رپرتاژ اگهی

تاثیر مذاکرات بر بازار خودرو / پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال 1400

تاثیر مذاکرات بر بازار خودرو / پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال 1400
کدخبر : 23730

بازار خودرو در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده. در 100 روز نخست دولت سیزدهم، قیمت پراید، پس از اجاره مسکن بیشترین رشد را داشته است.

 10 کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ داده‌اند که قمیت خودرو ممکن است چه روندی را تا پایان سال در پیش بگیرد؟

این پیش‌بینی‌ها ممکن است متاثر از اخبار سیاسی مثل مذاکرات ایران هم باشند.

پیش بینی کارشناسان از قیمت خودرو

علی عباسیان: خودرو بیشترین تاثیر را از مذاکره می‌گیرد. اگر توافق صورت گیرد کاهش قیمت خودرو را شاهد هستیم اما اگر مذاکره صورت نگیرد دلار افزایش پیدا می‌کند و بازار خودروهای خارجی صعودی می‌شود و قطعا بازار خودروهای داخلی هم تاثیر می‌گیرد.

سامان کریمی‌شاد: به نظرم احتمال واردات خودرو وجود دارد اما تاثیر واردات خودرو به شدت مقطعی است چون واردات به شدت اندک است و جوابگوی بازار داخلی نیست. حتی اگر توافق صورت بگیرد کاهش مقطعی قیمت در بازار خودرو را شاهد هستیم اما اگر توافق صورت نگیرد بازار قطعا رشد می‌کند.

امیرحسین نام‌آور: خودروسازان تا پایان سال گذشته، ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و سیستم بانکی را با تسهیلات تسویه نشده خود با مشکل مواجه کرده‌اند. نتیجه عملکرد آنها، افزایش تورم برای همه جامعه بوده است. قیمت‌ها در بازار خودرو می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد را تجربه کند.

مریم محبی: خودروهای خارجی ممکن است با ریسک همراه باشند، اما خودروهای داخلی می‌توانند افزایش را تجربه کنند. چرا که احتمال افزایش تولید خودروسازان داخلی کم است.

نیما میرزایی: بازار خودرو، محل چندان خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست و در نهایت با سقف تورم رشد می‌کند. به ویژه اگر عرضه خودرو در بورس اتفاق بیافتد، سرعت رشد قیمت خودرو کاهش می‌یابد و بر همین اساس، بازار خودرو را اولویت اول سرمایه‌گذاری نمی‌دانم.

مجتبی دیبا: بازار خودرو به قیمت دلار بستگی زیادی دارد و احتمالا به اندازه نرخ ارز، نوسان داشته باشد. ممکن است واردات خودرو اگر عملی شود، در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را کاهش دهد که فرصت ورود خوبی برای سرمایه‌گذاران است، ولی بازار دوباره افزایشی می‌شود.

میلاد صادقی: رفتار بازار خودروی خارجی تحت تاثیر بازار دلار است. اما بازار خودروی داخلی، تابعی از قیمت تمام شده تولید است و احتمال کاهش ندارد.

نیما آگاهی: در ایران، بهره‌وری پایین و قیمت‌های تمام شده بالاست؛ در نتیجه قیمت خودروهای داخلی، روند افزایشی دارد. قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی کاهشی نخواهد بود و احتمال ثبات بیشتر است.

وحید مسعودی: افزایش رسمی قیمت خودروهای تولیدی، به خاطر رانتی که در این صنعت وجود دارد، امکان‌پذیر است. در مورد خودروهای وارداتی نیز اگر واردات آزاد شود، احتمال کاهش اندک در قیمت‌ها، در کوتاه‌مدت وجود دارد.

علی طباطبایی: خودرو کالایی مصرفی است و نباید به آن به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کرد.  آزادسازی قیمت‌ها با توجه به شرایط بازار سرمایه اجتناب‌ناپذیر است. در این صورت قیمت کارخانه‌ای خودروها صعودی می‌شود که البته اتفاق بدی هم نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه