با باور مدیریت سایپا به متخصصان داخلی رخ داد:

پرواز شاهین از خاکستر پراید

 پرواز شاهین از خاکستر پراید
کدخبر : 19290

ماجرای عبور ساپیا از بحران را می توان یکی از نشانه های توانمندی ایران در زمینه صنعت خودرو به شمار آورد. صنعتی که به رغم تمام فراز ونشیب ها و انتقادهایی که به آن وارد می شود، همچنان بار اصلی صنعت را به دوش دارد و لوکوموتیو کشنده شد...

به گزارش  رصد اقتصادی و  به نقل از پایگاه خبری “خودروپلاس“، با آغاز تحریم ها بسیاری از خودروسازان بزرگ و کوچک به شدت با مشکلات عدیده ای مواجه شدند. سایپا نیز متاثر از وضعیت به وجود آمده با مشکلات فراوانی مواجه شد؛ رفتن و بد عهدی شرکا، سرمایه گذاری ها بلاتکلیف، کمبود نقدینگی ومطالبات معوق همراه با رشد سرسام آور نرخ ارز و مشکلات تهیه مواد اولیه ونقل و انتقال پول بخشی از این مشکلات بودند.

این مشکلات که ریشه دوانده بودند تا سال ۹۹ نیز به شدت خودروسازان از جمله سایپا را آزار می دادند. اما در همین ایام خبری بسیار شگفت انگیز از سوی سایپا منتشر شد. خبری که با واکنش های متفاوتی همراه بود؛ توقف تولید پراید برای همیشه. این خبر در حالی اعلام شد که بسیاری گمان می کردند این بار هم این خبر صرفا خبر است وجنبه شعاری دارد. پیشتر نیز بارها این خبر اعلام شده بود و در حد همان خبر باقی مانده بود. بسیاری نیز بر این باور بودند که این خبر باز هم در حد همان خبر باقی خواهد ماند.

چون سایپا در شرایطی قرار داشت که اصلا به نظر نمی رسید توان عبور از پراید را داشته باشد. نیاز شدید به نقدینگی و همیشه نقد بودن پراید باعث شده بود که کمتر کسی باور کند که سایپا دست از سر پراید بردارد. اما گویا این بار قضیه متفاوت بود و چوب تحریم حسابی بر تن سایپایی ها نشسته بود و آنان را وادار به تجدید نظر در فلسفه تولید و تغییر نگرش به توانایی های متخصصان داخلی کرد. این تغییر رویکرد با بهت بسیاری در روز خداحافظی با پراید خود را نشان داد. در یک بعد از ظهر تابستان هنگامی که رئیس دفتر ریاست جمهوری در این مراسم حضور پیدا کرد.

مجری برنامه گفت الان وقت آن رسیده است که با پراید بعد از ۲۷ سال خداحافظی کنیم اما همگی باید خود را برای سلام به شاهین آماده کنیم. در این لحظه بود که بسیاری از منتقدان و افرادی که باور نمی کردند سایپا بتواند در این شرایط بحرانی و سخت از عابر بانک خود خداحافظی کند چاره ای جز سکوت و تحسین نداشتند. چرا که شاهین متولد شده بود. شاهین از خاکستر پراید بال گشوده بود. شاهینی که به گفته مدیران این شرکت تنها یک خودرو نیست بلکه نشان دهنده یک رویکرد جدید است. یعنی سلام به فلسفه جدید تولید. جایی که مدیرعامل سایپا، جواد سلیمانی در همین رابطه می گوید: سال گذشته با وجود تمام مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه برای صنعت خودرو ایجاد کرد، توانستیم رشد تولید داشته باشیم و میزان تولید خودرو را به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه برسانیم.

در همین رابطه در روزهای پایانی سال گذشته قائم مقام سایپا نیز تولید شاهین را تبلور اندیشه جدید و فلسفه جدید در سایپا خواند. اندیشه ای که از دل آن خودروهای آریا، اطلس و شاهین متولد شدند.

این اتفاقات در حالی رقم خورد که شاهد فشار حداکثری و اوج‌گیری تحریم‌ها و نیز محدودیت‌های اپیدمی کرونا بودیم. اما سایپا نشان داد که در سایه مدیریتی که عملگرا است به دست آمده است. مدیریتی که به نظر می رسد از جنس خودرو است و این صنعت را می شناسد و در کنار آن به شدت به نیروهای متخصص داخلی باور و ایمان دارد. باور که به نظر می رسد حلقه مفقوده سایپا بوده است. اما حالا این امر تبدیل به افتخاری برای مدیران این شرکت شده است. در همین رابطه چندی پیش سلیمانی در حاشیه بازدید رئیس سازمان ملی استاندارد از گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: طراحی خودروهای آریا، اطلس، شاهین که طراحی و تولید آنها صد درصد در داخل کشور و توسط مهندسان جوان ایرانی انجام شده است نشان می‌دهد، تحریم نه تنها باعث توقف صنعت خودرو نشد؛ بلکه سبب شد گروه خودروسازی سایپا در مسیر رشد و توسعه پایدار قرار گیرد.

این رشد و توسعه پایدار در سایه ثبات مدیریت این مجموعه و پاسخ به اطمینانی است که به وی شده است. اینگونه است که یک مدیر با درک شرایط بسیار حساس و بغرنج صنعت خودرو با یک درک صحیح و دید وسیع تر نسبت به شرایط کشور و نیاز مبرم به افزایش تولید برای ایفای تعهدات معوق و بازگرداندن تعادل و آرامش به بازار اقدام به بازکردن مسیری می کند که تمام گره ها به دست متخصصان داخلی باز شود. حاصل این تفکر این می شود که در حال حاضر نه تنها معوقات، بسیار بسیار ناچیز شده اند بلکه سایپا می تواند با اطمینان برای آینده برنامه ریزی کند. در همین رابطه چندی پیش مدیرعامل سایپا از برنامه ریزی ۶۰ هزار دستگاهی برای تولید شاهین و ۲۰ هزار دستگاهی آریا در سال جاری خبر داد. ضمن اینکه به گفته سلیمانی سایپا برای تامین رضایت مشتریان از شهریور ماه سال جاری تولید شاهین اتوماتیک را آغاز و از نیم دوم سال وارد بازار خواهد کرد.

این خودروها که از نظر تکنولوژی مزیت های زیادی دارند در شرایطی تولید شده اند که بعد از بد عهدی شرکای خارجی به دست آمدند. در همین رابطه سلیمانی گفته است: خودروهایی که به جهت تکنولوژی برتری های متعددی دارند و می‌توانند رضایت مردم را فراهم کنند. مجموعه سایپا در شرایطی موفق شده به طراحی و تولید خودروهای جدید و به روز دست پیدا کند که شرکای خارجی، بدعهدی کردند و از ایران رفتند. برای اولین بار در کشور، استاندارد خودروی شاهین از صفر تا نهایی شدن آن توسط مهندسان داخلی انجام شد؛ این امر اتفاق بسیار مهم و بزرگی است.

اگر به عنوان یک ناظر بیرونی به موضوع نگاه کنیم شاهد خواهیم بود که دستاوردی که نارنجی پوشان جاده مخصوص به دست آورده اند، کم نیست. آن هم در شرایطی که دشمنان قلب صنعت کشور را هدف گرفته بودند. اما اگر متخصصان در جای خود قرار بگیرند می توانند بر بسیاری از مشکلات غلبه کنند.کاری که گروه خودروسازی ساپیا با مدیریت جواد سلیمانی توانست انجام بدهد. اقدامی که هم شجاعت انجام می خواست و هم تفکری که به سرعت جای خالی پراید را پر کند. جایی که سلیمانی نشان داد با تکیه بر دانش داخلی نه تنها می توان موفق به خروج شجاعانه پراید از چرخه تولید شد بلکه می توان با بال های شاهین وسعت بیشتری از آسمان صنعت را زیر بال و پر گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه