رصد اقتصادی گزارش می‌دهد:

شاهین؛ نخستین خودروی توربوشارژ سایپا

شاهین؛ نخستین خودروی توربوشارژ سایپا
کدخبر : 20071

سایپا شاهین محصول جدید و ملی سایپا است که پس از تیبا، ساینا و کوییک با موتور توربوشارژ به بازار عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار رصداقتصادی، پس از آن‌که خودروسازان ایرانی مجدداً مورد اعمال تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفتند و شرکای خارجی آن‌ها را ترک کردند، شاهد عرضه محصولات جدیدی از این خودروسازان بودیم که در حقیقت نسخه ارتقایافته محصولات فعلی محسوب می‌شوند.

سایپا شاهین نیز محصول جدید و ملی سایپا است که پس از تیبا، ساینا و کوییک به بازار عرضه شده است. سایپا شاهین موارد مشترک زیادی با خودروهای گفته شده دارد اما از تفاوت‌هایی نیز بهره‌مند است. برای مثال سایپا پیشرانه M15 نصب شده در این خودرو را به توربوشارژر مجهز کرده که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به گذشته ارائه می‌دهد.

در مورد گیربکس نیز صحبت‌هایی از نصب جعبه دنده پنج سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به میان آمده است. مطابق اطلاعات رسمی که تاکنون از مصاحبه‌های مدیران سایپا منتشر شده، سایپا شاهین در چند تیپ به بازار عرضه خواهد شد. در حال حاضر قرار است سایپا شاهین در دو تیپ نیمه فول و فول به بازار عرضه شود.

نسخه نیمه فول سایپا شاهین S نام دارد و نسخه فول آپشن نیز سایپا شاهین G نام گرفته است که به امکاناتی نظیر سانروف، سیستم چندرسانه‌ای، سانروف و دکمه‌های کنترلی روی فرمان مجهز هستند که البته تا به امروز فقط نسخه G آن به بازار عرضه شده و فعلاً خبری از نسخه نیمه‌فول آن نیست.

**خودرویی که تحریم‌ها را بی‌اثر ساخت

با توجه به تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر شرکت مگاموتور با تکیه بر دانش و توان داخلی، توسعه موتور جدید M15TC را برای پلتفرم SP100 طراحی و به صورت کاملاً بومی و به مرحله تولید رساند. یکی از دستاوردهای پروژه موتور شاهین، نمونه‌سازی تمام قطعات توسط تأمین‌کنندگان داخلی است که این امر برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی کشور به انجام رسیده است.

قطعات موتور شاهین آزمون استاندارد عملکرد مطلوب موتور را با موفقیت به اتمام رسانده است. این موتور با تکیه بر توان علمی کارشناسان معاونت تحقیق و توسعه مگاموتور به مرحله تولید رسید. طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور که بخشی از آنها شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ آب و پمپ روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ و مجموعه میل‌لنگ می‌شود، توسط سایپا انجام شده است.

سید میثم بزرگی مدیر پروژه موتور M15TCتمامی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور را جدید و متناسب با شرایط خودروی شاهین دانست و گفت: «عملیات توسعه احتراقی موتور با هدف دستیابی به گشتاور ۱۶۵ نیوتون متر از دور ۱۷۵۰ تا ۴۲۵۰ و بیشینه توان ۱۰۵ تا ۱۱۰ اسب بخار در دور ۵۰۰۰ است».

 قلب تپنده فعلی این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است که با استفاده از 4 سیلندر خطی مستقیم و 8 عدد سوپاپ، قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور است. قدرت و گشتاور تولیدی این موتور از طریق گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو وارد می‌شود. به لطف داشتن موتور توربوشارژ حداکثر سرعتی که شاهین برای شما فراهم خواهد کرد، 190 کیلومتر بر ساعت ‌است.

**خودرویی با ارزبری کم

میزان داخلی‌سازی شاهین، هم‌اکنون معادل 85 درصد است و این محصول جدید، تنها 15% ارزبری دارد که طبق برنامه زمان‌بندی سایپا و در کوتاه مدت، ارزبری شاهین به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.

 

سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه