خودرو گران می شود

خودرو گران می شود
کدخبر : 18683

در حالی که اظهارات اخیر رئیس شورای رقابت درخصوص عدم ناسب قیمت فعلی خودرو با نرخ تورم منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد و همین موضوع دلیل فراخواندن وی به سازمان کل بازرسی کشور جهت ارائه توضیحات شده است اما دستندرکاران صنعت خودرو معتقدند رشد نرخ ارز و افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران برای سال پیش‌رو عامل اصلی افزایش قیمت قطعات خودرو و به تبع آن افزایش نرخ نهایی خودرو در سه ماهه ابتدای سال‌جاری خواهد بود.

 رئیس انجمن قطعه سازان افزایش ۲۵ درصدی قیمت قطعات خودرو را پیش‌بینی کرد.

 

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان به تجارت‌نیوز گفت: از ابتدای سال تاکنون افزایشی در نرخ قطعات خودرو نداشتیم اما مسلما افزایش قیمت خواهیم داشت.

 

وی به افزایش ۴۰ درصدی دستمزد کارگران در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: این افزایش دستمزد با توجه به نوع کار از هشت تا ۱۵ درصد روی قیمت نهایی تولید تاثیر می‌گذارد  و علاوه بر آن باید تاثیر افزایش قیمت انرژی را نیز باید در نظر گرفت.

 

رئیس انجمن قطعه‌سازان همچنین گفت: به شرط  ثابت بودن نرخ ارز، حداقل ۲۵ درصد افزایش قیمت قطعات خودرو را پیش‌بینی می‌کنیم.

 

همچنین آرش محبی نژاد، دبیرانجمن قطعه‌سازان در خصوص افزایش نرخ قطعات خودرو در سه ماهه ابتدای سال‌جاری گفت: قیمت قطعات خودرو در سه ماهه ابتدای امسال افزایش خواهد داشت اما هنوز فاکتورهای تعدیل قیمت از سوی قطعه‌سازان برای خودروسازان ارسال نشده است. زیرا مقدار دقیق افزایش نرخ نهاده‌های تولید و مواد اولیه هنوز مشخص نیست.

 

به گفته محبی‌نژاد با توجه به روال نانوشته میان قطعه‌ساز و خودروساز هر سه ماه یک بار درخواست جدید تعدیل قیمت توسط قطعه‌سازان به کارخانه‌های تولید خودرو ارائه می‌شود. هرچند تاکنون بسیاری از قطعه‌سازها موفق نشدند تعدیل قیمت سه ماهه چهارم سال ۹۹ را دریافت و در حساب‌هایشان ثبت کنند.

 

با توجه به اینکه در روند  قیمت‌گذاری خودرو ابتدا قیمت قطعات اصلی خودرو از سوی خودروسازان اعلام شده و پس از بررسی‌های بانک مرکزی، نرخ تورم بخشی (صنعت خودرو) اعلام می‌شود، اعمال هرگونه کاهش یا افزایش قیمت،  بر اساس همین نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه