11+1 راه موثر برای پیشگیری از آتش‌سوزی منازل

11+1 راه موثر برای پیشگیری از آتش‌سوزی منازل
کدخبر : 21544

حتما شما هم در اخبار مکررا شنیده‌اید که خانه‌ای آتش گرفته است.شاید هم خدای نکرده شما تجربه تلخ آتش سوزی منازل نزدیکان یا همسایگان‌تان را از نزدیک دیده‌اید. اگر شخص آینده‌نگری باشید؛ به این فکر می‌کنید که “همواره پیشگیری بهتر از درمان است”. شاید با این تفکر به فکر جلوگیری از خطر آتش سوزی منازل مسکونی خود بیفتید. ما در این مقاله در صدد هستیم که راه‌های مختلف مراقبت از خانه‌هایتان را در برابر این خطر بالقوه بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

آتش سوزی منازل مسکونی چیست؟

آتش سوزی منازل یا همان حریق یک بلای خانمان سوز است که می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی تمامی لوازم و دارایی‌های زندگیمان را به نابودی بکشاند. در یک تعریف ساده آتش سوزی عبارت است از ایجاد یک آتشی ناگهانی و ناخواسته که در همان لحظه وقوع کنترل آن از دست افراد خارج می شود. این واقعه معمولاً با دود و حرارت و نور شدید همراه است.

متأسفانه درصد بالایی از آمار آتش سوزی‌ در خانه‌ها مربوط به سهل انگاری های کوچک است. این موارد عمدتا در میان قشر ضعیف جامعه بسیار مشهودتر است. لذا لزوم آموزش و اطلاع رسانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تمام کسانی که دچار حریق و آتش سوزی شده اند، تا پیش از وقوع حادثه، حتی به آن فکر هم نکرده بودند؛ هیچ کس نمی تواند وقوع حریق را برای خود دور از تصور فرض کند ولی اشخاص در مقابل با خطر حریق خانه‌ها می‌توانند گام‌های زیر را عملی سازند:

الف) افراد می‌توانند با هرگونه اقدام پیشگیری کننده یا مراقبتی، قبل از خطر حریق، مقدمات ایجاد آن را از بین ببرند.

ب) حین جلوگیری از بروز خطر آتش‌سوزی در منازل و اقدامات کنترلی، با تهیه مناسب، به فکر روز مبادا باشند. در این صورت، افراد می‌توانند در صورت بروز هر خطر حریق، از مزایای بیمه آتش‌سوزی و زلزله ساختمان‌های مسکونی استفاده کرده و خسارات مالی خود را جبران نمایند.

راهنمای کامل بیمه آتش سوزی و زلزله را در اینجا بخوانید.

در ادامه راه‌های پیشگیری کننده از خطر حریق در خانه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

راه‌های پیشگیری از خطر آتش‌سوزی منازل مسکونی

همواره آمادگی در برابر احتمال خطرات، ریسک خسارات را به حداقل خواهد رساند. در مورد خطر آتش‌سوزی خانه‌ها هم این قضیه صدق می‌کند. بهتر است قبل از هر چیز گوشه گوشه منزل خود را بررسی نمایید. کلیه راه‌های پیشگیری از حریق را مدنظر قرار دهید تا ریسک احتمال این حادثه ناگوار به حداقل برسد. برخی از اقدامات زیر می‌تواند ساده به نظر برسد؛ ولی اجرای این گام‌ها تاثیر به سزایی در کاهش ریسک آتش‌سوزی در خانه‌ها به دنبال خواهد داشت.

حواستان به اثاثیه منزل مخصوصا وسایل درون آشپزخانه باشد

آمار آتش‌‌سوزی‌ها در جهان نشان می‌دهد که بیشتر آتشسوزی منازل از آشپزخانه‌ها آغاز می‌شود. این آمار منطقی به نظر می‌رسد. زیرا آشپزخانه‌ها محل پخت و پز با اجاق گاز، منبع آتش هستند. ضمنا بسیاری از وسایل برقی در آشپزخانه‌ها جای دارند. ساییدگی یا خرابی سیم هر یک از این وسایل می‌تواند ریسک آتش‌ سوزی منازل مسکونی را افزایش دهد.پس بهتر است:

⦁    وسایل داغ نظیر قوری و قابلمه را نزدیک مواد شیمیایی قابل اشتعال نظیر گاز پاک کن یا مواد پاک کننده و … قرار ندهید.

⦁    اجاق گاز و محل پخت و پز را با فاصله مناسب حداقل یک متر  از پرده یا حوله و دستگیره‌ها در نظر بگیرید.

⦁    هنگام خروج از منازل، شعله‌ها و حتی شیرگاز را چک کنید که خدای نکرده روشن نماند.

⦁    وسایل آشپزخانه پلاستیکی نظیر ملاقه پلاستیکی ، درب ظروف و … را در نزدیکی اجاق روشن قرار ندهید؛ زیرا امکان ذوب شدن آن مواد پلاستیکی و خطر آتش‌سوزی خانه وجود دارد.

⦁    سیم و کابل‌های وسایل آشپزخانه را مرتبا بررسی نمایید که ساییدگی یا مشکل اتصال برق نداشته باشند یا از زیر فرش رد نشده باشند. زیرا این عمل ریسک ایجاد جرقه و آتش ‌سوزی منازل را در پی دارد. در چنین حریق‌هایی نباید از آب برای اطفای حریق استفاده کرد.

⦁    کپسول آتش‌نشانی را برای اطفای آتش ‌سوزی منازل مسکونی داشته باشید.

inde

⦁    کپسول آتش نشانی در مراحل اولیه حریق از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند شدت آتش‌سوزی در خانه را تا حد بالایی بکاهد. حتما در خانه مخصوصا آشپزخانه وسایل اطفای حریق نظیر کپسول آتش‌نشانی داشته باشید. داشتن کپسول آتش نشانی سرعت عمل شما را در مواجهه با ریسک آتش تا رسیدن پرسنل آتش‌نشانی افزایش دهد:

⦁    دستگاه کپسول آتش‌نشانی باید از امنیت بالایی برخوردار باشد و همچنین از لحاظ ایمنی در محل منزل نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

⦁    همه اعضای منزل مخصوصا کودکان نحوه کار با کپسول آتش‌نشانی را آموزش دیده باشند.

⦁    کپسول آتش‌نشانی باید در وزن و سایز مناسب تهیه گردد. با این عمل امکان استفاده از کپسول آتش نشانی برای همه اعضای خانواده حتی افراد مسن یا اطفال میسر می‌شود

⦁    کپسول‌ آتش‌نشانی باید در مکانی از خانه نصب گردد که امکان استفاده از آن به سهولت برای همه اعضای خانواده مقدور باشد.

خرید بیمه آتش‌سوزی منازل: گام مهم پیشگیری از خسارات جانی و مالی آتش‌سوزی خانه‌ها

 تا کنون برخی از اقداماتی را بررسی کردیم که می‌توانند در پیشگیری از آتش‌سوزی نقش مهمی داشته باشند. یک اقدام مهم که هرگز نباید فراموش کرد، علاج واقعه قبل از رخداد است. این اقدام مهم تهیه بیمه آتش‌سوزی منازل است. عمدتا اهمیت بیمه آتش سوزی پس از وقوع حادثه جلوه می کند . در این شرایط دیگر کار از کار گذشته است و نه تنها مالک متحمل ضربه روحی می شود، بلکه زیان مالی سنگینی نیز به او وارد خواهد شد. بنابراین، خرید بیمه آتش سوزی منازل باید پیش از وقوع حادثه و در زمان آرامش و امنیت انجام شود.

ex

سایت بیمه دات کام این امکان را برای بیمه‌گزاران فراهم کرده است که بدون اتلاف وقت و با پرداخت هزینه ای ناچیز، بتوانند اموال خود را تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار دهند. در بیمه‌های آتش سوزی همه خسارت های مستقیم آتش سوزی، صاعقه پوشش داده می‌شود. به علاوه، بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه اضافی، پوشش خطراتی نظیر ترکیدگی لوله، خرابی ناشی از بارش برف و باران، بلایای طبیعی: صاعقه و آتشفشان و سیل، سقوط هواپیما و بالگرد، سرقت با شکست حرز، شکست شیشه و نشست و رانش زمین را خریداری نماید.

منبع سایت بیمه دات کام https://bimeh.com/

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه