عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان مطرح کرد:

تولید کاتالیست در کشور اقتصادی نشده است

تولید کاتالیست در کشور اقتصادی نشده است
کدخبر : 9716

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: زمانی تولید کاتالیست در کشور افزایش پیدا می کند که میزان تقاضا برای این کالا افزایش پیدا کند، دراین صورت تعداد شرکت های تولیدکننده کاتالیست بیشتر خواهد شد و ضمن کاهش قیمت دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

رضا رضایی درباره روند تولید کاتالیست در کشور و اینکه خودروهای داخلی به خاطر کمبود این قطعه امکان تجاری سازی را پیدا نمی کنند، اظهارکرد: 3 تا 4 مجموعه تولیدی کاتالیست در کشور فعال هستند، که این مجموعه ها  به تازگی وارد این عرصه شدند و هنوز نتوانستند با توجه به نیاز خودروسازان تولید داشته باشند.

 

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از سایپانیوز، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: کاتالیست یک قطعه مهم در خودرو است که باعث می شود میزان گازهای سمی و خطرناک که از اگزوز خارج می شود را  80 تا 90 درصد کاهش دهد، اگر این قطعه نباشد به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی، خودروها شماره گذاری نخواهند شد.

 

وی با بیان اینکه بخشی از کاتالیست مورد نیاز خودروهای تولید داخل از طریق واردات و بخشی دیگر توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین می شود، افزود: کشورهای خودروساز در تولید تمام قطعات مربوط به خودرو خودکفا نیستند و قطعاتی که در زمره های صنایع های تک است، را از سایر کشورها خریداری می کنند.

 

رضایی تاکید کرد: اگر قرار باشد تولید کاتالیست در کشور افزایش پیدا کند نیاز به این است که میزان تقاضا برای این کالا افزایش پیدا کند تا تولید آن صرفه اقتصادی داشته باشد، درغیر این صورت تولیدکنندگان کاتالیست نمی توانند سطح تولید خود را بالا ببرند، زیرا صرفه اقتصادی  ندارد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت این محصول بالا است و تا زمانی که این قطعه به تولید انبوه نرسد از قیمت آن کاسته نخواهد شد، گفت: برای اینکه افزایش تقاضا در تولید کاتالیست اتفاق بیفتد نیاز به این است که دارندگان خودروهای کارکرده هم نسبت به تعویض کاتالیست خودروها اقدام کنند. با رشد تقاضا، شاهد رشد تولید خواهیم بود و در نهایت افت قیمت در کاتالیست رخ می دهد.

 

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان درباره چرایی کمبود کاتالیست، تصریح کرد: چند عامل باعث شده که تامین کاتالیست خودرو با مشکلاتی مواجه شود، از جمله این چالش ها می توان به تحریم ها، شیوع کووید19، محدودیت در نقل و انتقال ارز و حتی کمبود ارز اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه کاتالیست یکی از قطعاتی است که با کمبود آن نمی توان خودروها را به مرحله تجاری سازی رساند، گفت: با وجود مشکلات گسترده ای که شرکت های خودروسازی دارند و کمبود نقدینگی که همواره با آن روبرو هستند، بسیار سخت است که خرید قطعات مورد نیاز در حجم گسترده صورت گیرد.

 

رضایی تصریح کرد: برای اینکه شرکت های خودروسازی بدون وقفه تجاری سازی خودروها را ادامه دهند، بهتر است که به آنها نقدینگی تزریق شود و همچنین سیاست گذاران سطح همکاری های خود را ارتقاء دهند تا قطعات مورد نیاز صنعت خودرو چون کاتالیست در گمرک ها نماند و با سرعت ترخیص شود.

 

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: اقتصاد خوب در تولید است، یعنی زمانی شاهد رونق و جهش اقتصادی خواهیم بود که تولید با وضعیت بهتری فعالیت کند؛ اگر در این بخش عملکردمان خوب نباشد به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

 

وی افزود: کوبیدن صنعت خودرو و زیرسوال بردن خودروی پراید که خیلی ها از طریق این خودرو امرار معاش می کنند کار درستی نیست، برای تولید این خودرو زحمات زیادی کشیده شده است؛ معتتقدم که با جدایی صنعت خودرو از سیاست می توان در این حوزه به جایگاه بهتری رسید.

 

رضایی اظهارداشت: 70 درصد قیمت قطعات خودرو مواد اولیه است، با علم بر این موضوع نباید عملکرد شرکت های قطعه سازی و خودروسازی را زیر سوال برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه