رپرتاژ اگهی /

معرفی تجهیزات ترافیکی و بررسی ویژگی‌ آن ها

معرفی تجهیزات ترافیکی و بررسی ویژگی‌ آن ها
کدخبر : 22195

این روزها استانداردسازی جاده‌ها و کاهش حوادث راه‎های درون شهری یکی از تاثیرگذارترین عوامل پیشرفت کشورها می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین اموری که سبب محقق شدن این هدف می‌شود، افزایش سطح کیفی شبکه راه‌ها به واسطه استفاده از تجهیزات ایمنی ترافیکی است. در این مقاله قصد داریم به معرفی تجهیزات ترافیکی بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.


 

منظور از تجهیزات ترافیکی چیست؟

قبل از آن که به سراغ معرفی تجهیزات ترافیکی برویم، لازم است در ابتدا بدانید که منظور از این نوع تجهیزات چیست. به طور کلی، تجهیزات کنترل ترافیک به تجهیزاتی گفته می‎شود که در خیابان‌ها، اتوبان‎ ها و تمامی مسیرهای بین شهری و شهری نصب شده و برای رفاه حال رانندگان و ایمنی بیشتر سرنشینان استفاده می‌شوند.

این تجهیزات بیشتر در محیط‎ های باز کاربرد دارند و به همین دلیل مواد تشکیل دهنده آن‌ها باید بسیار باکیفیت باشند تا در برابر بارش برف و باران، تغییرات دمایی، آفتاب و... مقاومت مطلوبی داشته باشند. در ساخت تجهیزات ترافیکی معمولا از رنگ‌های روشن و هشداردهنده مانند زرد، قرمز و نارنجی استفاده می‎شود؛ چرا که چنین رنگ‌هایی از فاصله دور بهتر دیده شده و چشم راننده آن‌ها را زودتر تشخیص می‌دهد.

انواع تجهیزات ترافیکی

تجهیزات ترافیکی نقش سازنده‌ای در ایمن‌سازی معابر و هدایت ترافیک ایفا می‌کنند. اهمیت این نوع تجهیزات به گونه‌ای است که استفاده صحیح و علمی از آن‌ها می‌تواند رانندگان را هرچه بهتر هدایت کند، از تصادفات جلوگیری شود و هرج و مرج در معابر را کنترل نماید. در این بخش به معرفی این تجهیزات و انواع آن خواهیم پرداخت.

علائم ترافیکی عمودی (تابلو و علائم)

به منظور کنترل و هدایت ترافیک و افزایش ایمنی راه‌ها، تابلوها و علائم مختلفی مورد استفاده قرار می ‎گیرند. وظیفه اصلی این تابلوها این است که اطلاعات مفیدی را در اختیار رانندگان قرار دهند. اطلاعاتی مانند تعیین جهت مسیر، اعلام هشدار رعایت اصول ترافیک و ایمنی، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مسیر، معرفی مسیرها و اطلاعاتی از این قبیل، توسط علائم ترافیکی عمودی به اطلاع رانندگان می‌رسد. تابلوهای ترافیکی به سه دسته زیر تقسیم می‎‌شوند:

  • تابلوهای انتظامی
  • تابلوهای اخباری
  • تابلوهای اخطاری

تابلو ترافیکی

تجهیزات ترافیکی الکترونیکی (چراغ‌های راهنمایی)

همان‎طور که می‎دانید، از چراغ‌های راهنمایی به منظور ساماندهی رفت و آمد وسایل نقلیه و نیز عابرین پیاده استفاده می‌شود. این چراغ ها به واسطه تقدم عبور و مروری که ایجاد می‎کنند، سبب افزایش کیفیت جریان ترافیک می‎شوند. از جمله مزایای این نوع از تجهیزات ترافیکی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکت منظم ترافیک
  • افزایش ظرفیت تقاطع ها
  • کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن
  • قطع موقت جریان ترافیک در مسیر موردنظر در بعضی از زمان ها

چراغ راهنمایی

علائم ترافیکی افقی

خط کشی‌ها از جمله علائم مهمی هستند که در عبور و مرور وسایل نقلیه موثر واقع می‌شوند و باعث افزایش دقت در رانندگی و هشدار به رانندگان می‌شوند. گاهی اوقات پیش می آید که از خط کشی ها به عنوان تکمیل کننده سایر تجهیزات ترافیکی، در کنار تابلوها و چراغ‌ها استفاده می‌شود.

تجهیزات کنترل حجم

 وظیفه اصلی تجهیزات کنترل حجم، کاهش حجم وسایل نقلیه در یک خیابان می‌باشد که از مهم‎ترین آن‎ها می‎توان به راهبندها، نیم‌راهبندها و انحراف دهنده‌ها اشاره کرد. در ادامه با انواع آن آشنا خواهید شد.

راهبندها

از راهبندها به منظور جلوگیری از ورود و خروج خودروها به مکان های خاص استفاده می‌شود. به طور کلی، برای ایمن کردن پارکینگ‎ها و سیستم مدیریتی آن، استفاده از راهبند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. استفاده از این تجهیزات سبب می‌شود تا ترددها به صورت هوشمند صورت گرفته و کنترل شوند. همچنین راهبندهای دستی و فلزی که به شکل سیار قابل استفاده اند، بسیار کاربردی بوده و به منظور یک طرفه کردن مسیر، به صورت موقت استفاده می‎شوند.

نیوجرسی ترافیکی

یکی از انواع تجهیزات ترافیکی کنترل حجم، نیوجرسی ترافیکی است که کاربردهای متفاوتی در جاده ها، به جهت کاهش تصادفات جاده ای و کنترل عبور و مرور دارند. همچنین برای محافظت از جان عابرین پیاده و کارگران در کارگاه‎های ساختمانی و عمرانی و ایجاد موانع امنیتی موقت، می‎توان از نیوجرسی استفاده کرد. نیوجرسی ها در انواع مختلف و با متریالی شبیه به سیمان و پلاستیک تولید می شوند. انتخاب نوع متریال نیوجرسی باید باتوجه به مدت زمان استفاده از آن صورت گیرد.

جداکننده‎ ها

 جداکننده ها نیز در دسته تجهیزات کنترل حجم ترافیک قرار می‎گیرند. از جداکننده ها علاوه بر آرام‎سازی و کنترل حجم ترافیک، به منظور پایه تابلوهای ترافیکی و تبلیغات نیز استفاده می‌شود.

تجهیزات کنترل سرعت

این نوع از تجهیزات ترافیکی به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می‎شوند. تجهیزات عمودی، قسمت های برجسته مسیرها هستند که سبب کاهش سرعت خودروها می‎شوند. از مهم‌ترین این ابزارها می‎توان به سرعت‎گیرها، گذرگاه‎ های برجسته عابرین پیاده و تقاطع های برجسته اشاره کرد. تجهیزات افقی کنترل سرعت، مسیر مستقیم یک مسیر عبوری را تغییر می‌دهند و سبب کاهش سرعت می‌شوند. از مهم‌ترین این تجهیزات می‌توان دایره‌های ترافیکی را نام برد. در ادامه این بخش، ویژگی‌های چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را شرح می‌دهیم.

کله قندی ترافیکی

در شرایط گوناگون، از کله قندی‌ها به منظور کنترل ترافیک و کاهش سرعت خودروها استفاده می‌شود. با این حال، مهم‌ترین کاربرد این ابزارها، راهنمای ترافیکی در مسیر رانندگان است که به نوعی وجود خطر را به اطلاع راننده می‎رساند. از کله قندی معمولا در جاده‎ها و مسیرهایی که شرایط ویژه دارند، استفاده می‎شود. به کارگیری متریال خاص در این نوع از تجهیزات ترافیکی سبب انعطاف‌پذیری آن‎ها شده و هرچه میزان انعطاف آن بیشتر باشد، کیفیت آن‎ها نیز بیشتر خواهد بود.

کله قندی

سرعت‎گیرها

یکی دیگر از تجهیزات ترافیکی رایج در سطح شهرها، سرعت‎گیرها هستند. ویژگی‌های سرعت‎گیرها باتوجه به شرایط مختلف و مکان موردنظر برای استفاده از آن‌ها، با هم متفاوت است. همان‎طور که می‎دانید، یکی از عوامل اصلی تصادفات، سرعت غیرمجاز است؛ به همین دلیل بهترین راه جلوگیری از آن نصب سرعت‎گیر می باشد. در حال حاضر تولید این نوع از تجهیزات به شکل گسترده و در انواع مختلف لاستیکی، پلاستیکی و آسفالتی انجام می‌شود.

سرعت گیر

آینه های جاده ای

طبق آمار ارائه شده، درصد بالایی از تصادفات در مکان هایی اتفاق می افتند که رانندگان دید کافی در مسیرهای پرپیچ و خم ندارند. به همین دلیل امروزه استفاده از آینه های محدب بر سر پیچ ها امری ضروری و پرکاربرد محسوب می‎شود. نصب این آینه ها در شرایط ترافیکی، به رانندگان کمک می‌کند تا به بهترین شکل زوایای پنهان مسیر را مشاهده کنند. علاوه بر این، در پارکینگ ها نیز به منظور افزایش ایمنی و کاهش برخوردها از آینه استفاده می‎شود.

جمع بندی

در حال حاضر به صورت سالانه شاهد افزایش آمار کشته‌شدگان در تصادفات شهری و برون شهری هستیم. وجود تجهیزات ترافیکی استاندارد در جاده ها و خیابان‌ها سبب می‎شود تا این آمار به میزان قابل توجهی کاهش یابد؛ هرچند که هیچ‌گاه به صفر نمی‎رسد! این تجهیزات انواع مختلفی دارند که در این مطلب به بررسی و معرفی تجهیزات پرداختیم. شما می توانید خرید تجهیزات ترافیکی خود را از سایت کیمیا صنعت به عنوان بزرگ ترین تولید کننده تجهیزات ترافیکی شرق کشور به صورت آنلاین انجام دهید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه