رپورتاژ آگهی/

بررسی روش‌های سریع استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بررسی روش‌های سریع استعلام و پرداخت خلافی خودرو
کدخبر : 66243

در ادامه انواع جرایم رانندگی و روش‌های استعلام خلافی مانند خلافی ماشین با شماره پلاک، بارکد خودرو و کد ملی را برای شما شرح می‌دهیم.

 

استعلام خلافی خودرو و پرداخت جرایم دوربینی

 

پلیس راهنمایی و رانندگی با وضع قوانین سعی در ایجاد نظم و کاهش تصادفات دارد. گاهی این قوانین با توجه به شرایط دستخوش تغییراتی می‌شوند. ترغیب رانندگان به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. وجود جرایم رانندگی نیز یکی از روش‌‌های موجود برای کاهش تخلفات است. این جرایم در پرونده خودرو ثبت می‌شوند. دریافت استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن یکی از کارهای مهمی است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود. چرا که عدم پرداخت به موقع خلافی خودرو می‌تواند موجب توقیف خودرو شود. در ادامه انواع جرایم رانندگی و روش‌های استعلام خلافی مانند خلافی ماشین با شماره پلاک، بارکد خودرو و کد ملی را برای شما شرح می‌دهیم.

معرفی انواع جرایم رانندگی

جرایم مختلفی برای تخلفات رانندگی در نظر گرفته شده‌است. این جرایم شامل 4 نوع جریمه تسلیمی، جریمه الصاقی، جریمه دوربینی و جریمه دوبرگی می‌شود. پلیس راهنمایی و رانندگی با توجه به نوع تخلفات و شرایط، جرایم را به یکی از اشکال گفته شده صادر می‌کند. در ادامه این جرایم را برای شما شرح می‌دهیم:

  • جریمه الصاقی: جریمه الصاقی توسط افسر راهنمایی و رانندگی به خودروی راننده متخلف الصاق می‌شود. این نوع از جریمه در مواقعی که خودرو در مکان‌های پارک ممنوع قرار دارد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جریمه دوربینی: ثبت جرایم توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی یکی از روش‌های جدید و دقیق راهنمایی و رانندگی است. در این روش دوربین‌های راهنمایی و رانندگی عکس و مشخصات رانندگان متخلف را ثبت می‌کنند. این جرایم از طریق پیامک به اطلاع مالک خودرو می‌رسد.
  • جریمه دوبرگی: جریمه دوبرگی در مواقعی صادر می‌شود که راننده متخلف از فرمان ایست پلیس راهنمایی و رانندگی سرپیچی کند. در این چنین شرایطی پلیس راهنمایی و رانندگی دو برگه جریمه را برای فرد صادر می‌کند. برگه اول برای انجام تخلف در رانندگی و برگه دوم برای سرپیچی از دستور پلیس راهنمایی و رانندگی است.
  • جریمه تسلیمی: جریمه تسلیمی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صادر و به راننده متخلف تحویل داده می‌شود.

معرفی روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو به صورت آنلاین و آفلاین

پرداخت خلافی خودرو از توقیف خودرو جلوگیری می کند.

لازم است بدانید بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی در صورتی که جرایم رانندگی خود را ظرف مدت 60 روز پرداخت نکنید، جرایم شما دو برابر خواهد شد. همچنین در صورتی که جرایم شما بیش از 3 میلیون تومان باشد، خودرو شما در صورت مشاهده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد. به همین دلیل بهتر است در بازه‌های زمانی مشخصی برای دریافت استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهید. روش‌های استعلام خلافی خودرو به شرح زیر هستند:

استعلام خلافی خودرو با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10

با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 می‌توانید استعلام خلافی خودرو خود را با پرداخت مبلغ مشخصی دریافت نمایید. برای دریافت خلافی در این دفاتر باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل کارت شناسایی مالک خودرو
  • بیمه شخص ثالث معتبر خودرو
  • سند مالکیت خودرو

دریافت خلافی خودرو از طریق تماس با شماره تلفن 88288888

در این روش باید با سامانه تلفنی گویای راهبری به شماره 88288888 تماس بگیرید. سپس کد VIN درج شده در پشت کارت خودرو را شماره‌گیری نمایید.

استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک

برای دریافت خلافی خودرو با پیامک باید کد VIN درج شده در پشت کارت خودرو را به یکی از شماره‌های زیر ارسال نمایید تا شناسه پرداخت و قبض خلافی برای شما ارسال شود:

  • 30005151
  • 110005151
  • 1101202020

استعلام خلافی خودرو با شماره گیری *110#

دریافت خلافی خودرو با کد دستوری USSD یکی از روش‌های غیرحضوری است که به اینترنت نیز نیازی ندارد. در این روش شما باید کد دستوری *110# را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید. سپس گزینه استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب و کد VIN موجود در پشت کارت خودروی خود را وارد نمایید. با انجام این مراحل، استعلام خلافی خودرو برای شما ارسال می‌شود.

دریافت خلافی خودرو از سایت راهور

برای دریافت خلافی خودرو از سایت راهور باید به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا به سامانه راهور 120 وارد شوید.
  • از میان گزینه‌های موجود، استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب نمایید.
  • در صفحه جدید اطلاعات خواسته شده را برای ورود به سامانه سخا وارد نمایید. (در صورتی که در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید باید مراحل ثبت نام را کامل کنید)
  • در پایان بارکد موجود روی کارت خودرو را وارد و استعلام خلافی خودرو را دریافت نمایید.

توجه داشته باشید که بارکد خودرو یک شماره 8 یا 9 رقمی است و با کد VIN خودرو تفاوت دارد.

پرداخت و استعلام جرایم رانندگی با اپلیکیشن‌های تلفن همراه

اپلیکیشن‌های زیادی برای پرداخت و استعلام خلافی خودرو در دسترس کاربران قرار گرفته است. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به کد VIN و بارکد خودرو نیز می‌توانید استعلام خلافی خودرو را دریافت نمایید. قبل از پرداخت جرایم در این اپلیکیشن‌ها ابتدا اطمینان حاصل کنید، که نرم‌افزار مورد استفاده شما معتبر است.

اهمیت بیمه شخص ثالث و پرداخت خلافی خودرو

لازم است بدانید علاوه بر تخلف در رانندگی یکی از دلایلی که موجب ایجاد جریمه و توقیف خودرو می‌شود، نداشتن بیمه شخص ثالث است. همچنین در صورتی که خودرو شما به دلیل تخلفات رانندگی توقیف شود، برای ترخیص خودرو نیز باید بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر داشته باشید. بنابراین بهتر است از سررسید بیمه خود مطلع باشید و در صورت اتمام اعتبار بیمه‌نامه در سریع‌ترین زمان ممکن آن را تمدید نمایید. در این مقاله در مورد روش‌های استعلام خلافی خودرو با شما صحبت کردیم. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا جرایم خود را استعلام و به موقع پرداخت کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه