ثبت انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در یونسکو

ثبت انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در یونسکو
کدخبر : 15136

انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به عنوان قدیمی ترین نهاد آموزشی و پژوهشی در حوزه غذا و تغذیه در سازمان ملی یونسکو ثبت شد.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از روابط عمومی دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور؛  دکتر جلال الدین میرزای رزاز، رییس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشورگفت: پس از اقدامات و ارتباطات لازم و بررسی های بعمل آمده با توجه به سوابق تاریخی و حسن شهرت انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، این مرکز در سازمان ملی یونسکو به عنوان قدیمی ترین نهاد آموزشی و پژوهشی در حوزه غذا و تغذیه در کشور ثبت گردید.

 

دکتر میرزای رزاز  با اشاره به قدمت و جایگاه انستیتو تحقیقات تغذیه ای در کشورگفت: انستیتو تحقیقات تغذیه­ای و صنایع غذایی کشور در سال1339 بر اساس تصویب هیئت وزیران با نام انستیتو خواربار و تغذیه ایران و آموزشگاه عالی وابسته به آن به صورت سازمانی مستقل مرتبط با وزارت بهداری وقت تأسیس شد. در همان زمان اساسنامه  انستیتو به مجلس وقت ارائه و تبدیل به قانون می گردد. در سال 1370 مطابق با تحولات و پیشرفت های جهانی و تغییر نگرش پژوهشی، به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، انستیتو به نام "انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور" تغییر نام و به صورت مؤسسه‌ی علمی و تحقیقاتی ادامه فعالیت داد. به موجب این مصوبه، انستیتو بار دیگر موقعیت رسمی خود را به عنوان یک انستیتوی ملی با استقلال حقوقی و مالی بازیافت.

دکتر میرزای رزاز افزود: تهیه و تأمین مبنای علمی و اطلاعاتی برای کمک به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت اجرایی در جهت تأمین نیازهای غذایی مردم، تأمین و سلامت توسعه کشور، تربیت متخصصین و کارشناسان مورد نیاز برای پیشبرد علوم، طراحی، برنامه‌ریزی و مدیریت بخشهای فنی، علمی و اجرایی کشور در ابعاد تولید، تبدیل، مصرف غذا و سلامت جامعه، ایجاد آگاهی کافی و مستمر عمومی به منظور گسترش و هدایت فرهنگ غذایی و بهداشتی مناسب از اهداف مهم این مجموعه هستند.

 

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: هدف کلی برنامه‌های یونسکو که بر اساس سهیم کردن همة انسان‌ها در دانش پی‌ریزی شده است، پیشبرد فرهنگ، صلح خواهی، توسعة انسانی و توسعة پایدار می‌باشد.طبق گزارش جهانی تغذیه در سال 2018، مهم ترین چالش های تغذیه ای حال حاضر و پیش روی جهان ما در بر گیرنده ی اشکال مختلف سوءتغذیه است، همه میدانیم که سوءتغذیه و بیماری های عفونی دو بخش از یک چرخهی معیوبند که در آن سوءتغذیه منجر به استعداد ابتلا به بیماری های عفونی و ابتلا به بیماری های عفونی منجر به افزایش شانس سوءتغذیه در بیمار میشود. امروزه و با شیوع پاندمی کرونا این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

 گفتنی است پیش از این به انتخاب سازمان جهانی بهداشت (WHO)، انستیتو تغذیه برای چهار سال آینده در حوزه‌ی علوم تغذیه و صنایع غذایی پایگاه منطقه‌ای همکاری‌ها در حوزه کشور های مدیترانه‌ی شرقی شد.

 

 

acccc

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه