رپرتاژ اگهی /

بررسی تجربه رانندگی و مشخصات فنی ب‌ام‌و X4

بررسی تجربه رانندگی و مشخصات فنی ب‌ام‌و X4
کدخبر : 21122

ب‌ام‌و X4 آخرین و جدیدترین مدل از سری شاسی‌بلندهای کمپانی ب‌ام‌و آلمان است که ابتدا در سال ۲۰۱۳، نسخه مفهومی آن را معرفی کردند. سپس در سال ۲۰۱۴ و در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک، از آن رونمایی و همان موقع در بازار عرضه شد.

 قبل از آن، تقریباً ۱۵ سال بود که ب‌ام‌و به جمع تولیدکنندگان شاسی‌بلند در دنیا اضافه شده بود و کار خود را از سال ۱۹۹۹ با X5 آغاز کرده بود. استقبال از این مدل سبب شد تا هر چند سال یک بار مدل جدیدی وارد بازار شود. خیلی‌ها معتقدند ب‌ام‌و X4 حاصل تجربه سری پرطرف‌دار و پرقدرت X3 به‌علاوه آینده‌نگری و خلاقیت سری X6 است.

مدل‌های موجود در ایران

ب‌ام‌و X4 از همان سال ۲۰۱۴ به ایران وارد شد و این واردات تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشته است. بعد از آن، به‌علت تغییرات در قوانین وارداتش متوقف شد؛ خودرویی که برخلاف هم‌خانواده‌هایش در ایران تنوع تیپ ندارد و فقط در مدل XDRIVE 28i به ایران وارد شده است. علاوه بر این، در سری X4 فقط شاهد خودرو با ۲ دیفرانسیل هستیم و به همین علت ب‌ام‌و X4 فقط به‌صورت XDRIVE حضور دارد و از حالت SDRIVE یعنی تک‌دیفرانسیل چشم‌پوشی شده است. با وجود همه اینها، ب‌ام‌و X4 آن‌قدر قابلیت و امکانات دارد که بدون این گزینه‌ها هم جذاب به‌ نظر برسد.

شمایل X4 شباهت زیادی با سری X6 دارد که زمانی نماد خودروهای آینده ب‌ام‌و بود. ازلحاظ فنی می‌توان این خودرو را با X3 مقایسه کرد؛ یعنی با داشتن یک ب‌ام‌و X4 می‌شود مطمئن بود که همه ویژگی‌های این دو سری در آن حضور دارد. این خودرو در حال حاضر، یکی از گران‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران است و با بررسی قیمت روز خودرو دیوار در می‌یابیم که در رده خودروهای لوکس موجود در بازار قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی

حجم موتور توربوشارژ ۴ سیلندر ب‌ام‌و X4، ۲۰۰۰ سی سی است و می‌تواند ۲۴۵ اسب‌ بخار توان تولید کند. چنین موتور قدرتمندی روی بدنه‌ای که ۱۷۷۰ کیلوگرم وزن دارد، شتابی معادل ۶٫۴ ثانیه را تولید می‌کند؛ یعنی شتابی بسیار بیشتر از خیلی خودروهای به ظاهر کوچک‌تر و سبک‌تر. ازنظر مصرف سوخت هم ب‌ام‌و X4 28i مثل هم‌خانواده‌اش جایگاه خوبی دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر و در حالت ترکیبی فقط ۷٫۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

جعبه‌دنده X4 از نوع اتوماتیک ۸ سرعته است و توزیع توان موتور به‌صورت ۴۰ به ۶۰ در چرخ‌های جلو و عقب خواهد بود. البته می‌توان در مواقع موردنیاز تمامی این توان را برای کنترل کشش و جلوگیری از انحراف خودرو به بخش عقب منتقل کرد. تمامی این موارد باعث شده است موتور این خودرو تبدیل به قلبی شود که مثل ساعت کار می‌کند و به‌کمک پیشرانه قدرتمند آن تمام اجزای خودرو را با شتاب به‌ پیش می‌راند. برای مطالعه جزئیات آپشن‌ها و تجهیزات ایمنی خودرو به BMWX4 دیوار مراجعه کنید.

تجربه رانندگی و ویژگی‌های خاص

مثل همه خودروهای اسپرت دنیا ب‌ام‌و X4 هم جمع‌وجور طراحی شده است و نسبت به سری X3 فضای داخلی کوچک‌تری دارد. البته طول خودرو ۱ سانتی‌متر بیشتر از X3 و ارتفاع هم ۵ سانتی‌متر بیش‌تر است. با وجود این، طراحی عقب X4 باعث شده است تا فاصله صندلی‌های عقب تا جلو نسبت به X3، ده سانتی‌متر کم‌تر باشد. این مورد شاید در سفرهای طولانی آزاردهنده باشد.

در بخش جلو، فضا به‌طور کامل راضی‌کننده است. نشستن پشت فرمان X4 یعنی هم تسلط کامل بر جاده و هم تجهیزاتی که روی داشبورد و جلوی راننده نصب شده است. یکی از نکات مثبت این خودرو را می‌توان در بازده و عملکرد فنی فوق‌العاده آن دانست که البته از ب‌ام‌و انتظار دیگری هم نمی‌رود. گیربکس ۸ سرعته خودرو در تعویض دنده‌ها بسیار نرم و خوب عمل می‌کند و با هماهنگی خوبی که موتور دارد، مانع از شتاب‌گیری چشمگیر و هیجان‌انگیز خودرو نمی‌شود.

وجود شیفتر فرمان نیز از مزایای دیگر سیستم انتقال قدرت X4 است که نوید یک سواری اسپرت را به راننده می‌دهد. ب‌ام‌و X4 علاوه‌ بر امکانات متعدد رفاهی و پکیج کاملی از تجهیزات ایمنی مدرن و روز دنیا، کابینی زیبا، لوکس و جذاب را نیز در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. اتاق X4 علاوه‌ بر مونتاژ فوق‌العاده، به‌دلیل عایق‌بندی مناسب فضایی ایزوله و بی‌صدا را ایجاد می‌کند. فنربندی و سیستم تعلیق خودرو عملکرد خوبی دارد و سواری X4 با وجود درون‌مایه اسپرت خودرو از نرمی و راحتی لازم برخوردار است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه