نمره منفی گواهینامه؛ روش‌های استعلام و پاک کردن جریمه نمره منفی در۱۴۰۰

نمره منفی گواهینامه؛ روش‌های استعلام و پاک کردن جریمه نمره منفی در۱۴۰۰
کدخبر : 21702

شاید شما یا دوستانتان که بی محابا رانندگی می‌کنید،  حداقل یک بار تجربه تخلف رانندگی و دریافت  اس ام اس نمره منفی گواهینامه را داشته‌اید. با دریافت این پیامک، علاوه بر ناراحتی به فلسفه آن نیز فکر کرده‌اید و گفته اید: ” کاش جریمه‌ها فقط نقدی بود” ولی دیگر اتفاقی است که پیش آمده است. شما باید علاوه بر رانندگی ایمن درآینده، شناخت کافی نسبت به تخلفات دارای نمره منفی گواهینامه  کسب نمایید. در این مقاله در صدد هستیم صفر تا صد نمره منفی گواهینامه، شرایط تخلف دارای نمره منفی و … را بررسی کنیم. این اطلاعات به رانندگی کم‌خطرتر و بدون جریمه و نمره منفی شما کمک خواهد کرد. پس با ما همراه باشید.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

جرایم رانندگی در سه دسته زیر جای می‌گیرند:

⦁    جریمه مادی رانندگی

⦁    جریمه توقیف خودرو

⦁    جریمه نمره منفی رانندگی

جریمه نمره منفی یا همان نمره منفی گواهینامه، یکی از انواع مختلف جرایم رانندگانی است که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند. این جریمه در قالب یک امتیاز منفی در سیستم راهنمایی و رانندگی برای گواهینامه این افراد ثبت می‌شود. این جریمه نمره منفی برای سختگیری و تنبه رانندگانی مفید واقع می‌شود که جریمه نقدی ماشین برایشان اهمیتی ندارد. هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است. این نوع جریمه مختص وسیله نقلیه نیست؛ بلکه به نوعی مختص خود فرد راننده عنوان می‌شود. هدف از این جریمه، افزایش احتمال رعایت قانوت توسط رانندگان و کاربران ترافیک است.

آیا نمره منفی به همه جرایم رانندگی تعلق می‌گیرد؟

باید بگوییم که خیر. همان طور که گفتیم سه نوع جریمه برای مجموع ۱۷۲ تخلف رانندگی لحاظ شده است. ۲۰ مورد از تخلفات با اختصاص امتیاز منفی به گواهینامه راننده متخلف همراه است.

جدول نمره منفی رانندگی سال ۱۴۰۰

امتیاز منفی تخلفات وسایل نقلیه عمومی و سنگین با وسایل نقلیه شخصی تفاوت دارد. در جدول زیر، لیست جرایم نمره منفی رانندگی ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

photo_2021-09-04_09-24-26

مرحله اول محدودیت‌های جریمه نمره منفی گواهی نامه

طبق قوانین پلیس راهور، اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. همان طور که می‌دانید، نداشتن گواهینامه به معنای عدم امکان نشستن پشت فرمان و رانندگی است. اگر شما در این شرایط پشت رل بنشینید و از بدشانسی، تصادفی را نیز تجربه کنید، بیمه  هیچ خسارتی را به شما پرداخت نخواهد کرد. بعد از گذشتن زمان توقف گواهینامه، راننده می‌تواند با پرداخت مبلغ  ۶۰هزار تومان، گواهینامه خود را مسترد نماید.

مرحله دوم محدودیت‌های جرایم نمره منفی دار

اگر بعد از طی مرحله اول محدودیت‌های نمره منفی رانندگی،  تعداد نمرات منفی شما به ۲۵ مورد برسد، گواهینامه‌تان به مدت طولانی‌تر شش ماه توقیف می‌شود و نمی‌توانید رانندگی کنید. ضمنا هزینه پس گرفتن گواهینامه در این شرایط ۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

مرحله سوم محدودیت‌های جرایم رانندگی دارای امتیاز منفی گواهینامه

رسیدن امتیاز منفی رانندگی شما به ۲۰ با پیامد بسیار ناراحت کننده‌ای همراه است: توقیف  گواهینامه رانندگی به مدت یک سال خدا به دادتان برسد!!! چون باطل شدن گواهینامه همانا و دویدن و رفتن سر کلاس رانندگی و آزمون‌ آیین نامه و شهری همان.به علاوه باید مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز برای گرفتن گواهینامه جدید به حساب خزانه عمومی واریز گردد.

نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می‌شود؟

طبق قانون مسئولیت(مالک خودرو مسئول خودرو است)، اگر تخلف از طریق دوربین ثبت شده باشد، پلاک خودرو وارد سامانه می‌شود؛ سپس، نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو، لحاظ می‌شود. گاهی اوقات نیز پلیس راهور شماره گواهینامه را وارد سیستم کرده و تخلف را ثبت می‌کند. در این شرایط جریمه نمره منفی گواهینامه مستقیم به شخص خاطی تعلق می‌یابد.

photo_2021-09-04_09-19-37

اگر راننده ثابت کند که تخلف مربوط به او نیست( به عنوان مثال شماره پلاک خودرو به اشتباه وارد شده است)، می‌تواند به واحد اجراییات راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و نمره منفی خود را پاک نماید یا به متخلف واقعی انتقال دهد.

همجنین اگر راننده‌ای در طول ۶ ماه هیچ تخلفی را مرتکب نشده و نمره منفی جدیدی برای وی ثبت نشود تمامی نمرات منفی قبلی که در سیستم برای او ثبت شده از بین خواهد رفت. چنانچه گواهی‌نامه شخصی دوبار به علت نمره منفی توقیف شده باشد و چیزی تا ابطال گواهی‌نامه وی نمانده باشد اگر به مدت یک سال هیچ تخلفی به نام وی ثبت نشده باشد نمره منفی گواهی‌نامه اش پاک خواهد شد.روال پاک شدن نمره منفی گواهینامه به صورت اتوماتیک است.

سقف نمره منفی گواهینامه بیشتر از ۳۰ نیست

جریمه و نمره منفی برای گواهی‌نامه بسته به این‌که شما چند بار یک خطا را تکرار کردید و آن خطا چقدر در تصادفات رانندگی تاثیر گذاشته است لحاظ خواهد شد. بدیهی‌ست که برای تمامی تخلفاتی که مرتکب می‌شوید سقفی درنظر گرفته شده است و این فکر را نکنید که با پرداخت جریمه و پذیرش نمره منفی کم و زیاد آن در گواهی‌نامه باز هم بتوانید به رانندگی پرخطر خودتان ادامه دهید…

در حقیقت سقف نمره منفی گواهی‌نامه در بهترین حالت اگر شما در دور اول ثبت تخلفات و نمرات منفی باشید در مجموع ۳۰ نمره منفی است.در واقع پس از این‌که ۳۰ نمره منفی دریافت کردید گواهی‌نامه شما به مدت ۳ ماه ضبط خواهد شد.

آیا می‌توان نمره منفی را از پلاک خودرو به راننده متخلف منتقل نمود؟

اگر دارای چند خودرو هستید و نمره منفی برای پلاک خودروی شما ثبت شده است(در حالی که راننده متخلف شما نبوده‌اید)، می توانید به مرکز پلیس یا واحدهای رسیدگی به تخلفات مراجعه نمایید. بعد، شما با تکمیل فرم مربوطه، نسبت به انتقال جریمه نمره منفی گواهینامه مالک دارای چند خودرو به راننده متخلف واقعی اقدام نمایید.

چگونه استعلام نمره منفی گواهینامه بگیریم؟

تا این‌جا با نحوه ثبت این جریمه امتیاز منفی برای خودرو و راننده اطلاعاتی کسب کردیم، ولی این سوال پیش می‌آید که چگونه از جریمه نمره منفی گواهینامه‌مان مطلع شویم؟

سه روش برای استعلام جریمه نمره منفی گواهینامه وجود دارد :

استعلام جریمه نمره منفی به صورت آنلاین

با مراجعه به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان سایت راهور، می‌توانید با وارد کردن شماره گواهینامه مندرج بر روی کارت گواهینامه خود از نمره منفی گواهینامه خود اطلاع یابید. با این عمل، تعداد نمره منفی و دفعه‌های ارتکاب هریک از تخلفات نمره منفی دار در جدولی ارائه خواهد شد.

photo_2021-09-04_09-19-37 (2)

البته ما متوجه شدیم که سایت راهور، لیست تخلفات را با تاخیر چند روزه به اطلاع کاربران می‌رساند و مرتبا و به صورت آنی، به روزرسانی نمی‌شود.پس عدم مشاهده فوری تخلفات‌ رانندگی‌تان معمول خواهد بود.

ارسال پیامک برای استعلام جریمه نمره منفی

شماره گواهینامه خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال نمایید و از میزان جریمه امتیاز منفی برای گواهینامه خود مطلع شوید.

تماس تلفنی با شماره تماس ۸۸۲۸۸۸۸۸ برای اطلاع از تخلف رانندگی

با گرفتن شماره تماس ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از گوشی ثابت یا همراه خود، به راحتی از میزان تخلفات و جرایم وسیله نقلیه و گواهینامه خود اطلاع کسب کنید.

از آن‌جا که روند ثبت آنلاین تخلفات توسط دوربین‌ها و سیستم‌های هوشمند یا حتی ثبت فیزیکی تخلفات توسط  پلیس با احتمال اشتباه در ارقام و در نتیجه ثبت نادرست تخلف برای گواهینامه شما همراه است، شاید استنباط شما این باشد که تخلف به اشتباه برای گواهینامه‌تان ثبت شده است، در این موارد چه باید کرد؟

اعتراض به جریمه نمره منفی گواهینامه

در صورت اعتراض به نمره منفی گواهینامه خود، شما می‌توانید به واحدهای اجراییات تخلفات در سراسر کشور مراجعه نمایید. سپس با تکمیل فرم مربوطه و ارائه مدارک، شکایت خود را در باره نمره منفی متعلق به رانندگی‌تان ارائه دهید.مدارک مورد نیاز برای اعتراض به جرایم امتیاز منفی تعلق یافته به گواهینامه به شرح زیر است:

⦁    اصل گواهینامه رانندگی

⦁    کارت مالکیت خودرو

⦁    وکالت نامه یا قول نامه یا هر سند نشان دهنده مالکیت خودرو

⦁    فرم درخواست اعتراض به نمره منفی متعلق به گواهینامه

بیمه اتومبیل و رانندگی ایمن: کاهش امتیازات منفی رانندگی

photo_2021-09-04_09-19-39

با توجه به تعدد وسایل نقلیه در خیابان‌ها و جاده‌ها و امکان بروز تصادفات، اصولا کارشناسان بیمه دات کام ، رانندگی ایمن و رعایت مقررات رانندگی را به همه بیمه‌گزاران توصیه می‌کنند.به این ترتیب، یکی از اهداف صنعت بیمه که بالا بردن ضریب ایمنی و سلامتی بیمه‌گزاران و کاهش خسارات است، حاصل خواهد شد.

به علاوه بیمه مرکزی برنامه‌های را در دست اجرا دارد که در آن‌‌ها، ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و اعمال ویژگی‌های راننده نظیر سابقه رانندگی، میزان تخلفات رانندگی در محاسبه حق بیمه‌های اتومبیل نظیر بیمه بدنه و قیمت بیمه شخص ثالث لحاظ خواهد شد. تخلفات رانندگی کمتر نظیر عدم وجود جریمه نمره منفی گواهینامه از نظر مالی هنگام خرید بیمه نیز به نفع بیمه‌گزار خواهد بود. این جاست که یک تیر و دو نشان با رعایت قوانین رانندگی حاصل خواهد شد: رانندگی ایمن و نرخ بیمه اتومبیل کمتر. امید است با چنین تمهیداتی، گام‌‌هایی بلند در توسعه بیمه در کشورمان برداشته شود.

 

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه