رپرتاژ اگهی /

مهم ترین اسیدهای کربوکسیلیک

مهم ترین اسیدهای کربوکسیلیک
کدخبر : 16604

اسیدهای کربوکسیلیک در حقیقت اسیدهای ضعیفی هستند که پیوندشان در آب از هم گسسته شده و به تعادل می رسند؛ بنابراین می توان گفت که قابلیت انحلال پذیری خوبی در آب داشته و هر چه طول زنجیره کربنی شان کوتاه تر باشد، انحلال پذیری بیشتری در آب دارند. این ترکیب های آلی دارای گروه عاملی کربوکسیل بوده و انواع مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم مهم ترین اسیدهای کربوکسیلیک و ویژگی ها و کاربردهای آن ها معرفی نماییم.

آدیپیک اسید

یکی از مهم ترین اسیدهای کربوکسیلیک، ترکیب آلی به نام آدیپیک اسید است. این ماده در بازار به شکل پودر کریستالی سفید رنگ موجود بوده و اصلی ترین کاربرد آن استفاده به عنوان ماده اولیه تولید نایلون بوده و می توان از طریق واکنش آدیپیک اسید و هگزا متیلن دیامین نایلون را تولید کرد. از دیگر موارد استفاده آدیپیک اسید می توان به کاربرد آن در نرم کننده ها، افزودنی مواد غذایی، ماده به کار رفته در فرمولاسیون برخی از داروها و ... اشاره کرد. این ماده غیر هیدروسکوپی بوده و اسیدیته کمی دارد. امروزه آدیپیک اسید را از ترکیب سیکلوهگزانون و سیکلوهگزانول به نام روغن KA (KA مخفف کتون الکل می باشد.) تهیه می کنند و از آن در مواد بسته بندی، فیبر، پلاستیک، الیاف، طعم دهنده های مواد غذایی، افزودنی ژله و .... استفاده می شود. به همین دلیل خرید آدیپیک اسید در سال های اخیر افزایش یافته است.

 

کاپریلیک اسید

کاپریلیک اسید که با عنوان اکتانوییک اسید نیز شناخته می شود، یک اسید چرب اشباع شده است که خاصیت ضد قارچی، ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و به طور طبیعی در شیر انسان و پستانداران و مواد غذایی چون نارگیل، روغن هسته نخل و روغن نارگیل یافت می شود. به دلیل خاصیت مهار کنندگی باکتری که این ماده دارد، در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف و درمان بیماری هایی چون عفونت ‌های مثانه، عفونت‌ های دستگاه ادراری، عفونت ‌دهان مانند گینویویت، بیماری های قابل انتقال از طریق جنسی و ... مفید و موثر است. این ماده یک تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است و کوتاه بودن طول زنجیره آن به تجزیه این ماده در بدن و هضم آسان آن کمک کرده و اثر بخشی آن را سرعت می بخشد. از جمله کاربردهای کاپریلیک اسید می توان به کمک در کاهش وزن، مبارزه با با عفونت ‌های قارچی و باکتریایی، بهبود اختلالات گوارشی التهابی، افزایش تولید کتون، درمان بیماری های پوستی مانند آکنه، کاهش کلسترول، مبارزه با عفونت های مخمر و ... اشاره کرد. همچنین این ماده در مواردی چون تشنج، هیپوآلبومینمی در بیماران همودیالیزی، اختلالات گوارشی از قبیل دیس بیوسی، جذب چربی و شیلوتوراکس، تعدیل و کنترل اسید معده، از بین بردن سلول های کاندیدایی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای دارویی و درمانی متعدد این ماده سبب افزایش میزان خرید کاپریلیک اسید در سال های اخیر شده است.

 

اسید استیک

یکی دیگر از اسیدهای کربوکسیلیک اسید استیک می باشد. این ماده از تخمیر و اکسیداسیون کربوهیدرات‌های طبیعی رقیق ‌شده تهیه می شود. مهم ترین کاربرد اسید استیک استفاده از آن در سرکه و ایجاد استات سلولز و پلی‌ وینیل‌ استات بوده و همچنین می توان از این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی به منظور عطر و طعم بخشیدن به غذاهای گوناگون استفاده کرد. اسید استیک مایع بی رنگی است که بوی قوی دارد. این ماده خاصیت اسیدی مواد غذایی را نیز افزایش می دهد. از دیگر موارد استفاده این ماده می توان به کاربرد آن در صنایع مختلفی چون کشاورزی، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، تولید پلاستیک، ساخت فیلم عکاسی، نساجی، ماده کاربردی در فرآیند چاپ و ... اشاره کرد. از اسید استیک به عنوان حلال رنگ ها، رزین ها و لاک ها، ماده شیمیایی قارچ ‌کش، علف‌ کش، میکروبیوژن، تنظیم‌ کننده pH و ... استفاده می شود. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از شرکت ها فعال در زمینه واردات مواد اولیه شیمیایی مورد نیاز صنایع مختلف بوده که اقدام به عرضه و فروش اسید استیک در گالن ‌های 35 لیتری کرده است و شما می توانید جهت سفارش این محصول و کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه مراجعه نمایید.

 

اسید بنزوئیک

اسید بنزوئیک از مهم ترین اسیدهای کربوکسیلیک و یک ترکیب آلی است که نه تنها خودش کاربردهای بی شماری در صنایع متفا.ت دارد، بلکه مشتقات آن نیز بسیار کاربردی هستند. از مشتقات این ماده می توان به بنزوات سدیم که یک نمک شناخته شده و ماده نگهدارنده مواد غذایی است، اشاره کرد. بنزوئیل ‌پراکسید از دیگر مشتقات اسید بنزوئیک است که از آن در سفید کردن آرد و همین طور شروع واکنش های شیمیایی جهت تولید برخی پلاستیک ها استفاده می شود. اسید بنزوئیک به شکل کریستال های سفید رنگی تولید شده که معطر هستند. از این ماده در صنایع غذایی، پلاستیک، رنگ، محصولات آرایشی و بهداشتی و ... استفاده می شود. این ماده از مواد غذایی در برابر برخی از باکتری ها محافظت کرده و طول عمر مواد غذایی را افزایش می دهد. این ماده در بسیاری از میوه ها مانند انواع توت ها، زغال ‌اخته، آلو، توت‌ فرنگی و همین طور در آدامس، شیرینی، بستنی، مربا، ژله پنیر، گوشت و مارگارین یافت می شود. اسید بنزوئیک در پزشکی و به منظور درمان بسیاری از بیماری های پوستی قارچی مانند تینا به کار گرفته می شود. این ماده همچنین عامل فعال‌ کننده پلیمریزاسیون لاستیک بوده و در بازیافت نفت خام، تولید بنزوات گلیکول برای استفاده از پلاستیک در فرمولاسیون چسب و ... نیز مورد استفاده قرار می گیرد. طیف گسترده کاربردهای این ماده سبب افزایش میزان خرید اسید بنزوئیک شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید