش یافت و متاسفانه در دوماهه نخست سال جاری هرروز به‌طور میانگین ۴۰ نفر در جاده‌های ایران در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

با توجه به بالا بودن آمار حوادث رانندگی در ایران آیا شما به عنوان یک شهروند می‌دانید در هنگام وقوع تصادف و به بار آمدن خسارت باید چه کاری را انجام دهید؟ و یا آیا می‌دانید چگونه باید خسارت مالی و جانی به بار آمده را پیگیری کنید؟

اگر شما نیز با خواندن سوالات فوق به فکر فرو رفته‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که هیچ گونه اطلاعاتی در این زمنیه ندارید نگران نباشید شما مخاطبین عزیز می‌توانید با مراجعه به اینجا اطلاعات زیادی را در زمینه خسارت مالی در تصادفات رانندگی به دست آورید و این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید.

جالب است بدانید بر اساس قانون، تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به وسایل مزبور و قطارهای راه آهن اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا محمولات آن ها به اشخاص ثالث وارد شود و موظفند بیمه شخص ثالث را تهیه نمایند. حال با توجه به این موضوع فرض کنید ماشین شما در یک تصادف رانندگی دچار خسارت شده است آیا می‌دانید چند روز فرصت دارید تا به بیمه اعلام خسارت کنید؟ و آیا می‌دانید بیمه چه خسارت‌های را در تصادفات قبول می‌کند؟

درسال‌های‌ اخیر بدلیل پررنگ شدن حضور بیمه‌ها در کشور در صورت بروز تصادف، این شرکت‌های‌ بیمه هستند که باید خسارت را جبران کنند. البته این جبران خسارات، به جز مواردی است که تصادف منجر به کشته شدن فردی شود.

این مورد در ماده ۱۶ اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه پیش‌بینی شده است. دراین قانون آمده است که «در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت‌های‌ بدنی موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی بلافاصله حداقل ۵۰درصد از دیه تقریبی رابه اشخاص ثالث زیان‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده ان را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.

وقتی صحبت از خودرو و تصادف با عابر پیاده باشد، اکثر ما حق را به عابر می‌دهیم و راننده را مقصر اصلی حادثه می‌دانیم! اما آمارهای رسمی منتشر شده در فروردین ماه 97 نشان می‌دهد عامل 30 درصد تصادفات درون‌شهری، عابرین پیاده هستند؛ حتی عابران پیاده در 10 درصد تصادفات برون‌شهری نیز حضور داشته‌اند.

 در این بخش می‌خواهیم شمار ا با دیه پنجاه پنجاه برای عابر پیاده آشنا کنیم. آیا اطلاعاتی در این زمینه دارید؟

مقصود از دیه 50-50 این است که هم راننده و هم عابر پیاده مقصر سانحه‌ی رخ داده باشد. در این صورت هم عابر پیاده و هم راننده موظف پرداخت دیه هستند. شما مخاطبین عزیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی دیه پنجاه پنجاه برای عابر پیاده به سایت حقوقی احقاق مراجعه کنید و سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه