رپرتاژ اگهی /

نکات مهم برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن که باید بدانید!

نکات مهم برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن که باید بدانید!
کدخبر : 18018

ریزش مو‌ها، داشتن پوست کدر و ناخن‌هایی ناسالم در خیلی از مواقع می‌تواند نشانگر یک بیماری داخلی باشد. به همین دلیل سلامت پوست، مو و ناخن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و علاوه بر این موضوع، این سه عامل روی زیبایی شخص هم تأثیر بسزایی دارند. بنابراین در این مقاله قصد داریم نکات مهم برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن را بررسی کرده و درباره مکمل‌های تقویت‌کننده‌ی پوست، مو و ناخن توضیح دهیم.

در سال‌های اخیر اهمیت سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن آنقدر زیاد شده است که افراد زیادی برای داشتن ناخن‌هایی زیبا به سالن‌های زیبایی کرج مراجعه می‌کنند یا برای جوان‌سازی پوست خود از روش‌های مختلفی مانند میکرودرم، میکرونیدلینگ، مزوتراپی و ... استفاده می‌کنند. اما باید بدانیم که تنها کاشت ناخن یا پاک‌سازی پوست کافی نیست و نکات مهم دیگری هم وجود دارند که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشیم.

 

حفظ سلامت پوست

اکثر افراد تنها زمانی به پوست خود اهمیت می‌دهند که با مشکلاتی مانند جوش، چروک یا لکه‌های پوستی مواجه شوند. در چنین مواقعی معمولا افراد به دنبال یک کلینیک‌ زیبایی خوب در کرج هستند تا با روش‌های مختلفی مانند تزریق ژل و بوتاکس از شر چروک‌های اطراف چشمشان راحت شوند.

و این در حالیست که حفظ سلامت پوست ما به عنوان سیستم دفاعی اولیه‌ی بدن در مقابل بیماری‌ها، بیشتر از این حرف‌ها اهمیت دارد.

موارد مختلفی در محیط زندگی ما وجود دارند که ممکن است به پوست ما آسیب برسانند. برای مثال آلودگی محیط‌زیست، نور آفتاب، سرما یا گرمای شدید، تغذیه‌ی ناسالم و استفاده از محصولات پوستی نامناسب می‌توانند آسیب‌های زیادی به پوست وارد کنند. به‌طورکلی برخی از اقداماتی که می‌توانیم در جهت حفظ سلامت پوست خود انجام دهیم، عبارتند از:

محافظت از پوست در برابر آفتاب

برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که در روزهایی غیرآفتابی نیازی به استفاده کرم ضدآفتاب ندارند. در حالیکه ما باید هر روز، حتی روزهایی که آفتاب نمی‌تابد، از کرم ضدآفتاب SPF 30 استفاده کنیم.

محافظت از پوست در برابر خشکی

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که به‌ویژه در فصل سرما برای افراد بوجود می‌آید، خشکی پوست است. در واقع خشکی پوست می‌تواند به دلایل مختلفی مانند سرمای هوا، استفاده از صابون و شامپو‌های قوی یا شستن بیش‌ازحد صورت ایجاد شود. برای جلوگیری از این موضوع باید از کِرم‌های مرطوب‌کننده‌ی پوست استفاده کنیم و برای شستن صورتمان از فیس‌واش‌های ملایم و مخصوص به پوست خود استفاده کنیم.

تمیز کردن سطح پوست

حتی زمانی که از مواد آرایشی استفاده نمی‌کنیم آلودگی هوا باعث بسته شدن منافذ پوست ما در طول روز می‌شود و به همین دلیل شستن صورت تنها با آب کافی نیست و ممکن است منجر به ظاهر شدن جوش‌های زیرپوستی بشود. از طرفی بیشتر صابون‌ها قلیایی هستند و با تغییر pH پوست، باعث خارش، قرمزی، پوسته‌ پوسته شدن و خشکی پوست می‌شوند. بنابراین بهتر است از پاک‌کننده‌های ملایم و ماسک‌های تمیزکننده سطح پوست استفاده کنیم.

داشتن تغذیه سالم

یکی از مهم‌ترین عواملی که به پوست ما آسیب می‌زند، تغذیه‌ی ناسالم و عدم نوشیدن آب کافی است. خوراکی‌های قندی و فست‌‌فودها برای پوست مضر هستند و افرادی که تغذیه خوبی ندارند، حتی اگر گرفتار جوش‌های ریز و درشت نشوند، به مرور زمان پوستشان کدر می‌شود و زودتر از موعد دچار پیری و چروک می‌شوند. به همین دلیل بهتر است در موادغذایی خود تجدید نظر کرده و آبِ کافی، میوه و سبزیجات را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهیم.

حفظ سلامت مو

بسیاری از افراد از مشکلاتی مانند ریزش مو، موخوره، خشکی مو، شوره‌ی سر و ... رنج می‌برند. مشکلات مو ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. برای مثال مشکلات مربوط به تیروئید، تغییرات هورمونی، استفاده از شامپوی نامناسب، مصرف برخی از داروها و ژنتیک می‌توانند سلامت موها را تهدید کنند.

علاوه بر موارد گفته شده شرایط زندگی کنونی باعث شده است تعداد زیادی از افراد به دلیل ریزش موی ناشی از استرس و رژیم غذایی ناسالم به متخصص پوست و مو در کرج مراجعه کنند و خواستار انجام روش‌های مختلفی مانند مزوتراپی، تزریق PRP، کربوکسی تراپی یا کاشت مو باشند.

این روش‌ها معمولا تأثیر خوبی روی تقویت مو و درمان ریزش آن دارند؛ مثلا مزوتراپی یک روش درمانی کم‌تهاجم است که علاوه بر درمان ریزش مو، به موارد دیگری مانند جوان‌سازی پوست، لاغری موضعی و بهبود گردش خون زیر پوست کمک می‌کند. اما قبل از انجام چنین روش‌هایی بهتر است مطمئن شویم که نکات اولیه مراقبت از مو را رعایت می‌کنیم. برخی از این نکات عبارتند از:

مصرف پروتئین

یک رژیم غذایی مناسب، عامل مهمی در سلامت مو و پوستِ سر است. مو در درجه‌ی اول از پروتئین تشکیل شده است؛ بنابراین برای حفظ سلامت و شادابی موهایمان باید روزانه حداقل ۴۵ گرم پروتئن مصرف کنیم. برخی از منابع خوب پروتئین عبارتند از:

  • گوشت بدون چربی
  • مرغ
  • ماهی
  • لوبیا
  • محصولات لبنی کم‌چرب
  • تخم‌مرغ

رژیم‌های غذایی با پروتئن ناکافی می‌توانند منجر به ضعف، شکنندگی مو، از بین رفتن رنگ مو و در نهایت ریزش مو شوند. به همین دلیل بسیاری از افرادی که برای لاغری به رژیم‌های خودسرانه روی می‌آورند، دچار ریزش مو می‌شوند.

در حقیقت چنین رژیم‌هایی مواد مغذی کافی به بدن ما نمی‌رسانند و باعث مشکلات فراوانی می‌شوند. بنابراین در صورتی که شخصی قصد لاغری و تناسب اندام داشته باشد، باید حتما به یک دکتر تغذیه‌ی خوب مراجعه کند تا با برنامه‌ی اصولی به وزن دلخواه خودش برسد.

انتخاب شامپوی مناسب

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، گاهی دلیل ریزش موی ما انتخاب یک شامپوی نامناسب است. به همین جهت باید در قدم اول جنس موهای خود را به‌خوبی بشناسیم و متناسب با جنس موهایمان (چرب، خشک، معمولی یا ترکیبی) یک شامپوی مناسب انتخاب کنیم.

همچنین باید در نظر داشته باشیم که همیشه پرداخت هزینه‌ی زیاد به معنی کیفیت یک محصول نیست و برای انتخاب یک شامپوی خوب می‌توانیم به مواردی مانند نداشتن سولفات، خاصیت ضدریزش و میزان تقویت‌کنندگی آن توجه کنیم.

نگهداری از موها به روش صحیح

برخی از اشتباهات رایج به موهای ما آسیب می‌زند. برای مثال اکثر افراد با آب خیلی داغ حمام می‌کنند یا به اشتباه هنگامی که موهایشان خیس است، شانه می‌زنند که همین موضوع باعث ریزش بیشتر موها می‌شود. برخی از نکات مهم هنگام نگهداری از موها عبارتند از:

  • شستن موها با آب ولرم
  • استفاده از محافظ حرارت قبل از سشوار یا اتومو
  • استفاده از روغن‌های گیاهی برای تقویت ساقه‌ی مو
  • ماساژ پوست سر قبل از خواب برای خون‌رسانی بهتر
  • استفاده از ماسک مو قبل از حمام
  • کوتاه کردن قسمت‌هایی از مو که موخوره گرفته اند
  • استفاده از روغن‌های تقویتی بعد از رنگ‌ کردن موها
  • عدم استفاده از روبالشی پلاستیکی که باعث اصطکاک موها می‌شود
  • جلوگیری از قرار گرفتن طولانی‌مدت موها در معرض آفتاب یا باد شدید
  • استفاده از شانه یا برس‌های چوبی

حفظ سلامت ناخن‌ها

داشتن ناخن‌های سالم و زیبا به معنی کاشت ناخن یا استفاده از لاک‌های پرزرق‌وبرق نیست. برخی از افراد بدون توجه به سلامت ناخن‌هایشان تنها به زیبایی آن فکر می‌کنند و برای کاشت و طراحی ناخن‌هایشان به مراکز کاشت ناخن کرج مراجعه می‌کنند. کاشت، مانیکور و مواردی از این قبیل با اینکه به زیبایی دست‌ها و ناخن‌ها کمک می‌کنند اما کافی نیستند.

با اینکه به نظر می‌رسد، ناخن‌ها به مراقبت خاصی نیاز ندارند، برخی از کارهای ساده ولی مهمی وجود دارند که به ما در حفظ سلامت ناخن‌هایمان کمک می‌کنند. برخی از این کارها عبارتند از:

خشک و تمیز نگه‌داشتن ناخن‌ها

زیر ناخن‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها است و برای جلوگیری از این موضوع باید هنگام شست‌وشوی دست‌هایمان از تمیز شدن ناخن‌ها مطمئن شویم. به علاوه گاهی‌اوقات تماس مکرر و طولانی‌مدت با آب باعث ایجاد شکاف بین ناخن‌ و پوست یا افزایش میزان شکنندگی ناخن‌ها می‌شود. به همین جهت باید هنگام شستن ظرف‌ها یا استفاده از مواد شیمیایی قوی از دستکش مناسب استفاده کنیم.

رعایت بهداشت ناخن‌ها

هرچه ناخن‌های بلندتری داشته باشیم باید به رعایت بهداشت آن‌ها بیشتر اهمیت بدهیم. برای این منظور باید ناخن‌های خود را شسته و ضدعفونی کنیم و قبل و بعد از کار با ابزار ناخن مانند ناخن‌گیر، قیچی ناخن و سوهان ناخن، آن‌ها را به‌خوبی ضدعفونی کنیم.

استفاده از مرطوب‌کننده

اکثر افراد فکر می‌کنند مرطوب‌کننده تنها برای پوست دست و صورت قابل استفاده است؛ در حالیکه امروزه کرم‌های تقویت‌کننده مختلفی برای مراقبت از ناخن‌ها در بازار موجود هستند. چنین محصولاتی به حفظ سلامتی و استحکام ناخن‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند و با رطوبت‌رسانی مناسب از شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

به علاوه کرم‌های تقویت‌کننده ناخن‌ به نرمی و شادابی کوتیکول ناخن (پوست اطراف ناخن) هم کمک می‌کنند و از پوسته پوسته شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. با این حال اگر به چنین محصولاتی دسترسی نداشته باشیم می‌توانیم از مرطوب‌کننده‌های عادی دست یا روغن‌های گیاهی استفاده کنیم.

انتخاب لاک و لاک‌پاکن جنس خوب

از آنجایی که برخی از افراد مدت طولانی از لاک استفاده می‌کنند باید هنگام خرید لاک و لاک‌پاکن دقت کافی داشته باشند. برخی لاک‌ها حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند که باعث می‌شود بوی بسیار تند و بدی داشته باشند؛ استفاده از چنین لاک‌هایی ممکن است به مرور زمان سبب زرد شدن ناخن‌ها و بروز حساسیت‌های پوستی شوند.

بنابراین بهتر است از لاک‌هایی با برند معتبر و کیفیت خوب انتخاب کنیم و هنگام خرید لاک‌پاکن حواسمان باشد لاک‌پاکن‌های فاقد استون را انتخاب نماییم.

سوهان زدن به روش صحیح

مصرف کلسیم به مقدار لازم

گاهی‌اوقات افراد به دلیل نداشتن یک رژیم غذایی غنی و کمبود کلسیم، ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند. برای جلوگیری از این موضوع باید موادغذایی حاوی کلسیم مانند ماهی، شیر، پنیر، انجیر، کلم بروکلی و ... را در برنامه‌‌ غذایی خود داشته باشیم.

مصرف مکمل برای سلامت پوست، مو و ناخن

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، اولین و مهم‌ترین نکته برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن‌ها داشتن تغذیه سالم و استفاده از مکمل‌های تقویتی است. البته لازم به ذکر است که مصرف مکمل‌های تقویتی بهتر است با مشورت پزشک انجام شود. امروزه قرص‌ها و مکمل‌های مختلفی مانند بیوتین، کراتین، ویتامین‌ها، امگا۳ و ... وجود دارند که به رشد و تقویت مو و ناخن و شادابی پوست کمک می‌کنند.

با این حال بهتر است قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنیم. به‌ویژه اینکه اگر دچار یک مشکل جدی مانند تغییر رنگ ناخن، ریزش شدید مو و ... شدیم باید حتما به پزشک مراجعه کنیم.

برای یافتن یک پزشک پوست، مو و ناخن خوب در کرج می‌توانیم در سایت‌های معتبری مانند کرج‌تبلیغ جستجو کنیم. همچنین در این سایت تخفیفات ویژه‌ی کرج معرفی می‌شوند. در نتیجه می‌توانیم برای تخفیفات پزشکی کرج و حتی تخفیفات مربوط به آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های زیبایی در کرج به این سایت مراجعه کنیم.

سخن آخر

پوست، مو و ناخن‌های سالم و قوی شاخص خوبی برای سلامت کلی ما هستند و به همین دلیل اهمیت زیادی دارند. برای این منظور باید تغذیه‌ی سالمی داشته و عادات اشتباهی مانند جویدن ناخن‌ها، خوابیدن با آرایش، شانه زدن خشن موها و ... ترک کنیم. در نهایت عمل کردن به نکات گفته شده در این زمینه به ما کمک می‌کند موهایی درخشان‌تر، پوستی شاداب و ناخن‌هایی زیبا و محکم داشته باشیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه