واردات خودرو | واردات خودرو به کشور

اعلام نظر نهایی نمایندگان مجلس در خصوص واردات خودرو

اعلام نظر نهایی نمایندگان مجلس در خصوص واردات خودرو
کدخبر : 22388

یک نماینده مجلس خبر داد که هفته آینده بعد از تعطیلات مجلس، مصوبه واردات خودرو راهی صحن خواهد شد تا نمایندگان نظر نهایی را در خصوص واردات خودرو اعلام کنند.

هفته آینده مصوبه واردات خودرو در مجلس بررسی می شود. خریداران منتظر تعیین تکلیف طرح واردات خودرو هستند.  طرح واردات خودرو در ماه‌های اخیر بر سر دو راهی مانده است .  واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار بررسی شد. نمایندگان نظر نهایی را در خصوص واردات خودرو اعلام می کنند.

واردات خودرو

سید جواد حسینی کیا با اشاره به تبدیل عنوان «ارز غیر منشا» به «ارزی که منشا آن مشخص باشد» گفت: مصوبه واردات خودرو پس از رفع ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی مجمع تشخیص، طی هفته آینده بعد از تعطیلات مجلس، راهی صحن خواهد شد تا نمایندگان نظر نهایی را در خصوص واردات خودرو اعلام کنند.

مردم سنقر در مجلس با اشاره به روندی که باعث شد نمایندگان موضوع واردات خودرو را به عنوان یک اولویت جدی دنبال کنند، گفت: بعد از تشکیل مجلس یازدهم در کنار راهبردها و برنامه ریزی های کلانی که مجلس پیگیری می کرد، 2 رویکرد کلی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. یکی  بهبود وضعیت معیشت مردم و دیگری نیز مقابله با انحصار، رانت و هرگونه مفاسد اقتصادی. کاستی ها، نوسانات و معضلات بازار خودرو یکی از حوزه هایی است که هم به معیشت مردم مرتبط است و هم ردپای رانت، انحصار و برخی مفاسد در آن به چشم می خورد.

حسینی کیا افزود: بر این اساس نمایندگان به دنبال راهکاری می گشتند تا از یک طرف رقابت مناسبی در بازار خودرو شکل بگیرد و از این طریق سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی افزایش یابد، ضمن اینکه توازن لازم در عرضه و تقاضا در بازار خودرو ایجاد شود. به هر حال زمانی که امکان افزایش تولید و عرضه خودرو در داخل فراهم نیست، طبیعی است که باید از طریق واردات، اقدام به ایجاد توزان در بازارهای داخلی کرد.

او  ادامه داد: بر این اساس نمایندگان ایده واردات خودرو که ذیل ماده 4طرح ساماندهی بازار خودرو ایجاد شده بود را انتخاب کردند تا از این طریق تحرک مناسبی در بازار خودرو ایجاد شود. علی رغم برخی مخالفت های جدی که در آغاز وجود داشت، مجلس بر خواسته خود که مبتنی بر رویکردهای کارشناسی، اصول علم اقتصاد و  نظامات کلی بازارها شکل گرفته بود پافشاری کرده و نهایتا نقشه راه قانونی برای واردات خودرو را مصوب کرد.

واردات خودرو

خریداران منتظر تعیین تکلیف طرح واردات خودرو هستند

طرح واردات خودرو در ماه‌های اخیر بر سر دو راهی اجرایی شدن و نشدن باقی مانده و این موضوع توانسته رکود در بازار خودرو را تشدید کند.

رونامه اعتماد نوشت: بازار خرید و فروش خودرو این روز‌ها کساد است و کمتر کسی اقدام به خرید خودرو می‌کند. ابهامات روند قیمت‌گذاری و عرضه محدود محصولات از سوی خودروسازان و بلاتکلیفی در انتخاب رئیس شورای رقابت نیز بر تشدید رکود بازار افزوده و بازار خودرو در بلاتکلیفی قیمتی قرار دارد و خریداری در بازار نیست.

طرح واردات خودرو در ماه‌های اخیر بر سر دو راهی اجرایی شدن و نشدن باقی مانده و این موضوع توانسته رکود در بازار خودرو را تشدید کند؛ در واقع خریداران خودرو دست نگه داشته تا تصمیم نهایی برای واردات اعلام شود و خبر‌های منتشره در ارتباط با طرح واردات خودرو حاکی از آن است که مجلس در تلاش برای اجرایی شدن این طرح است.

اما وزارت صنعت تمایل بیشتری بر افزایش تولید و حضور پررنگ‌تر صنعت خودرو در حوزه صادرات دارد. این وزارتخانه در نظر دارد با افزایش تیراژ تولید، قرعه‌کشی برای خرید خودرو را حذف کند. موضوعی که اجرایی شدن آن پیش‌شرط‌هایی به همراه دارد.

یک تصمیم اشتباه و ۸۳هزار میلیارد تومان زیان

محمدرضا نجفی‌منش، عضوهیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور معتقد است واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت از ابتدا اشتباه بود، چرا که نتیجه آن ۸۳ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان برای این صنعت بوده و باید تک‌تک افرادی که تا امروز باعث این زیان شده‌اند، مواخذه شوند.

او بر این باور است که اصلاح صنعت خودرو با حل کردن مسائل زیرساختی این صنعت محقق می‌شود که قیمت‌گذاری دستوری یکی از این موارد است بنابراین تا زمانی که نظام قیمت‌گذاری وجود دارد خودروسازان در حال زیان‌دهی هستند و خصوصی‌سازی آن‌ها در ابهام است.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه به  گفت: پیشنهادی که اخیرا انجمن قطعه‌سازان برای خروج از این زیاندهی داده، این بوده که قیمت‌گذاری از شورای رقابت خارج شود و نرخ‌گذاری خودرو از سوی واحد‌های خودروسازی صورت گیرد که آن‌ها هم با ضرر و زیان خودرو‌ها را نفروشند و به سود برسند تا بتوانند مطالبات قطعه‌ساز را به موقع پرداخت و طرح‌های توسعه‌ای خود و مدل‌های جدید را برای افزایش تولید اجرا کنند.

این عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان این‌که در این مدت در بخش خودروی کشور پسرفت داشته و رو به جلو حرکت نکرده‌ایم، افزود: یک بخش مهمی از این قضیه به تصمیمات دولت برمی‌گردد تا مانع مدیریت در این صنعت نشود، زیرا مدیریت در این صنعت باید به بخش خصوصی سپرده شود و دولت مطالبه‌گر باشد نه پاسخ‌گو. متاسفانه قیمت خودرو تابع تصمیم‌گیری‌های دولتی است و هیچ‌یک از تصمیمات اخذشده نیز مشکلی را حل نکرده است.

نجفی‌منش ادامه داد: این روز‌ها شاهد رکود در این بازار هستیم که علت اصلی آن هم عدم شفافیت در این بازار است البته قیمت‌هایی که این روز‌ها در بازار خودرو اعلام می‌شود قیمت‌های بالایی است که امیدواریم با به حرکت درآمدن تولیدات و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد قیمت‌ها هم کم شود و بازار دیگر هیجانی نباشد.

او با اشاره به واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار نیز تصریح کرد: پیشنهادی که از سوی انجمن به مجلس و رئیس‌جمهور داده شد، این بود که واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات باشد، زیرا با این اقدام هم قیمت خودرو‌هایی که ۴ برابر است به قیمت اصلی کاهش پیدا می‌کند و هم ضربه‌ای به تولیدات داخل نمی‌خورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه