بیمه

همایش بیمه و توسعه با شعار نقش صنعت بیمه در رونق اقتصادی برگزار شد

 همایش بیمه و توسعه با شعار نقش صنعت بیمه در رونق اقتصادی برگزار شد
کدخبر : 23731

همایش دو روزه بیمه و توسعه با شعار «نقش صنعت بیمه در رونق اقتصادی با محوریت تحول دیجیتال» با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رییس‌جمهور، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی، حمیدرضا کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه و سایر مدیران صنعت بیمه در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرد.

به گزارش رصد اقتصادی: همایش دو روزه بیمه و توسعه با شعار «نقش صنعت بیمه در رونق اقتصادی با محوریت تحول دیجیتال» با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی، حمیدرضا کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه و سایر مدیران صنعت بیمه در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرد. این همایش که به صورت حضوری و آنلاین برگزار شده است، با سخنرانی حمید کردبچه رییس پژوهشکده بیمه و رییس همایش یه طور رسمی شروع به کار کرد.

کردبچه در سخنان خود در آیین افتتاح بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه با تاکید بر اینکه این همایش محلی برای گفتمان‌سازی میان اهالی صنعت بیمه است گفت: «در فضای ایجاد شده در این همایش مسائل و مشکلات صنعت در سطوح مختلف مطرح می‌شود، از نهاد ناظر و تنظیم‌گر تا شرکت‌های بیمه‌ای» او با اشاره به برگزاری ۲۴ پنل تخصصی در حاشیه این همایش، به انتخاب موضوع همایش اشاره کرد و گفت: «رونق اقتصادی و تحول دیجیتال از دغدغه‌های امروز صنعت بیمه است.» کردبچه با تاکید بر اینکه موضوع تحول دیجیتال امروز در دنیا موضوعی جدید است، گفت: «ما از این جریان در دنیا عقب نیستیم و حرکت‌هایی در این زمینه در صنعت بیمه ایران صورت گرفته است.»

این همایش تا روز ۱۴ آذر ماه در محل همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا با حضور فعالان صنعت بیمه با برگزاری برنامه‌ها و نشست‌ها و پنل‌های تخصصی ادامه خواهد داشت.

مهمترین نکات اظهارات سخنرانان این همایش را در ادامه می‌خوانید.

 محمد کریمی دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران: به حمایت دولت نیاز داریم

  • صنعت بیمه پشتوانه عظیم اقتصاد ملی است و با بیمه می‌توان به امنیت سرمایه‌گذاری فکر و برای رفاه نسبیِ مردم تلاش کرد. صنعت بیمه کشور یکی از پدیده‌ها و حرفی است که بدون اتکا به دولت‌ها و بدون استفاده از تسهیلات موجود خود به تنهایی خود را اداره کرده است و سالیانه ده‌ها میلیارد تومان در قالب خسارت به مردم پرداخت کرده است.
  • صنعت بیمه در زمان تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا نقشی پررنگ ایفا کرده و منابع بزرگ اقتصادی کشور مانند پتروشیمی‌ها و صنایع در این مدت در قالب بیمه رتق و فتح امور می‌کنند. در دوره کرونا هم صنعت بیمه حتی یک روز فعالیت خود را تعطیل نکرده است.
  • فشار بر صنعت بیمه زیاد است و این صنعت متضرر است. به عنوان مثال بزرگ‌ترین رشته بیمه‌ای در کشور بیمه شخص ثالث است که دست بیمه‌گران را از دو طرف بسته است. یک طرف بحث دیات مختلف است که رئیس قوه قضاییه تعیین می‌کند و بیمه‌گران نقشی در تعیین آن ندارند که درست هم است. از طرف دیگر حق بیمه دست دولت است که بازهم بیمه‌گران نقشی در آن ندارند. در حالیکه در دنیا این موضوعات مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
  • به قریبِ ۳۰ درصد حق بیمه‌ای که بابت شخص ثالث پرداخت می‌شود عوارض و مالیات تعلق می‌گیرد که تاب‌آوری این بخش را به صفر رسانده است در حالیکه در دنیا دولت‌ها و حکومت‌ها از بیمه‌ها حمایت می‌کنند و صنعت بیمه معاف از مالیات است.
  • قیمت تمام شده خدمات بیمه بسیار زیاد است که این موضوع نیز باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که تداوم فعالیت صنعت بیمه به آن گره خورده است.
  • موضوع دیجیتال یک نکته با اهمیتی است که رسیدن به این نقطه بدون کمک دولت و مجلس امکان پذیر نیست. حرکت دراین مسیر موجب می‌شود قطعا خیلی از محدودیت‌ها در صنعت بیمه رفع شود و این کمک قابل توجهی به رشد صنعت بیمه خواهد کرد.
  • مدیریت استارتاپ‌ها را باید جدی بگیریم که بهترین مشاوران برای سامان‌دهی صنعت بیمه هستند تا ضریب نفوذ بیمه در کشور بیش از گذشته افزایش پیدا کند.

سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی کشور: میزان ضریب خسارت در برخی رشته‌های بیمه‌ای نگران کننده است

سلیمانی رییس بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه هنوز سهم خود را در بازار مالی به قدر کافی پیدا نکرده است و بخشی از این موضوع به شرایط موجود در اقتصاد کلان ما بر می‌گردد و باید در سطح اقتصاد کلان کاری انجام دهیم تا بازار بیمه بتواند بازار خود را پیدا کند، با ارائه آمارهایی از وضعیت فروش و پرداخت خساراا در صنعت بیمه گفت:

  • سرانه حق بیمه غیرزندگی نسبت به سرانه تولید ناخالص داخلی تقریبا یکسان است. با یک درصد افزایش در تولید ناخالص داخلی سرانه حق بیمه زندگی ۱.۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.
  • در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان حق بیمه زندگی صادر کردیم و ۴۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت و ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم. ۳۲ میلیون بیمه‌نامه صادر شد.
  • هنوز بیمه سهم خود را در بازار مالی پیدا نکرده است. این به مسائل و مشکلات موجود در اقتصاد کلان بر می‌گردد. سهم بازار مالی از تولید ناخالص داخلی در امریکا حدود ۷.۵ درصد است در ایران ۲.۹ درصد است. سهم بازار پول از ارزش افزوده بازار مالی در امریکا ۳۸ درصد در ایران ۸۴.۶ درصد است. سهم صنعت بیمه از ارزش افزوده بازار در امریکا ۴۱ درصد و در ایران حدود ۱۳.۶درصد است. چنین وضعیتی نشان می‌دهد که ما باید در اقتصاد ایران کاری برای کشور انجام دهیم تا بازار بیمه بتواند در بازار سرمایه جایگاه خود را پیدا کند.
  • خوشبختانه بخش غیر دولتی در سالهای اخیر رشد و حضور خوبی داشته و ۶۹ درصد از سهم بازار بیمه را به خود اختصاص داده است.
  • ضریب خسارت در سال ۹۹ حدود ۸۲.۳ درصد است. ضریب خسارت ترکیبی صد درصد است. این عدد بسیار نگران کننده‌ای است و به این معنی است که صنعت بیمه از محل خود هنوز سودی ندارد. اگر سودی دارد بر می‌گردد به سرمایه‌گذار‌هایی که انجام داده است.
  • نگرانی دیگری که وجود دارد ضریب خسارت درمان تکمیلی است که در ۸ ماه نخست امسال به ۹۶ درصد رسیده است در حالی که سال گذشته این رقم ۸۰ درصد بود.
  • وقتی تعرفه‌ها افزایش پیدا می‌کند، فشار به صنعت بیمه در بخش درمان تکمیلی بالا می‌رود و اگر چنین وضعیتی پیش بیاید، سرانه بیمه تکمیلی افزایش پیدا می‌کند در نتیجه فشار به مردم هم افزایش پیدا می‌کند. در بخش ثالث هنوز میزان خسارت بالای صد درصد است. در مواردی بیشتر از صد درصد است.
  • آمارها نشان می‌دهد که در بخش درمان و شخص ثالث ضریب خسارت به بالای صد می‌رسد و این جای نگرانی دارد.
  • فرق ما با بانک این است که بانک‌ها پولی را می‌گیرند و بلافاصله باید پرداخت کارمزد داشته باشند و سود سپرده می‌دهند. بیمه پول را ابتدا دریافت می‌کند و شش ماه تا یک سال بعد، پرداخت می‌کنیم. این ماندگاری پول در این برهه می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.
  • در بازار سرمایه رابطه بسیار خوبی برقرار کرده‌ایم. صنعت بیمه ۱۵۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده است. این آمار کافی نیست. مقایسه با شرکت‌های بیمه‌ای در جهان سطح این فعالیت‌ها متفاوت است. این فعالیتها در بستر دیجیتال و استارتاپها و بلاکچین می‌تواند موفق شود. از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ در امریکا و اروپا بیش از ۴۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها در بخش دانش‌های نو و استارتاپی و دیجیتال صورت گرفته است.
  • در سال ۹۸ تا تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که کارگزاری برخط برای شرکت‌های استارتاپی راه‌اندازی کردیم. در حال حاضر حدود ۲۲ شرکت استارتاپی فعالیت دارند.
  • یکی از ویژگی‌های استارتاپها سرعت و پیشگیری به جای نظارت است.
  • مسئله حملات سایبری که اخیرا شدت گرفته است، باعث شد به این فکر کنیم که محصول بیمه سایبری داشته باشیم. یکی از شرکت‌ها در این زمینه کار کرده اما یک شرکت دیگر بیمه‌ای تقاضا داده که می‌خواهد محور اصلی فعالیتش بیمه سایبری باشد.
  • ۱۴۰۱ برنامه پرداخت خسارت آنلاین را خواهیم داشت.
  • ۲۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت به وزارت بهداشت ۳۰۰ میلیارد به نیروی انتظامی و اورژانس پرداخت کردیم.
  • ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ذخیره فنی گرفتیم که ۴۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشت.
  • در ایران مرکز ریسک نداریم. اما در بیمه مرکزی این را ایجاد کردیم. بیمه یکی از محورهای اصلی این موضوع است. که ریسک‌های بزرگ، طوفان و سیل و آتش‌سوزی و...را پوشش می‌دهد.
  • بیش از GDP کشور و نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور توسط شرکت‌های بیمه داخلی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. 

 

 

محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور: اصلاح بازار بیمه از ضروریات است

با اشاره به اینکه تقویت بیمه در این دولت جدی است و تلاش داریم این صنعت در این دوره بیشتر تقویت شود گفت: بیمه یکی از شعبات امنیت اقتصادی است. هر چه امنیت اقتصادی از مرزها تا بازار یا حتی سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند، رونق اقتصادی هم بیشتر شکل می‌گیرد.

  • بیمه ارتباطاتی با سایر بخش‌های امنیت دارد. مثلا بخش‌های ایمنی و بهداشتی باید با هم دیده شود.
  • در زمینه سلامت مسئله بهداشت اگر رعایت نشود بیمه سلامت باید ضریب خسارت بیشتری را تحمل کند. باید امنیت اقتصادی در کشور بیش از گذشته کورد توجه قرار گیرد که کارآفرینان و مردم و صنعتگران با اطمینان بیشتری دل و جرات پیدا کنند که هم زندگی کنند و هم کار کنند.

    در کشور ما زنجیره تولید ثروت کامل نیست. پتروشیمی‌های عظیمی تولید کرده‌ایم اما به جای اینکه اصل ثروت را به صنایع پایین دستی پتروشیمی که فولاد و کشاورزی است منتقل شود، از کشور خارج می‌شود.

  • درست کردن زنجیره های ارزش و تولید ثروت بسیار مهم است و حضور بیمه هم در تمام این مجموعه‌ها مهم است. در تمامی مقاطع رونق اقتصادی بیمه باید حضور داشته باشد. از سرمایه‌گذاری تا مواد اولیه و واسطه‌ای و نیروی کار و فناوری و تجارت.
  • بیمه باید در این مراحل اقتصادی حضور داشته باشد تا رونق اقتصادی را اهرم کند. بیمه یکی از اهرم‌های رشد اقتصادی است. لازم است که از گسستگی‌ها و جزیره‌ای عمل کردن در اقتصاد فاصله بگیریم. یکی از برنامه‌های این دولت این است که هم‌افزایی در این زمینه شکل بگیرد.
  • صنعت بیمه هم بخشی از رونق اقتصادی است و قریب به ۲۰۰ هزار شغل در صنعت بیمه شکل گرفته است. در بخش‌های دیگر هم صنعت بیمه می‌تواند تاثیر بگذارد و موجب رشد شود.
  • اصلاح بازارها از جمله اصلاح بازار بیمه یک مسئله جدی است. بازارها اگر اصلاح شوند قیمت های واقعی شکل می‌گیرد. قیمت‌گذاری واقعی را باید از بازار واقعی خواست.مشکلی که در ابتدای خصوصی‌سازی بانک‌ها داشتیم، بانک‌ها برای اینکه سهم بیشتری در بازار داشته باشند نرخ سود بانکی را بالا بردند. و نقدینگی عظیمی در کشور تولید شد. در بازار بیمه نباید این اتفاق تکرار شود و برای اینکه مشتری بیشتری داشته باشند قیمت‌ها را غیرواقعی کنند. این وظیفه بیمه مرکزی است که به این امر نظارت داشته باشند تا ضریب خسارت بالا نرود و شرکت‌ها ورشکسته نشوند.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی: فاصله بسیاری زیادی با بیمه گری مبتنی بر ریسک داریم

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد امروز در همایش بیمه و توسعه گفت: بیمه‌گری هوشمند فراتر از صنعت دیجیتال بیمه است. در کنار سند راهبردی صنعت بیمه باید به فکر تحول بیمه براساس بیمه‌گری هوشمند باشیم و اعلام کرد که وزارت اقتصاد آماده همکاری با مجلس برای به روزرسانی قوانین است.

  • بازارهای مالی یکی از ارکان مهم صنعت بیمه است و صنعت بیمه نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی دارد.
  • در همه این سال‌ها، از نقش صنعت بیمه و اهمیت آن  در تعامل با اقتصاد غافل بودیم یا حداقل بهره کمی از آن بردیم.
  • درخواست من از بیمه مرکزی  و سیاست‌گذاران در این نهاد این است که حتما به فکر تحول در صنعت بیمه بر اساس بیمه‌گری هوشمند باشند.
  • بیمه‌گری هوشمند فراتر از صنعت دیجیتال بیمه است. در کنار سند راهبردی صنعت بیمه باید به فکر تحول بیمه براساس بیمه‌گری هوشمند باشیم.
  • بیمه ما بیمه‌گری هوشمند نیست و در تشکیل پرونده و پرداخت و استفاده از منابع در سطح اقتصاد ملی، هوشمند نیست.
  • بیمه‌گری مبتنی بر ریسک به معنای واقعی در کشور وجود ندارد. کسانی که در بطن صنعت بیمه کار می‌کنند می دانند فاصله بسیاری زیادی با بیمه گری مبتنی بر ریسک داریم.
  • یکی از معضلاتی که در ماه‌های آینده باید در دستور کار قرار گیرد مسئله اتصال سامانه‌هایی است که کمک می‌کند به پرداخت بیمه‌های دقیق با کمترین انحراف در کوتاه‌ترین زمان و کمترین میزان فساد.
  • نیاز به همکاری دستگاه‌ها و ارگان‌ها با  صنعت بیمه را داریم. در حال حاضر ارگان‌هایی چون ناجا، پزشکی قانونی، راه و شهرسازی و اورژانس بخش هایی از اقتصاد هستند که چون با بخش های بیمه اتصال بر خط ندارند همچنان درگیر مسیرهای طولانی و فرسایشی هستند
  • بیمه‌گری هوشمند همچنان نیازمند این است که ما تحول ساختار را بپذیریم. تفکیک نقش اتکایی از تصدی گری سال‌هاست مورد انتقاد واقع شده اما همچنان شاهد آن هستیم که  قوانین و مقررات در صنعت بیمه از چالش های اساسی این صنعت است
  • ما به عنوان وزارت امور اقتصاد و دارایی آمادگی داریم با همکاری و یاری کمیسیون اقتصادی مجلس به بروزرسانی قوانین و قواعد کمک کنیم.
  • بیمه می‌تواند در تامین مالی اقتصاد نقش بزرگی ایفا کند که این موضوع در دنیا در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اما هنوز در داخل کشور،  روند بهره‌برداری بسیار کند پیش می‌روداین در حالی است که بسیاری از منابع می‌تواند به شکل کاملا مدیریت شده‌ای در خدمت اهداف توسعه ملی قرار گیرد
  • خبر خوش اینکه بعد از نزدیک به سه ماه پیگیری وزارت اقتصاد، ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تمدید حذف سود مرکب موافقت کرد.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه