پیش بینی تاثیر بورس بر کاهش قیمت خودرو + جزئیات

پیش بینی تاثیر بورس بر کاهش قیمت خودرو + جزئیات
کدخبر : 8949

یک کارشناس بازار خودرو گفت: امیدواریم شروع بورس، نقدینگی را جمع کند و پول‌های سرگردان را به ثباتی برساند. ممکن است با رونق بورس، شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم، زیرا نقدینگی در بازار را کم می‌کند.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از ایسنا: یک کارشناس بازار خودرو گفت: امیدواریم شروع بورس، نقدینگی را جمع کند و پول‌های سرگردان را به ثباتی برساند. ممکن است با رونق بورس، شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم، زیرا نقدینگی در بازار را کم می‌کند.

 

 

کاظم محمدی نیکخواه در خصوص افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: در درجه اول افزایش قیمت خودرو به دلیل نقدینگی سرگردان در دست مردم است، این نقدینگی‌ها باید در جایی جذب می‌شد، اما با توجه به اینکه بانک‌ها بهره را کاهش دادند، به بازار سرازیر شد، از طرف دیگر مردم دنبال طلا و دلار نرفتند، زیرا آنها هم گران شده بودند، بنابراین به ماشین پناه آوردند.

 

 

وی بیان کرد: دلیل دوم این بود که از 20 روز قبل از عید مسائلی همچون کرونا، تعطیلی ایام نوروز، شیفتی شدن کارگران و رعایت فاصله دست به دست هم دادند، همچنین یک سوم نیروی کار در قطعه‌سازی و صنعت خودرو فعال شدند.

 

 

محمدی نیکخواه گفت: دلیل سوم این بود که وقتی وارد سال جدید شدیم، دستمزد کارگران 30 درصد افزایش پیدا کرد. دلار قبل از عید حدود 14 هزار تومان بود و الان به بیش از 16 هزار تومان رسیده است. ارز 10 تا 15 درصد گران می‌شود، دستمزد هم افزایش می‌یابد، بنابراین خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت مصوب را داشتند.

 

 

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه در حال حاضر قیمت کف بازار، قیمت ماشین نیست، عنوان کرد: بعد از عید با توجه به تعطیلی حدود یک ماهه، شماره ندادند و ماشین پلاک شده در بازار کم بود. هر فردی که بین 100 تا 200 میلیون تومان پول دارد، به خودرو پناه آورده و آن را در خانه خوابانده است. نمایندگان، نمایشگاه‌ها و واسطه حرفه‌ای به این سمت نمی‌روند، افرادی که سرمایه کوچکی دارند، از بانک درآورده و به خودرو پناه آوردند، بنابراین قیمت ماشین افزایش می‌یابد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: دلیل بعدی سایت‌ها هستند. فردی 206 تیپ دو دارد و از 4 ماه قبل از عید می‌خواهد آن را بفروشد، صبح‌ها که به سایت مراجعه می‌کند، امروز 88 میلیون تومان است، 5 روز بعد 95 میلیون تومان و 6 روز بعد 110 میلیون تومان است. نمایشگاه‌ها خرید ندارند، بنابراین به سایت‌‎ها مراجعه می‌شود و آنها هم این وضعیت را ایجاد کردند. معضل ما در درجه اول سایت‌ها هستند که قیمت نمی‌‎دهند و فروشنده را اعلام می‌کنند، وقتی فردی زنگ می‌زند قیمت را بیان می‌کند.

 

 

محمدی نیکخواه افزود: امیدواریم شروع بورس، نقدینگی را جمع کند و پول سرگردان را به ثباتی برساند. ممکن است با رونق بورس، شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم، زیرا نقدینگی در بازار را کم می‌کند. قیمت مصوب حق خودروساز بوده، اما قیمت موجود در بازار کاذب است. خریدار و فروشنده واقعی نداریم و هجمه ایجاد شده است.

 

 

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه شب عید قیمت خودرو ثبات نسبی پیدا کرده بود، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت خودرو داخلی بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته که کاذب است و باید نقدینگی جمع شود. از نظر اقتصادی نمی‌توانیم بگوییم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد، روزی کرونا می‌آید، روزی ترامپ یا فرد دیگری صحبتی می‌کند و این موارد در قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد.

 

 

وی بیان کرد: کارخانه به این دلیل که در سال گذشته ثبت نام داشته، خودروهای خود را به قیمت سال گذشته تحویل می‌دهد، اما فردی که چند خودرو ثبت نام کرده و تحویل می‌گیرد، نمی‌توان بر روی وی نظارت کرد که چرا ماشین داری و با این قیمت می‌فروشی، مگر اینکه عرضه نسبت به تقاضا زیاد شود و اتفاقی رخ دهد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه