ورود بیماری طاعون خیارکی به کشورتکذیب شد

ورود بیماری طاعون خیارکی به کشورتکذیب شد
کدخبر : 11129

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی ورود بیماری طاعون خیارکی به کشور را تکذیب کرد.

طاعون خیارکی یکی از انواع طاعون هاست و ناشی از عفونت باکتریایی است و می‌تواند کشنده باشد اما امکان درمان این بیماری با داروهای آنتی بیوتیک موجود وجود دارد.شاید شیوع طاعون خیارکی در قرن 14 را بتوان مرگبارترین بیماری همه گیر شده یا اپیدمیک در طول تاریخ انسانی دانست. طاعون خیارکی در آسیای مرکزی شکل گرفته و در اواخر سال 1340 میلادی اروپا را درنوردید.با شیوع بیماری کرونا، عملا این ویروس تبدیل به عامل یک بیماری واگیر دار جهانی یا به عبارتی، اپیدمی شده است. نباید فراموش کرد در طول تاریخ بیماری‌های همه گیر زیادی وجود داشته که جوامع انسانی را در نوردیده و باعث مرگ جمعیت عظیمی از انسانها شده است.طاعون خیارکی بیماری است که توسط جوندگان و کک‌ها به انسان منتقل می شد. بسیاری معتقدند گزیدن جوندگان به خصوص موشها باعث انتقال سریع این بیماری از طریق کک‌ها به انسان می‌شود. باکتری عامل این بیماری در بدن کک تکثیر شده و فضای معده او را به کلی اشغال می‌کند و در نهایت باعث مرگ آن به دلیل گرسنگی می‌شود.

 
 

Plague_-buboes

 
 
خانم دکتر مینو محرز در مورد شایعه ورود بیماری طاعون خیارکی به کشور گفت: موضوع ورود طاعون خیارکی به کشور به طور کلی کذب است و هیچ گزارش رسمی در مورد ابتلای افراد به این بیماری در کشور طی هفته‌های گذشته نداشته‌ایم.

 

وی افزود: بخش همه گیری شناسی حوزه سلامت، به صورت بسیار دقیق این موضوع را رصد کرده است که مشخص شد این بیماری در میان جوندگان دیده شده و گزارشی در مورد انسانی بودن این بیماری دیده نشده است.

 

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: البته که طاعون به خودی خود جای نگرانی دارد، اما طی سال‌های اخیر در ایران بیماری طاعون کنترل شده و راه درمانی این بیماری هم فقط مصرف آنتی بیوتیک است.

 

خانم دکتر محرز افزود: از مردم می‌خواهم که در میان فضای اضطرابی ناشی از شیوع ویروس کرونا خودشان را درگیر شایعات فضای مجازی نکنند و فقط اخبار را از مراجع رسمی دریافت کنند.

 
 

منبع: خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه