سقوط قیمت خودرو در بازار اردیبهشت

سقوط قیمت خودرو در بازار اردیبهشت
کدخبر : 18751

علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت بهمن پارسال وعده داد که با حذف دلالان و افزایش تولید، قیمت خودرو حداکثر تا اردیبهشت ۱۴۰۰ کاهش خواهد داشت.

 

 فروردین ۱۴۰۰ در شرایطی رو به پایان است که وزیر صمت وعده داده بود قیمت خودرو حداکثر تا اردیبهشت امسال کاهشی شود.

 

این در حالی است که حالا زمزمه افزایش احتمالی قیمت خودرو به گوش می‌رسد. محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفته است که هزینه تولید قطعه خودرو بالا رفته و قطعه سازان به زودی به خودروسازان قیمت جدید قطعات را اعلام می‌کنند.

 

او معتقد است که با افزایش هزینه تولید قطعات، دستمزد کارگر و افزایش هزینه انرژی قیمت خودرو احتمالا صعودی است.

هرچند که فعالان بازار خودرو می‌گویند بازار همچون روزهای پایانی سال گذشته سوت و کور است و احتمال افزایش قیمت در بازار راکد کم است.

 

از آن سمت با انتشار صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور مربوط به اسفندماه سال ۹۹ مشخص شد خودروسازان سال گذشته با تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو (شامل محصولات سواری و وانت) به کار خود پایان دادند.

 

این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد بیش از ۴ درصدی را به خود می‌بیند. به این ترتیب خودروسازان با تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو در کشور، باز هم از برنامه‌ریزی وزارت صمت عقب ماندند.

 

سیاست‌گذار خودرو تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال ۹۹ برای سه خودروساز بزرگ کشور پیش‌بینی کرده بود.

 

عددی که بازار را به شرایط متعادل عرضه و تقاضا می‌رساند اما گویا هنوز خووروسازان از این عدد فاصله دارند. از طرف دیگر مذاکرات برجامی هم دشوار و پیچیده شده است و احتمال دستیابی کوتاه مدت به نتیجه را دور از ذهن کرده است.

 

مذاکراتی که گویا امریکا بنا ندارد تمامی تحریمها را لغو کند و اخبار حاکی از لغو بخشی از تحریمها در صورت حصول به نتیجه مشخص است.

 

با این حساب به نظر می‌رسد احتمال تحقق وعده وزیر صمت مبنی بر سقوط قیمت خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۰ ضعیف است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه