هشدار درباره ورود قریب‌الوقوع «لامبدا»، سویه جدید کرونا به ایران در نیمه دوم شهریور 1400

هشدار درباره ورود قریب‌الوقوع «لامبدا»، سویه جدید کرونا به ایران در نیمه دوم شهریور 1400
کدخبر : 21724

با وجود عدم تایید رسمی شناسایی سویه جدید ویروس کرونا به نام «لامبدا» در ایران، برخی از مسئولان درمانی و کارشناسان درباره ورود قریب‌الوقوع این ویروس به کشور هشدار داده‌اند.

با گذشت بیش از ۱۸ ماه از بیماری همه گیر کووید ۱۹، جهانیان به شنیدن اخبار مربوط به انواع جدید این ویروس، عادت کرده و چندان دلشان را نمی‌لرزاند.برخی جهش‌های  این ویروس(نوع آلفا و دلتا) که به ترتیب در انگلستان و هند کشف شد، نسبت به انواع قبلی ویروس قابلیت انتقال بیشتری دارند. این گونه ویروس‌های کرونا در سطح جهان گسترش یافته اند. هر زمان که نوع جدیدی از ویروس کرونا ظاهر شود، بیشتر از نیمی از سلامتی ما را به خطر می‌اندازد.در حالی که جهان هنوز درگیر گسترش سریع نوع دلتا است اکنون یک نوع جدید کشف شده است که کارشناسان آن را زیر نظر گرفته اند: این نوعی چیزی نیست جز نوع کرونا لامبدا!

کرونای لامبدا چیست؟

باز هم از نوع جدید کرونا برایتان بگوییم؟ از این بیماری منحوس که هر روز رنگ عوض کرده و از خاک هیچ کشوری ریشه‌اش زدوده نمی‌شود!این نوع ویروس، مدلی جدید از کووید 19 است که در ایالت متحده و آمریکای جنوبی گسترش یافته است. براساس اطلاعات موجود تا 20 مرداد، اثری از این ویروس در ایران گزارش نشده است. با این همه، احتیاط شرط عقل است و باید تمامی جوانب را در نظر گرفت. این نوع ویروس که بانام C.37  شناخته می‌شود، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونای دلتا دارد!

تاریخچه کرونای لامبدا

کرونای گونه لامبدا، که برای اولین بار در پرو شناسایی شد، همچنان در سرتیتر خبرها قرار دارد؛ زیرا در چندین ایالت شناسایی شده است.

همانطور که گفته شد، نوع جدید ویروس کرونا <<لامبدا>> برای اولین بار در پرو بررسی و شناخته شد. نمونه‌هایی از آن نیز در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی یافت شده است. این ویروس عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان جدید در آمریکای جنوبی بود. جالب است بدانید که یکی از دلایل اصلی تعداد زیاد موارد ابتلا به کرونا در پرو ظهور نوع لامبداست. در حال حاضر ۹۷ درصد موارد ابتلا به بیماری در این کشور دیده شده است.

تا به امروز  صد و نود هزار نفر در کشور پرو به دلیل کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مقایسه با جمعیت  ۳۲ میلیون نفری این شرکت کم نیست.

آیا کرونای  نوع لامبدا قابلیت انتقال بیشتری دارد؟

در حالی که هنوز مشخص نیست که این نوع جدید بیشتر قابل انتقال است یا خیر، دانشمندان می‌گویند که گونه لامبدا تعدادی جهش را حمل می‌کند که به طور بالقوه می‎تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا مقاومت در برابر آنتی بادی‌های واکسیناسیون COVID-19 نشان دهد.

یکی از جهش های شناسایی شده در سویه لامبدا، T859N نام دارد. این ویروس در حال حاضر در شهر نیویورک در حال گسترش است.

بر اساس نظریه دانشمندان، از تعداد ۳۴ میلیون مورد ویروس کرونا تا کنون کمتر از ۷۰۰ مورد از انواع کرونا لامبدا در ایالات متحده گزارش شده است.

علائم کرونا لامبدا چیست؟

45

در حال حاضر، هیچ شواهدی نشان نمی‌دهد که علائم عفونت با نوع جدید C.37 یا Lambda، با سایر گونه های کروناویروس متفاوت باشد.

بر اساس گزارش NHS، علائم اصلی COVID-19 عبارتند از:

    • درجه حرارت بالا: برای لمس قفسه سینه یا پشت کمر احساس گرما می کنید (نیازی به اندازه گیری درجه حرارت نیست)

    • سرفه مداوم جدید: بیش از یک ساعت سرفه می‌کنید

    • از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی

NHS می گوید اکثر افرادی که علائم COVID-19 را دارند حداقل یکی از موارد بالا را خواهند داشت.

هنوز دلیلی برای به صدا درآوردن زنگ هشدار وجود ندارد، اما خطر همیشه در کمین است و می‌بایست بیش از پیش مراقب باشید.

لامبدا در کدام کشورهای اروپایی شناسایی شده است؟

در حال حاضر کشورهای زیر درگیر کرونا لامبدا هستند:

    1. شیلی

    2. آژانتین

    3. برزیل

    4. کلمبیا

    5. اکوادور

    6. مکزیک

همچنین این گونه در کشورهای هلند، اسپانیا فرانسه و پرتغال نیز گزارش شده است.

تحقیقاتی که اخیرا درباره‌ی این نوع ویروس صورت گرفته، نشان می‌دهد که جهش‌های متعددی در پروتئین اسپایک (سنبله) وجود دارد. این ویروس در تماس مستقیم با  سلول‌های انسانی، به آنها متصل و کم کم آلودگی ایجاد می‌کند.

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد این سویه تهاجمی‌تر از گونه‌های دیگر این ویروس است. اما احتمال می‌رود مسری‌تر باشد.

«لامبدا» در همسایگی ایران، زنگ خطر کرونایی برای کودکان

به گزارش ویروس‌شناسان، شیوع سویه جدید کرونای لامبادا در کشورهای هندوستان، ترکیه، قطر و کشورهایی که در همسایگی ما قرار دارند بالا گرفته است. چندی نمی‌رسد که این نوع قلب کشور ما را نیز بلرزاند!

گزارش های تحقیقی مربوط به این گونه کرونا،  نشان دهنده‌ی موارد زیر است:

۱. ویروس لامبدا در کودکان سیر انتقال و بیماری‌زایی بیشتری دارد.

۲. واکسن‌های موجود کفایت این نوع واریانت را نمی‌دهد.

۳. باتوجه به تغییر ژنتیکی، این واریانت بسیار جدی و هشدار دهنده است که باید مراقبت را چندبرابر کنیم.

۴. کویید ۱۹ با تخریب سیستم ریوی و استفاده از داروهای سرکوب کننده کهه باعث تضعیف سیستم بدنی می‌شوند اماکن رشد این واریانت را چندبرابر می‌کند.

واریانت لامبدا برای اولین بار در سال گذشته مرداد ماه، در کشور پرو شناسایی و تا امروز ۴۲ کشور را درگیر کرده است.

این ویروس نه تنها قدرت سرایت پذیری بالایی دارد بلکه عوارض بیشتری در مقایسه با گونه‎‌های قبلی خواهد داشت. این ویروس گروه‌های سنی جوانتر را بیشتر درگیر بیماری می‌کند.

در همین حال نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای تهران نیز هشدار داده است که:

در «پیک پنجم» اگر ورودی مرزهای کشور کنترل نشود، این گونه جدید ویروس کرونا به راحتی وارد کشور می‌شود.

اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه لامبدا چه میزان است؟

با استفاده از نمونه‌های خونی  کارکنان بهداشت محلی که دو دوز واکسن کرونا وکس را دریافت کرده بودند، اثر لامبادا بررسی شد. براساس نتایج این بررسی، کرونا لامبادا نسبت به گاما و آلفا عفونی تر است. این گونه ویروس کرونا بهتر می‌تواند از آنتی بادی‌های تولید شده از واکسیناسیون فرار کند.

نتایجی که از مطالعه دانشکده پزشکی گروسمن نیویورک به دست آمده، نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA در برابر سویه لامبدا موثر هستند.

روش‌های پیشگیری از آلوده شدن به گونه لامبدا ویروس کرونا چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد باید روش‌های زیر را برای پیشگیری از کرونا لامبدا عملی کنند.

    1. دستان خود را به صورت مرتب بشویند

    2. از حضور در مکان‎‌های شلوغ با تهویه نامناسب پرهیز کنند

    3. واکسن کرونا تزریق نمایند.

47

آیا باید نگران کرونای لامبادا باشیم؟

دکتر رزلین لموس مارتین، دکترای زیست شناسی مولکولی و سلولی از دانشگاه آکسفورد، گفت: ” هنوز جایی برای نگرانی وجود ندارد.”

لموس مارتین به الجزیره گفت: “در ابتدا، ما واقعاً نگران بودیم … ما فکر می‌کردیم که لامبدا می‌تواند از دلتا قابل انتقال تر باشد. اما در حال حاضر، در ایالات متحده، شاهد این بودیم که دلتا همچنان اصلی ترین عامل انتقال و مرگ و میر است.

اما تسوکایاما در دانشگاه Cayetano Heredia مخالف است. وی گفت: “ظرفیت تحقیق پرو برای اندازه گیری اثر لامبدا محدود است. این مطلب ارزیابی گسترش این نوع را دشوار می کند.”

وی گفت: “گاما در برزیل ظاهر شد؛ این بیماری در سراسر منطقه گسترش یافت و این در حال حاضر یک نوع نگرانی محسوب می‌شود.”

هزینه‌ای که برای درمان کرونا نوع لامبدا باید پرداخت!

این روزها با شیوع گونه جدید کرونا و سویه های جدید آن بیش از پیش نیاز به بیمه‌های تکمیلی و بیمه کرونا  داریم! خودتان شاهد هستید روزانه چند نفر در کشور و جهان به علت کرونا صدمه دیده یا جان خود را از دست می‌دهند.  برخی  بیماران کرونایی به علت نداشتن مبلغ کافی از بستری شدن در بیمارستان‌ها عاجزند.به همین علت بهتر است برای هزینه‌های درمانی این ویروس کرونا و گونه‌های آن از جمله کرونا لامبدا  چاره‌ای اندیشید!  بهترین چاره برای جبران هزینه‌های درمان داشتن بیمه تکمیلی یا بیمه کرونا  است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان بیمه دات کام در ارتباط بوده و از آن‌ها جهت راهنمایی بیشتر یاری بخواهید.

برگرفته از مجله بیمه دات کام  ( https://bimeh.com/mag )

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه