رپرتاژ اگهی

بلیچینگ دندان چه عوارضی دارد؟ + راه‌های کاهش عوارض بلیچینگ

بلیچینگ دندان چه عوارضی دارد؟ + راه‌های کاهش عوارض بلیچینگ
کدخبر : 36351

آیا میدانید عوارض بلیچینگ دندان چیست؟ شاید شما هم فکر میکردید بلیچینگ دندان عوارض جانبی ندارد. اما نگران نباشید این عوارض قابل پیشگیری هستند.

 وقتی حرف از اصلاح لبخند و سفید کردن رنگ دندان‌ها به وسط می‌آید، قطعا بلیچینگ دندان، لمینت و کامپوزیت اولین مواردی هستند که به ذهن هر کس خطور می‌کند. درست است که تمامی این سه درمان زیبایی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی قابل انجام است، اما عواملی مانند تاثیرگذاری سریع، تغییر رنگ مناسب و کم هزینه بلیچینگ دندان، نسبت به عمل‌های لمینت و کامپوزیت، آن را به بهترین گزینه برای سفید کردن دندان‌ها تبدیل می‌کند.

البته در کنار مزایای گسترده، عمل‌ بلیچینگ دندان از عوارضی هم برخوردار است. شما فکر می کنید عوارض بلیچینگ دندان چیست؟ چگونه می‌توان این عوارض را کاهش داد؟ اگر به دنبال جواب این سوالات هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید و پس از آشنایی کامل با بلیچینگ دندان، با اطمینان خاطر راهی مناسب برای سفید کردن دندان‌های خود انتخاب کنید.

عوارض بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان چیست؟

قبل از بررسی عوارض بلیچینگ دندان، خالی از لطف نیست که نگاه مختصری به کلیت این عمل زیبایی داشته و با آن آشنا شویم. به طور معمول با افزایش سن و گذر زمان، رنگدانه‌ها به مینای دندان نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود؛ عواملی مانند استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، رعایت نکردن بهداشت دهان، نوشیدن چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار هم بی‌تاثیر نبوده و به زرد شدن دندان‌ها کمک می‌کنند. 

تا به امروز روش‌های متنوعی مانند لمینت و لاک کامپوزیت برای اصلاح لبخند و سفید کردن دندان در نظر گرفته شده، اما هیچکدام از تاثیرگذاری بلیچینگ دندان برخوردار نیستند.

جالب است بدانید که کلیت عمل بلیچینگ بر پایه ژلی‌هایی دارای هیدروژن پراکسید بوده که به آن《بلیچ》می‌گویند. این ماده که از خاصیت اسیدی برخوردار بوده، با قرار گرفتن بر روی دندان‌ها، رادیکال‌های آزاد ناپایدار ایجاد می‌کند‌. رادیکال‌های تولید شده توسط ژل بلیچ، با هدف قرار دادن رنگدانه‌های چسبیده به دندان، آن‌ها را از بین برده و به سفید شدن دندان کمک می‌کند.

انواع روش‌های بلیچینگ دندان

عمل بلیچینگ دندان به طور کلی به دو روش خانگی و کلینیکی انجام می‌شود. تفاوت اصلی این دو روش، در نوع ماده بلیچ و غلظت آن است. انجام بلیچینگ دندان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی، به دلیل قوی‌تر بودن ماده بلیچ، از سرعت اثرگذاری مناسبی برخوردار بوده و ظرف چند ساعت دندان‌های سفیدی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

اما از طرفی در روش خانگی، برای دستیابی به دندان‌های سفید، حداقل به یک هفته زمان نیاز است. در این روش شما نیاز دارید که هر شب به مدت یک هفته، ماده بلیچ را بر روی دندان‌های خود بزنید و تا در نهایت به رنگ ‌دندان‌های مدنظر خود دست پیدا کنید. اما به طور کلی به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش عوارض بلیچینگ دندان، این کار را تحت نظارت یک دکتر متخصص انجام دهید.

عوارض بیلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان چه عوارضی دارد؟

در بخش قبل کمی با تفاوت دو روش بلیچینگ دندان آشنا شدیم؛ جالب است بدانید که یکی از دیگر تفاوت‌های این دو روش، در عوارض جانبی آن‌ است. به طور کلی در هر دو روش امکان بروز عوارض جانبی وجود دارد، اما این موضوع در بلیچینگ دندان در کلینیک بیشتر با چشم می‌خورد. اما این عوارض بلیچینگ دندان چیست و چه آسیب‌هایی به دهان و دندان وارد می‌شود؟ برای پیدا کردن جواب این سوال در ادامه این بخش با ما همراه باشید:

  

بروز حساسیت دندان‌ها

از بروز حساسیت دندانی می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین عوارض بلیچینگ دندان اشاره کرد. همانطور که اشاره شد در عمل بلیچینگ برای سفید کردن دندان از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد، دندان‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی، دچار حساسیت شده و در برابر سرما و گرما شدید واکنش نشان می‌دهند‌.

در صورتی که دندان‌های شما بسیار حساس شوند، حتی با خوردن یک نوشیدنی گرم و سرد هم ممکن است، درد شدیدی را حس کنید. از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که با انتخاب دندانپزشک باتجربه و متعهد، از متخصصین با تجربه کمک گرفته و بلیچینگ دندان‌های خود را با کمترین عوارض پیش ببرید.

تحریک شدن بافت لثه

از دیگر عوارض بلیچینگ دندان می‌توان به تحریک شدن بافت لثه اشاره کرد. تحریک بافت لثه یا سوختگی شیمیایی عارضه‌ای است که در اثر تماس مواد سفید کننده با لثه به وجود می‌آید. در بلیچینگ دندان در صورتی که لثه با مواد سفید کننده برخورد کند، بلافاصله رنگ اصلی خود را از دست داده و به رنگ سفید در می‌آیند‌.

ممکن است در مواجهه با لثه‌های سفید احساس نگرانی کنید، اما باید بدانید که علت این عارضه تنها به دلیل وجود غلظت بالای پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید (منبع تولید هیدروژن پراکسید برای بلیچینگ) بوده و پس از مدتی به رنگ اصلی خود بازمی‌گردد. بر روی برخی از لثه‌های تحریک شده ممکن است کمی التهاب هم به چشم بخورد، که در خصوص آن‌ها باید بگوییم که جای هیچ نگرانی نیست؛ تمامی این التهاب‌ها از عوارض بلیچینگ دندان است و تنها در چند ساعت از بین خواهند رفت.

عدم دستیابی به نتیجه دلخواه

بسیاری از بیماران که برای بلیچینگ دندان به کلینیک مراجعه می‌کنند، از انتظاری غیرمعمول برخوردار بوده و تصور می‌کنند با انجام این عمل می‌توانند به طور قطع به دندان‌های سفید و زیبا دست پیدا کنند‌؛ در صورتی که بلیچینگ همیشه بر اساس خواسته شما پیش نمی‌رود.

جالب است بدانید در بسیاری از موارد، رنگدانه‌های نفوذ کرده به مینا دندان، تغییر رنگ شدیدی را به همراه داشته که حتی با عمل بیلیچینگ رفع نخواهد شد. همچنین وجود لکه‌های عمیق بر روی دندان ممکن است با عمل بلیچینگ به طور کامل از بین نرفته و سایه‌هایی از آن باقی بماند‌.

کلینیک دندانپزشکی

چگونه می‌توان عوارض بلیچینگ دندان را کاهش داد؟

تا به اینجا به صورت کلی با عوارض بلیچینگ دندان آشنا شدیم و در خصوص آن‌‌ها اطلاعات کسب کردیم. حال این سوال مطرح می‌شود که چه راهی برای کاهش عوارض این عمل زیبایی وجود دارد؟ در جواب این سوال باید گفت که شما تنها با رعایت چند نکته زیر می‌توانید بلیچینگ دندان موثر و مطمئن را پشت سر بگذارید:

استفاده از مواد بلیچینگ مناسب

درست است که برای انجام عمل بلیچینگ، دو روش متفاوت وجود دارد، اما در هر روش برای کاهش حساسیت دندان باید از مواد بلیچ باکیفیت استفاده شود. علاوه بر کیفیت مواد، اندازه استفاده از این مواد هم حائز اهمیت بوده و می‌تواند بر روی ساختار مینای شما تاثیرگذار باشد. در عمل بلیچینگ، مواد سفیدکننده باید بسیار محتاطانه استفاده شوند؛ استفاده نادرست و بیش از حد آن‌، نه تنها باعث سفید شدن دندان‌ها نمی‌شود، بلکه ممکن است با تغییر ساختار مینا دندان، باعث ایجاد حساسیت شود و در آینده شاهد تغییر رنگ شدیدتر دندان ها باشید.

ترک عادت‌های ناسالم

اگر قصد دارید که ازعوارض بلیچینگ دندان در امان باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت برخورداری از عادت‌هایی ناسالمی مانند استعمال دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی و …، آن‌ها را کنار بگذارید. وجود این گونه از عادت‌های ناسالم، بلیچینگ دندان را دچار مشکل کرده و در مدت کوتاهی دندان‌های شما را به رنگ قبلی خود بازمی‌گرداند‌.

مراجعه به دکتر دندانپزشک

از دیگر مواردی که می‌تواند بهترین نتیجه بلیچینگ را برای شما به همراه داشته باشید، مراجعه و معاینه توسط پزشک متخصص است. شما با مراجعه به یک کلینیک معتبر مانند کلینیک دندانپزشکی ایده‌ آل، می‌توانید در خصوص بهترین روش برای سفید کردن دندان‌های خود اطلاع کسب کنید. در یک کلینیک معتبر یا نزد دندانپزشک متعهد، این اطمینان وجود دارد که ضمن دقت در انجام پروسه بیلیچینگ، از مواد با کیفیت استفاده می شود.

کاهش عوارض بلیچ دندان در کلینیک ایده آل

مراقبت‌های لازم پس از عمل بلیچینگ دندان

اگر قصد دارید که به انجام عمل بلیچینگ بپردازید، بهتر است برای کاهش عوارض بلیچینگ دندان، با برخی از مراقبت‌های لازم پس از عمل آشنا شوید و آن‌ها را رعایت کنید:

  • تا مدتی از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های گرم و سرد خودداری کنید.
  • از استفاده ی مواد غذایی حاوی اسید سیتریک خودداری کنید.
  • با استفاده از مسواک و نخ دندان بهداشت دهان خود را بالا برده و به افزایش ماندگاری بلیچینگ کمک کنید.
  • از عادت‌های نادرست و مضر مانند مصرف دخانیات و مشروبات الکلی دوری کنید.
  • نکات و توصیه‌های دکتر دندانپزشک را به صورت دقیق دنبال کنید.

بلیچینگ دندان‌ چه مزایای دارد؟

پس از آشنایی با عوارض بلیچینگ دندان، وقت آن رسیده که نگاهی به مزایای این عمل زیبایی هم داشته باشیم و با آن‌ها آشنا شویم:

  • روشی سریع و مناسب برای از بین بردن رنگ زرد دندان‌ها
  • اثرگذاری بی‌نظیر در مدت زمان کوتاه
  • کم بودن هزینه بلیچینگ دندان نسبت به قیمت دیگر عمل‌های زیبایی
  • ایجاد لبخند زیبا و افزایش اعتماد به نفس
  • روشی بدون نیاز به تغییر ساختار دندان

در پایان به عنوان جمع‌بندی باید گفت که انواع بلیچینگ دندان را شرح دادیم و عوارض جانبی سفید کردن دندان با مواد بلیچ را با هم بررسی کردیم. ممکن است عوارض بلیچینگ دندان برای افرادی در دوران حاملگی، شیردهی و قبل از سن بلوغ بیشتر از افراد دیگر باشد. همچنین انجام بلیچینگ برای همه افراد مناسب نبوده و ممکن است در برخی موارد به سفید شدن دندان‌ها کمک چندانی نکند. از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر کاری، با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و پس از برخورداری از معاینه کامل، از اقدام خود اطمینان حاصل کنید. امیدواریم که مطلب امروز مفید واقع شده و به سوالات شما در خصوص عوارض بلیچینگ دندان پاسخ مناسبی داده باشد.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسولیتی بابت آن ندارد .....

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه