رصد اقتصادی گزارش می‌دهد؛

آیا کاهش تبِ دلار، تبِ خودرو را می‌خواباند؟

آیا کاهش تبِ دلار، تبِ خودرو را می‌خواباند؟
کدخبر : 19268

خودروسازان داخلی از لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت دلار استقبال می‌کنند؛ زیرا هزینه تأمین مواد اولیه برای آنها بسیار سنگین است و با وجود تحریم‌ها برخی از قطعات مورد نیاز به سختی تأمین می‌شوند.

هفته‌هاست که مذاکرات وین به یکی از تیترهای اصلی رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است. آنقدر که این مذاکرات برای ما ایرانی‌ها اهمیت پیدا کرده برای خود اروپایی‌ها اهمیت آنچنانی ندارد؛ لذا به همین دلیل وقتی خبر خوبی از وین به بیرون درز می‌کند تب بالای دلار کاهش می‌یابد و وقتی هم که خبری مبنی بر وجود موانع در مذاکرات منتشر می‌شود، تب دلار دوباره بالا و بالاتر می‌رود.

 

استقبال نه‌چندان خوش فولادسازان از کاهش قیمت دلار

بسیاری از صنایع کشور مانند صنایع فولادی و خودروسازی این روزها به مذاکرات وین چشم دوخته‌اند و روند مذاکرات را بر آینده و سرنوشت خود تأثیرگذار می‌دانند. مثلاً فولادسازان کشورمان آنچنان علاقه‌ای به کاهش قیمت دلار ندارند؛ زیرا علاوه بر اینکه ساختار صنعتی خود را با دلار گران‌تر از 20 هزار تومان بروز کرده‌اند، کاهش قیمت دلار از سود ارزی آنها می‌کاهد. صنعت فولاد بر خلاف صنعت خودروسازی برای تأمین مواد خام نیازی به خارج از کشور ندارد و تمام مواد اولیه فولادسازان در داخل موجود است. در واقع بخش عمده‌ای از درآمدهای فولادسازان کشورمان از طریق صادرات است؛ پس وقتی قیمت دلار کاهش پیدا کند قطعاً میزان درآمدهای ارزی آنها هم کاهش خواهد یافت.

 

** خودروسازان در انتظار گزارش مثبت از وین

خودروسازان کشورمان از لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت دلار تا حدودی استقبال می‌کنند. صنعت خودروسازی ایران با مشکلات بسیاری مواجه است که تحریم‌های شدید هم بر دامنه این مشکلات افروده است. وقتی که ترامپ اعلام کرد از برجام خارج خواهد شد، شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان یکی پس از دیگری همکاری خود را با خودروسازان داخلی قطع و فناوری‌شان را از ایران خارج کردند و تنها چشم‎‌بادامی‌ها برای ما باقی ماندند که وعده و وعیدهای آنها هم خیلی چنگی به دل نمی‌زد.

در این گزارش می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که واقعاً با لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت دلار، خودروسازان داخلی نفع خواهند برد یا اینکه موجب وابستگی بیشتر آنها خواهد شد؟ و اینکه آیا با لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت دلار قیمت خودروها کاهش خواهد یافت؟

با رفع تحریم صنعت خودرو، روند فعالیت خودروسازان به‌ویژه در حوزه واردات قطعات و مواد اولیه تسهیل خواهد شد. در این میان موضوع قیمت خودروهای تولید داخل همچنان از موارد مورد بحث میان کارشناسان، خودروسازان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. برخی کارشناسان صنعت خودرو درباره تأثیرات لغو تحریم‌ها بر هزینه‌های تولید خودرو در کشور و احتمال کاهش قیمت‌ها می‌گویند: نباید انتظار داشت با لغو تحریم صنعت خودرو، قیمت خودروهای تولیدی نیز یکدفعه کاهش یابد، البته برخی دیگر از فعالان بازار نظر مخالف دارند و معتقدند ثبات قیمت‌ها و روند کاهشی دلار باعث شده تا مردم همچنان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بوده و کمتر تمایلی به خرید خودرو داشته باشند.

شهرام آزادی، عضو هیئات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این رابطه خاطرنشان کرد: «لغو تحریم‌ها برخی هزینه‌های تولید خودرو را در کشور کاهش می‌دهد، اما دیگر هزینه‌های تولید خودرو در کشور همچنان بالا است.»

به گفته وی کاهش قیمت خودرو نیازمند بهبود شرایط و کاهش نرخ ارز و مواد اولیه است که البته هنوز دورنمای روشنی از آنها وجود ندارد، اما می‌توان انتظار داشت که پس از بهبود تمام شرایط و با کاهش هزینه‌های تولید خودرو در کشور قیمت این محصول نیز کاهش یابد، ولی هم‌اکنون این امکان وجود ندارد.  

براساس این گزارش؛ نمی‌توان قیمت دلار را برروی کاهش یا افزایش قیمت خودرو بی‌اثر دانست، اما در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار داشت که با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو هم کاهش یابد، بلکه ابتدا باید قیمت دلار به یک ثبات نسبی دست یابد و سپس موانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت خوروسازی کشورمان رفع شود؛ در آن صورت است که می‌توان به جرئت گفت قیمت خودرو در سراشیبی نزول قرار خواهد گرفت، اما به طور کلی خودروسازان داخلی از لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت دلار استقبال می‌کنند؛ زیرا هزینه تأمین مواد اولیه برای آنها بسیار سنگین است و با وجود تحریم‌ها برخی از قطعات مورد نیاز به سختی تأمین می‌شوند.

 

سمیرا عسگری

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه