ضرورت انتخاب مسواک و خمیر دندان در بهداشت فردی

ضرورت انتخاب مسواک و خمیر دندان در بهداشت فردی
کدخبر : 15279

وقتی پای سلامت دهان و دندان و لثه‎ها در میان باشد، انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب بسیار حائز اهمیت است.

مسواک زدن بخشی مهم از مراقبت‌های روزانه در زمینه بهداشت دهان و دندان است. به همین علت انتخاب نوع مسواک یا خمیر دندانی که فرد انتخاب می‎کند در میزان تاثیرگذاری هر باری که مسواک می‎زند اهمیت دارد.

ترکیب خمیر دندان و مسواک باکیفیت، زدودن خرده‌های غذا و پلاک‎های تشکیل شده بر روی دندان را بسیار آسان‎تر می‎کند و در نتیجه خطر مبتلا شدن به پوسیدگی دندان و یا بیماری‎های لثه را هم کاهش می‎دهد.

یک خمیردندان معمولی و رایج عمدتاً حاوی عناصری است که در ترکیب با یکدیگر به پاکیزه و سالم نگاه داشتن دندان‎ها کمک می‎کنند. این عناصر شامل شوینده‎های مخصوصی محیط دندان هستند که کف هنگام مسواک زدن را تولید می‌کنند و این کف باعث می‎شود تکه‌های غذا و جرم‎های در حال شکل‎گیری بر روی دندان‎ها به آسانی پاک شوند. همچنین یک ماده پاک‌کننده در خمیر دندان‎ها وجود دارد که به از بین بردن لکه کمک می‎کند و از سوی دیگر فلوراید است که باعث سالم و قوی ماندن مینای دندان می‎شود. در کنار این‌ها انواع گوناگونی از خمیر دندان وجود دارند که برای مقابله با مشکلات خاصی مانند دندان‎های حساس و یا التهاب لثه طراحی شده‎اند.

 

انواع رایج خمیر دندان

در اینجا برخی از رایج‎ترین گونه‎های خمیر دندان و خواص اصلی‎شان را معرفی می‎کنیم:

خمیر دندان فلوراید

فلوراید در بیشتر خمیر دندان‎ها وجود دارد و به تقویت مینای دندان کمک می‌کند. این ماده همچنین از آسیب‎هایی که توسط اسید موجود در خوردنی‎ها و نوشیدنی‌هایی که دندان‎ها مرتباً در معرض‎شان قرار دارند، جلوگیری می‎کند. بیشتر دندانپزشکان استفاده از خمیر دندان فلوراید را 

توصیه می‌کنند. به‎خصوص به کسانی که در مناطقی زندگی می‎کنند که فلوراید در آب آشامیدنی‎شان وجود ندارد یا مقدارش بسیار کم است.

خمیر دندان کنترل کننده تارتار(جرم)

جرم یا تارتار در واقع همان پلاک سفت شده و شکل بسته بر روی دندان‎ها است. تارتار وقتی تشکیل می‌شود که پلاک‎ها برای دوره‎های طولانی بر روی دندان‎ها باقی می‎مانند. تنها روش قطعی و موثر خلاص شدن از شر جرم یا تارتار مراجعه به دنداپزشک و انجام عمل جرم‎گیری است. اما این نوع خمیر دندان‎های ویژه هم به پیشگیری از انباشتگی پلاک‎ها و جرم گرفتن دندان‎ها کمک می‌کنند.

خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان سفید کننده باعث از بین بردن لکه‎هایی می‌شود که به سختی و به‎ندرت توسط خمیر دندان‎های معمولی از روی دندان‎ها پاک می‌شوند. این خمیر دندان‎ها همچنین به حفظ و بقای زیبایی دندان‎ها به‎ویژه بعد از انجام عمل سفیدسازی دندان‎ها نزد دندانپزشک کمک می‌کنند.

خمیر دندان ضد حساسیت

افرادی که از حساسیت دندان رنج می‌برند با استفاده از خمیر دندان‎های ضد حساسیت می‌توانند آسایش و راحتی خود را مجددا کسب کنند. این گونه از خمیر دندان‎ها مجراهای داخل عاج دندان را مسدود کرده و از میزان حساسیت دندان‎ها می‌کاهد. باید توجه داشته باشید که حساسیت دندان اغلب به دیگر مشکلات دندانی منجر می‌شود. بنابراین کسانی که از این عارضه رنج می‌برند در اولین فرصت باید به دندانپزشک مراجعه کنند.

خمیر دندان طبیعی

برخی از مردم ترجیح می‌دهند از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی و صنعتی هستند استفاده نکنند. برای این عده تنوع قابل‎توجهی از خمیردندام‎های طبیعی موجود است که برای تمیز کردن و شستشوی موثر و بهداشتی دهان و دندان به‎کار می‎روند.

 

Untitled

 

خمیر دندان‌ مخصوص کسانی که از دخانیات استفاده می‌کنند

خمیر دندان‎ مخصوص کسانی که سیگار می‌کشند دارای عناصری است که برای از بین بردن تغییر رنگ یا تیرگی و زرد شدن دندان‎ها در اثر مصرف دخانیات بسیار تاثیرگذار هستند.  با توجه به مواد شیمیایی قوی به‎کار رفته در این خمیر دندان‌ها، استفاده بیش از حد از خمیر دندان مخصوص دخانیات باعث آسیب رساندن به مینای دندان و همچنین التهاب لثه می‌شود.

خشکی دهان  یکی از اختلالات غدد بزاقی است که ممکن است درمان شود. شرایط خاص و ابتلا به برخی بیماری‌های حاد مانند اوریون می‌تواند باعث مبتلا شدن به  خشکی دهان  شود.

سیگار یا خواب با دهان باز از عوامل ابتلا به خشکی دهان هستند، از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل یا کافئین خودداری کنید. این نوشیدنی ها باعث کاهش سطح آب بدن به خاطر افزایش دفعات ادرار و خشکی دهان می شوند.

برخی از افراد ممکن است این تصور را داشته باشند که خشکی دهان بخشی طبیعی از روند پیری است در حالیکه علت اصلی نمی تواند این باشد. افراد سالمند اغلب به دلیل مصرف برخی داروها در مقایسه با جمعیت عمومی، بیشتر به خشکی دهان مبتلا می شوند.

مسواک‎های رایج و پر کاربرد

وقتی صحبت از انتخاب خمیر دندان و مسواک در میان باشد، انتخاب مسواک مناسب از خمیر دندان بسیار آسان‎تر است. اولین چیزی که افراد باید در جستجوی آن باشند مسواکی با دندانه‎های نرم است. این مسواک‌ها خیلی کم‌تر به مینای دندان آسیب وارد می‌کنند. حتی اگر فرد استفاده کننده با شدت و قدرت زیاد مسواک بزند.

طراحی حاشیه دندانه‎های مسواک هم باید مورد توجه قرار بگیرد. مسواک‎هایی که دندانه‎هایی با حاشیه گرد و منحنی دارند کمتر لثه را اذیت کرده و به بیماری‎های لثه منجر می‌شوند. مهم‎ترین نکته این است که هر فرد باید مسواکی را انتخاب کند که برای او و با توجه به وضعیت دندان‎ها و رژیم غذایی و همچنین مصرف یا عدم مصرف دخانیات مناسب باشد.

 

دندانه‎های مسواک‎ها معمولا سه نوع سختی دارند که بر اساس آن به نرم، متوسط و سفت تقسیم می‌شوند.

در این مورد هم مثل بسیاری دیگر از موارد مربوط به سلامتی می‌توان با پزشک معالج خود مشورت کرد و با کمک او و اطمینان بیشتر مسواک مناسب را انتخاب کرد.

برخی از متخصصین معتقد هستند که استفاده از مسواک‎های برقی به‎خاطر سهولتی که در مسواک زدن ایجاد می‎کنند و نوع چرخش‎هایی که دارند برای حفاظت از سلامت و زیبایی دندان‎ها مفیدتر است.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه