سال پرنوسان خودرو سپری شد

سال پرنوسان خودرو سپری شد
کدخبر : 18112

​نه فقط بازار خودرو که تمامی بازارهای ایران در سال ۱۳۹۹ موقعیت عجیبی را تجربه کردند.

به گزارش رصد اقتصادی ، خیز تورمی سال ۹۹ در حالی اتفاق افتاد که پیش از آن فنر نرخ ارز در رفته بود و افزایش قابل توجه قیمت‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۷، بنیان‌های اقتصادی را تحت فشار قرار داده بود.

 همتی، رییس کل بانک مرکزی، مقطع افزایش دوباره قیمت ارز را دی ماه ۱۳۹۸ اعلام کرده بود و تاکید داشت که از این تاریخ به بعد روندی افزایشی بر بازار ارز حاکم شد و به تبع آن بازارهای موازی نیز پذیرای افزایش قیمت شدند . داستان اقتصاد ایران اما با از راه رسیدن سال ۱۳۹۹ پیچیده‌تر شد .

رشد عیجب و رعد آسای قیمت دلار در حالی رخ داد که همچنان مقامات مسئول، شهروندان را از حضور در این بازار منع می‌کردند اما قیمت‌ها در سایر بازارها آن چنان همگام با دلار افزایش می‌یافتند که ماندن در خارج از بازارها برای بسیار مترادف با ضرر و زیان بود .

 ۵ماه ابتدایی سال گذشته نیز ماه‌های رونق تاریخی بورس اوراق بهادار تلقی شد و ریزش شاخص سهام از پس از خرداد ماه روندی عجیب را بر اقتصاد حاکم کرد .

بسیاری از کارشناسان دلار را محرک اصلی رشد بورس می‌دانستند و اتفاقا تحلیل ارائه شده تحلیلی قریب به یقین بود اما از نیمه آبان ماه سال گذشته، راه ارز و بورس از یکدیگر جدا شد و حتی افزایش قیمت ارز نیز نمی‌توانست محرکی برای رشد بازار سهام باشد .

 در این میان بازار خودرو نیز تنشی عجیب و بی‌سابقه را تجربه کرد. بازار خودرو که از دو ماه پایانی سال ۱۳۹۸ به واسطه شیوع کرونا با رکودی کشدار مواجه بود، طعم گس افزایش قیمت در دوران نبود مشتری را تجربه کرد.

بازار خودر

افزایش قیمت پرفروش‌ترین خودروها در یک سال

قیمت پراید در فروردین ماه سال گذشته در محدوده ۶۱ میلیون تومان بود اما پراید ۱۱۱ صفر کیلومتراین روزها در بازار به نرخی برابر با ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان فایل شده است .

 این به معنای رشد صد در صدی قیمت ارزان‌ترین خودروی بازار ایران،یعنی پراید است .

 تولید انواع پراید جز پراید وانت در سال گذشته متوقف شد . قیمت پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس نیز در فروردین ماه سال گذشته ۹۴ میلیون تومان بود که در سال جاری به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است . بهای ۲۰۶ تیپ دو در فروردین ماه امسال در شرایطی برابر با ۱۸۴ میلیون تومان است که در فروردین سال گذشته این خورو ر بازار به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می شد .

 سال جاری بازار خودرو به کدام سمت می‌رود؟

 سعید موتمنی می‌گوید بیش از ۹۰ درصد از خریداران خودرو در نیمه اول سال گذشته را سرمایه‌گذاران ونه مصرف کنندگان تشکیل داده‌اند . این در حالی است که در شرایط فعلی سرمایه گذاران از این بازار کوچ کرده‌اند و عرضه خودروهای صفر کیلومتر نیز به شکلی محسوس در آگهی‌های فضای مجازی با افزایش روبرو شده است.

 افکار عمومی در موعد ریزش قیمت دلار در نیمه دوم سال گذشته انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت اما به نظر می‌رسد با توجه به فاصله قابل بسیار زیاد خودرو در کارخانه با بازار از یک سو و رشد نقدینگی  تورم از سوی دیگر قیمت‌ها کاهش چندانی را شاهد نباشند .

 موتمنی می گوید فضا برای خرید خودرو با توجه به افزایش تولید خودرو از یک سو و رشد قدرت خرید از سوی دیگر مهیا می‌شود و سال ۱۴۰۰ سالی با ثبات تر برای بازار خودرو خواهد بود .

 به گفته وی رکود این بازار در سال گذشت بسیار قابل توجه بوده است.

 

منبع: خبرآنلاین

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه