جهش تولید بر مدار توسعه محصولات جدید، ارتقای کیفیت، مشتری مداری

جهش تولید بر مدار توسعه محصولات جدید، ارتقای کیفیت، مشتری مداری
کدخبر : 8299

گروه صنعتی ایران خودرو راهبردهای خود برای تحقق شعار جهش تولید را در سه بخش، جهاد در تامین، همت در تولید و شتاب در تحویل تدوین کرده و در صدد است تا با ایجاد جهش در همه ابعاد توسعه ای، شعار سال به طور کامل عملیاتی و اجرایی شود.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایکوپرس، همانطور که گروه صنعتی ایران خودرو در سال گذشته در میان انبوه چالش ها در زنجیره تامین و تولید خودرو در کشور توانست رونق را به ویژه در نیمه دوم این سال به خطوط تولید بازگردانده و کسری تولید نیمه نخست آن را جبران کند، در سال جاری نیز با برنامه ریزی دقیق به دنبال تحقق «جهش» در تولید است. 

 

این خودروساز بزرگ کشور با تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز، تامین مواد اولیه، قطعات و مجموعه ها با کیفیت مناسب در زمانبندی مشخص و تولید بدون کسری و با قیمت عادلانه و همچنین تامین خدمات پس از فروش متناسب با نیاز مشتری، جهادی را در بخش تامین خود ایجاد خواهد کرد. 
همچنین، گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری با ارتقای بهره وری در تمامی زمینه ها شامل منابع انسانی، سرمایه، انرژی و...، برنامه های جهشی تولید را محقق خواهد کرد. 


تحقق برنامه های طراحی و توسعه محصولات و همچنین ارتقای کیفیت محصولات تولید شده بخشی از همت صنعتگران ایران خودرو در بخش تولید سال جاری است. 
یکی از دغدغه های اصلی این خودروساز انجام تعهدات معوق و تحویل خودروها به مالکان و مشتریان است. بخشی از تعهدات سال گذشته به مشتریان به سال جاری منتقل شده است. ایران خودرو به دنبال این است که با دست یابی به تولید یکنواخت و مستمر در سه ماه نخست امسال تعهدات معوق را به روز کرده و خودروها را تحویل مشتریان دهد. 
دستیابی به تولید روزانه بیش از دوهزار دستگاه در روزهای ابتدای سال کاری 99، نویدبخش بهبود تولید در این خودروسازی و تسریع در فرآیند تحویل محصولات است.
جهش در صادرات، تحریک تقاضای داخلی و صادراتی، کاهش ماندگاری خودروها و تسریع در فرآیند لجستیک بخشی از رویکردهای ایران خودرو در شتاب بخشیدن به تحویل است. 


جهاد خودکفایی
نهضت داخلی سازی تولید از سال گذشته در ایران خودرو قوت گرفت،کاهش ارزبری با تعمیق و توسعه ساخت داخل و اجرای پروژه های بهبود در مجموع ۱۳۲ میلیون یورو بوده است.


جهاد آغاز شده در سال گذشته، با جدیت بیشتری در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. تسریع در برنامه های نهضت داخلی سازی با رعایت الزامات کیفی در بخش تامین از جمله رویکردهای ایران خودرو در راستای تحقق شعار جهش تولید است. 
این خودروساز از سال گذشته توانسته ضمن تعامل موثر با شرکت های دانش بنیان و عقد تفاهم نامه برای داخلی سازی قطعات با تکنولوژی بالا، موفقیت هایی را نیز در این زمینه کسب کند. همچنین از ظرفیت های تمامی دستگاه ها و نهادهای توانمندی برای تامین قطعات بحرانی بهره جسته و توانسته از مرحله پرچالش و بحرانی تولید عبور کند. مسیری که از سال گذشته آغاز شده در رابطه با همکاری با دانش بنیان ها و نهادهای و سازمان های توانمند کشور، در سال جاری نیز با افزایش ظرفیت داخلی سازی و ظرفیت سازی برای تامین قطعات بحرانی ادامه خواهد داشت. 


گروه صنعتی ایران خودرو درصدد است تا مواد اولیه، قطعات و مجموعه ها را از منابع داخلی و یا خارجی با رعایت الزامات کیفی و با قیمت عادلانه تامین کند. 
در بخشی از قطعات که از منابع خارجی تامین می شود با به کار بردن شیوه ها و راهکارهایی به دنبال حذف واسطه ها، تسهیل و تسریع فرآیند تامین است. 
تامین نیازمندی های حوزه خدمات پس از فروش و تزریق کالا و خدمات برای ارایه خدمات مناسب و درخور مشتریان از جمله برنامه ها و رویکردهای مهم ایران خودرو در سال جاری است. 
خدمات پس از فروش در سال جهش تولید متناسب با میزان تولید و با استفاده و بهره مندی از ابزارهای نوین در این حوزه دنبال خواهد شد. 
جهش در حوزه خدمات نیز در گروه صنعتی ایران خودرو هدفگذاری شده و بر همین مبنا تامین قطعات مناسب و با کیفیت با قیمت اقتصادی برای توسعه بازار این بخش حائز اهمیت است. 


جهش در تولید
گروه صنعتی ایران خودرو تولید و عرضه دست کم 500 هزار دستگاه خودرو را در سال جدید هدفگذاری کرده است. دراین میان اضافه شدن خودروهای جدید به سبد محصولات ایران خودرو سبب افزایش تنوع محصولات و به دنبال آن رضایت مشتریان خواهد شد. در طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو از ظرفیت های دانشگاه و شرکت های دانش بنیان نیز استفاده خواهد شد. پیشبرد پروژه های توسعه محصولات در چارچوب برنامه های مصوب و همچنین تجمیع فعالیت های تحقیق و توسعه در گروه صنعتی ایران خودرو با هدف افزایش بهره وری نیز در دستور کار این خودروساز قرار دارد. 
دستیابی به هدف تولید جز با افزایش بهره‌وری در تمامی ابعاد از کاهش قیمت تمام شده محصول تا ارتقای بهره وری نیروی انسانی گرفته میسر نخواهد شد. 


در این مسیر پیشبرد برنامه های کاهش هزینه های سربار، افزایش بهره مندی از تمامی ظرفیت های موجود در گروه، کاهش ضایعات در فرآیند عملیات و بازنگری و اصلاح تمامی فرآیندهای عملیات برای ارتقای بازدهی نیز دنبال خواهد شد.


اجرای کامل تعهدات
طبق برنامه تعیین شده، تعهدات به جا مانده از سال گذشته تا پایان بهار امسال اجرا خواهد شد. در این مسیر بازنگری و اصلاح فرآیندهای تحویل خودرو به مشتریان با هدف تسریع در اجرا عملیات و همچنین افزایش ظرفیت حمل محصولات به منظور حذف تاخیر ناشی از کمبود ناوگان هدف گذاری شده است.
در سال جاری، تعهدات ایجاد شده برای خودروهای غیرقابل تحویل که به دلیل ترک بازار توسط شرکای خارجی ایران خودرو امکان تولید ندارند نیز با تبدیل به خودروهای قابل عرضه و منتخب مشتری اجرایی خواهد شد. 


جهش در صادرات
بازنگری برنامه های صادراتی با هدف تحریک تقاضای صادراتی و شناسایی و فعال سازی ظرفیت های خالی قطعه سازی برای تامین نیاز بازارهای صادراتی از رویکردهای تعیین شده در این بخش است. 
در سال جاری ایران خودرو تلاش می کند تا برای محصولات و قطعات تولید شده بازارهای مناسبی را ایجاد کرده و سهم خود در بازارهای صادراتی را افزایش دهد. برای دستیابی به این هدف با شناسایی الزامات و استانداردهای محصولات بازارهای هدف و طراحی محصول مورد تقاضای هر بازار برنامه های خود برای کسب و یا افزایش سهم در این بازارها را به اجرا خواهد گذاشت.


گروه صنعتی ایران خودرو با تدوین برنامه های دقیق و حساب شده برای تحقق جهش در تولید و ایجاد همدلی در داخل مجموعه و همچنین در ارتباط با زنجیره تامین و سازندگان، آمادگی دارد تا با حمایت تصمیم گیران و نهادهای حاکمیتی تمامی اهداف را جامه عمل پوشانده و محقق سازد.
در این میان نخستین و مهم ترین عامل در تداوم رونق ایجاد شده در خطوط تولید، تامین اعتبارات و نقدینگی است. در همین پیوند ضروری است تا نسبت به پرداخت بخش دوم و مابه التفاوت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی مصوب شورای پول و اعتبار در اولین فرصت اقدام شده و با حمایت های لازم برای تامین مواد اولیه و قطعات، زمینه رشد و توسعه تولید و عرضه محصولات توسط این خودروساز فراهم شود. 


انتظار می رود تا سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت خودرو که در سال جاری دست کم دوبرابر سال گذشته برآورد می شود توسط سیستم بانکی تامین شود تا وقفه ای در چرخه تولید صنعت خودروی کشور ایجاد نشود. 
گروه صنعتی ایران خودرو برنامه های توسعه ای خود در حوزه های مختلف را ترسیم کرده و یقینا با حمایت های لازم و برآورده شدن انتظارات، در دستیابی به آن موفق خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه