ژنراتور برق و انواع آن

ژنراتور برق و انواع آن
کدخبر : 13510

ژنراتورهای برق، ماشین هایی مستقل هستند که در مکان ها و زمان هایی که دسترسی به شبکه محلی برق وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا از ژنراتورهای صنعتی برای فرآهم آوردن منبع تغذیه اضطراری برای تأسیسات، کسب و کارها و منازل مسکونی در هنگام قطعی برق استفاده می شود اما می توان از آن ها در مناطق دورافتاده مثل معادن، زمین های کشاورزی یا جاهایی که جدیدا در حال ساخته شدن هستند و دسترسی به شبکه های برق محلی امکان پذیر نیست یا دشوار می باشد، به عنوان منبع اصلی برق استفاده کرد.

 

ژنراتور برق و انواع آن

 

ژنراتورهای برق، ماشین هایی مستقل هستند که در مکان ها و زمان هایی که دسترسی به شبکه محلی برق وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا از ژنراتورهای صنعتی برای فرآهم آوردن منبع تغذیه اضطراری برای تأسیسات، کسب و کارها و منازل مسکونی در هنگام قطعی برق استفاده می شود اما می توان از آن ها در مناطق دورافتاده مثل معادن، زمین های کشاورزی یا جاهایی که جدیدا در حال ساخته شدن هستند و دسترسی به شبکه های برق محلی امکان پذیر نیست یا دشوار می باشد، به عنوان منبع اصلی برق استفاده کرد.

خرید ژنراتور تقریبا برای هر نوع نیازی امکان پذیر است. برای مثال شرکت رادوکو در کشور خودمان ژنراتورهای بسیار متنوعی مثل ژنراتورهای اضطراری، ژنراتورهای پرایم و ژنراتورهای برق دائم کار را به فروش می رساند. که در ادامه در رابطه با هر کدام از این انواع ژنراتور برق صحبت خواهد شد.

بعضی از انواع ژنراتور برق، کوچک و قابل حمل، یا به اصطلاح، پورتابل هستند و می توان از آن ها مثلا برای کمپ زدن در طبیعت استفاده کرد تا کارهایی مثل شارژ گوشی همراه و روشن کردن پروژکتور را انجام دهند. در مقابل، بعضی از ژنراتورهای برق، تأسیساتی دائم کار می باشند که می توانند به طور مدام کار کرده و برق یک خانه را تأمین کنند. ژنراتورهای صنعتی بسیار قدرتمندتر هستند و می توانند تمام نیاز تأسیسات کارخانه ها، بیمارستان ها و متجمع های اداری و شرکتی به برق را تأمین نمایند.

 

 

i

 

در ژنراتورها از سوخت های مختلفی استفاده می شود. قوی ترین ژنراتورها از سوخت دیزل برای تولید برق استفاده می کنند. بعضی دیگر از گاز طبیعی یا پروپان استفاده می کنند و بعضی دیگر دوگانه سوز هستند. در ادامه در رابطه با نحوه عملکرد ژنراتور برق و نصب و سرویس کردن آن ها صبحت خواهیم کرد.

ژنراتور برق چگونه کار می کند؟

ژنراتور برق در برخلاف آن چیزی که اسمش نشان می دهد، الکتریسیته تولید نمی کند بلکه انرژی مکانیکی یا شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. آن ها این کار را از طریق گرفتن نیروی جنبشی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی از طریق حرکت دادن الکترون های یک منبع خارجی از درون یک مدار الکتریکی انجام می دهند. در واقع می توان گفت که یک ژنراتور برق، نوعی موتور الکتریکی است که برعکس عمل می کند.

بعضی از ژنراتورهای برق مثل ژنراتورهای برق غول پیکری که توسط شرکت رادوکو به کشور وارد شده و به فروش می رسند، اندازه بسیار بزرگی دارند و مقادیر زیادی انرژی را با سوزاندن سوخت دیزل ایجاد می کنند ولی بعضی دیگر، بسیار بزرگتر هستند و برای کار کردن به هیچ منبع سوخت فسیلی وابسته نیستند بلکه از انرژی بادی در توربین های بادی یا انرژی جریان آب در توربین های بادی مورد استفاده در سدهای برق آبی برای تولید برق مصرفی شهرها و شبکه های گسترده برق استفاده می کنند.

با این حال، ژنراتورهای تجاری و خانگی کوچک تر هستند و تنها از منابع سوخت فسیلی مثل گازوئیل، بنزین، CNG و پروپان برای تولید نیروی الکتریکی و القای جریان الکتریکی در یک مدار استفاده می کنند.  

زمانی که انرژی الکتریکی تولید شد، از طریق سیم های مسی به مصرف کننده ها مثل ماشین ها، وسایل یا شبکه های برق منتقل می شود.

ژانراتورهای برق امروزی، حاصل تلاش ها و مطالعات دانشمند شهیر، مایکل فارادی و اصول القای الکترومغناطیسی او هستند. فارادی کشف کرد که وقتی یک رسانا در یک میدان مغناطیسی حرکت می کند، بارهای الکتریکی ایجاد می شوند و می توانند جریانی از الکترون ها ایجاد کنند.

 

یک ژنراتور برق، در اصل چیزی نیست جز یک سیم متحرک در یک میدان مغناطیسی که حرکتش در میدان سبب ایجاد جریان الکترون ها درون آن می شود. شاید به نوعی بتوان این سیستم را شبیه به پمپی دانست که آب را درون لوله به جریان می اندازد.

 

یک ژنراتور برق چه قطعاتی دارد؟

 

 

3

 

هر ژنراتور برق دارای ۹ بخش اصلی است که هر کدام از آن ها در تولید و انتقال برق نقش دارند. این قطعات عبارتند از:

  • موتور: این قطعه انرژی لازم برای تولید برق در ژنراتور را تأمین می کند. هرچه توان موتور بیشتر باشد، میزان برقی که ژنراتور می تواند تولید کند، بیشتر خواهد بود. قطعات اصلی موتور، سیلندرها و شفت هستند.
  • دینام: در این قطعه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی انجام می شود. دینام که genhead هم نامیده می شود، دارای بخش های متحرک و ایستا است که با هم دیگر برای تولید میدان مغناطیسی حرکت دادن الکترون ها و ایجاد جریان برق، کار می کنند.
  • سیستم سوخت رسانی: سیستم سوخت رسانی به ژنراتور برق امکان تولید برق می دهد. این سیستم شامل یک مخزن سوخت، یک پمپ سوخت، لوله کشی متصل کننده مخزن به موتور و یک لوله برگشت سوخت است. یک فیلتر در این سیستم وجود دارد که ناخالصی های موجود در سوخت را فیلتر کرده و از ورود آن ها به موتور جلوگیری می کند. انژکتور سوخت نیز سوخت را به درون محفظه احتراق موتور هدایت می کند.
  • تنظیم کننده ولتاژ: این قطعه ولتاژ برق تولید شده توسط ژنراتور را کنترل می کند. به علاوه، در صورت نیاز این قطعه برق از از جریان متغیر (AC) به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند.
  • سیستم های اگزوز و خنک کننده: ژنراتورهای برق، حرارت بسیار زیادی تولید می کنند. سیستم های خنک کننده جلوی داغ کردن ژنراتور را می گیرند. سیستم اگزوز نیز هوارسانی به موتور برای انجام عمل احتراق را انجام می دهد.
  • سیستم روغن کاری ژنراتور: تعداد بسیار زیادی قطعات متحرک کوچک در هر ژنراتور برق وجود دارد که باید حسابی روغن کاری شوند تا به نرمی کار کرده و دچار اصطحکاک و خوردگی نشوند. میزان روغن باید به طور منظم و تقریبا هر ۸ ساعت یکبار بررسی شود.
  • شارژر باتری: از باتری ها برای شروع کار ژنراتور استفاده می شود. شارژ باتری یک قطعه کاملا اتوماتیک است که باتری را با یک ولتاژ پایین پر می کند.
  • کنترل پنل: کنترل پنل همه عملکردهای ژنراتور برق را از شروع و سرعت گرفتن تا خروجی برق آن، کنترل می نماید. کنترل پنل های مدرن حتی می توانند مازاد یا کمبود جریان برق را حس کرده و ژنراتور را به طور خودکار، خانوش یا روشن کنند.
  • بدنه و شاسی: تمامی قطعات دیگر ژنراتور درون بدنه و روی شاسی سوار می شوند.

ژنراتورها از چه نوع سوختی و چگونه استفاده می کنند؟

 

 

4

 

ژنراتورهای برق امروزی از سوخت های متنوعی استفاده می کنند. ژنراتورهای دیزل محبوب ترین نوع ژنراتورهای صنعتی هستند در بازار هستند. ژنراتورهای دیزل خارجی نسبت به ژنراتورهای دیزل ایرانی بسیار بهتر هستند. به طور کلی ساخت موتور دیزل، نیاز به فناوری پیشرفته ای دارد. شرکت رادوکو دیزل ژنراتورهای بسیار با کیفیتی از برندهای درجه یک جهان مثل پرکینز، بنز و لوول را به کشور وارد می کند.

ژنراتورهای خانگی بیشتر از گاز طبیعی یا پروپان به عنوان سوخت استفاده می کنند.  بعضی از ژنراتورها نیز دوگانه سوز هستند و هم با بنزین و هم با گازوئیل کار می کنند.    

سیستم سوخت تأمین سوخت مورد نیاز موتور برای عمل احتراق را انجام می دهد. بدون سوخت، احتراق در کار نخواهد بود و بدون احتراق، انرژی مکانیکی لازم برای تولید برق فراهم نمی آید. سوخت ژنراتور باید در یک محفظه ذخیره شود و ژنراتور در هنگام عمل، از آن استفاده کند.

بسته به نوع و کاربرد ژنراتور، مخازن سوخت ممکن است روی شاسی ژنراتور سوار شوند یا اینکه به صورت جداگانه در جایی دور از ژنراتور برق قرار بگیرند. به طور کلی، ظرفیت مخزن سوخت در ژنراتورهای مختلف، بسته به نوع کاربرد و میزان توان موتور ژنراتور، متفاوت است. مخازن سوخت را می توان روی زمین، زیر زمین یا زیر ژنراتور قرار داد. مخازن سوخت زیر ژنراتور برای ذخیره سازی کمتر از ۱۰۰۰ گالن سوخت طراحی می شوند و روی زمین ولی زیر ژنراتور قرار می گیرند.

ژنراتورهای سطحی و زیرزمینی برای مصارف پر ظرفیت تر مناسب تر هستند. نصب مخازن زیرزمینی گران تر است اما دوام و ایمنی آن ها بالاتر است. هر کدام از مخازن سوخت سطحی و زیر زمینی، مزایا و معایب خود را دارند اما شما در تصمیم گیری تنها نیستید و می توانید از خدمات مشاوره فنی رایگان شرکت رادوکو که دارای ۳۰ خط ویژه است، استفاده کنید.

 

برای تعیین حداقل ظرفیت مخزن سوخت ژنراتور برق باید میزان مصرف از ژنراتور را در نظر بگیرید. اگر تنها می خواهید از ژنراتور به صورت اضطراری و در مواقع قطعی برق استفاده کنید، نیازی نیست که مخزن سوخت ژنراتور ظرفیت بالایی داشته باشد ولی در صورت که می خواهید به طور دائم از ژنراتور استفاده کنید، نیازمند یک ژنراتور با مخزنی پرظرفیت هستید.

مسئله ای که در هنگام خرید ژنراتور باید در نظر داشته باشید، این است که در منطقه شما، کدام سوخت ارزان تر است. معمولا در ایران سوخت دیزل از مابقی سوخت ها ارزان تر است و به همین دلیل، ژنراتورهای گازوئیلی، محبوب تر هستند.

 

سیستم های اگزوز و خنک کننده ژنراتور

 

 

5

 

از آن جای که ژنراتورهای برق معمولی از سوخت های فسیلی و سیستم احتراق برای تولید الکتریسیته استفاده می کنند، بنابراین، باید مجهز به سیستم اگزوز برای تأمین اکسیژن مورد نیاز برای عمل احتراق در موتور باشند.

به علاوه، اگزوزها گازهای حاصل از احتراق را به درون اتمسفر دفع می کنند. این گازها شامل مواد سمی مثل دی اکسید و مونو اکسید کربن، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و ... هستند که باید پیش از ورود به اتمسفر، فیلتر شوند.  

به علاوه، ژنراتورها همانند سایر موتورهای احتراقی، حرارت بسیار زیادی تولید می کنند و اگر خنک نشوند، قطعات آن ها آسیب می بینند. برای این منظور در اکثر ژنراتورهای بزرگ از آبی که در سیستم گردش می کند، استفاده می شود.

هیدروژن نیز یک خنک کننده بسیار خوب است که برای جذب حرارت ایجاد شده به وسیله ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد. حرارت به مبادله گر حرارتی منتقل شده و در آن جا به یک سیکل تبرید ثانویه منتقل می شود. سیکل تبرید ثانویه که معمولا از آب استفاده می کند، به برج های خنک کننده متصل است و اینگونه حرارت از ژنراتور به اتمسفر منتقل می شود.

از رادیاتورها و فن ها برای خنک کردن ژنراتورهای برق کوچک که حرارت زیادی تولید نمی کنند استفاده می شود.

 

 

کنترل پنل و ATS ژنراتورها

 

 

6

 

یکی از مهم ترین قطعات در ژنراتورهای مدرن، کنترل پنل است. کنترل پنل به نوعی مغز ژنراتور برق و رابط کاربری آن می باشد؛ کاربر می تواند از این طریق، عملکرد ژنراتور را کنترل نماید.

بسیاری از کنترل پنل ها دارای یک سوییچ انتقال خودکار (ATS) هستند که برق تولید شده توسط ژنراتور را پیوسته تحت نظارت دارد. وقتی که میزان برق تولیدی کاهش پیدا کند یا کلا قطع شود، ATS به کنترل پنل سیگنال می فرستد تا ژنراتور را روشن کند. بالعکس، وقتی که برق تولیدی زیاد باشد، ATS به کنترل پنل سیگنال می فرستد تا ژنراتور را خاموش کند. به علاوه، کنترل پنل اطلاعات مهمی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

  • درجه های موتور: این درجه ها اطلاعات مهمی در رابطه با سطح روغن و مایع خنک کننده، ولتاژ باتری، دور موتور و طول مدت عمل موتور فرآهم می آورند. در بسیاری از انواع ژنراتور برق، حتی کنترل پنل در صورت تشخیص هر گونه مشکلی مثل کمبود سطح روغن، خودش به طور خودکار موتور را خاموش می کند.
  • درجه های ژنراتور: اطلاعات مهمی در رابطه با توان، ولتاژ و فرکانس خروجی فرآهم می آورند.

ژنراتور برق به چه نوع سرویس هایی نیازمند است؟

ژنراتورها موتور هستند و نیازمند سرویس های معمول که برای موتورها استفاده می شوند، می باشند. از آن جایی که بسیاری از ژنراتورها برای تأمین برق اضطراری در مواقع قطعی برق استفاده می شوند، ضرورت دارد که اپراتورهای ژنراتور مرتبا آن ها را بازرسی کرده و از عملکرد صحیح ژنراتور در هنگام نیاز، اطمینان حاصل کنند.

بهترین سرویس ژنراتور چیزی است که توسط سازنده پیشنهاد می شود اما تمامی ژنراتورها باید شامل برنامه سرویس مشابه زیر باشند:

  • بازرسی تمیز بودن باتری
  • بازرسی سیستم خنک کننده
  • تعویض فیلترهای هوا و سوخت
  • روغن کاری قطعات در صورت نیاز
  • بازرسی سطح مایعات شامل روغن و خنک کننده
  • بازرسی و تعویض قطعات خورده شده و سائیده شده
  • انجام تست بانک بار (load bank) روی ژنراتور و ATS
  • بازرسی کنترل پنل برای اطمینان از عملکرد صحیح شاخص ها و درجه ها

حتما یک برنامه زمانی برای سرویس کردن داشته باشید و درجه ها را به طور مرتب بخوانید و اعدادی که نشان می دهند را به تاریخ و ساعت، ثبت کنید. در آینده می توانید این اعداد را با اعداد جدید مقایسه کرده و ناهنجاری های عملکردی ژنراتور برق را که می توانند نشان ایراد باشند، تشخیص دهید.

در صورتی که ژنراتورها را به درستی سرویس کنید، چندین دهه برای شما کار می کنند. ممکن است که سرویس کردن ژنراتور برق کمی هزینه بر باشد ولی این دستگاه ها، بسیار گران قیمت هستند و این هزینه های کوچک جلوی خراب شدن آن ها و هزینه های سنگین تر را می گیرند.

اگر هر مشکلی در ژنراتور برق خود دارید، می توانید با شرکت رادوکو تماس گرفته و از مشاوره رایگان متخصصین این شرکت بهره مند شوید. اگر نیازی به تعویض ژنراتور باشد، نگران نباشید زیرا می توانید بهترین ژنراتورها را از شرکت رادوکو خریداری کنید.

توان خروجی و اندازه ژنراتور مورد نیاز شما چقدر است؟

 

یکی از مهم ترین مسائل در نصب ژنراتور برق، تعیین میزان توان مورد نیازتان است و اینکه بدانید آیا به یک ژنراتور پرایم نیاز دارید یا یک ژنراتور اضطراری؟ اگر ژنراتوری که می خرید، بیش از اندازه کوچک باشد، نیروی مورد نیاز شما را تأمین نخواهد کرد و بنابراین باید بعضی از دستگاه و وسایل الکتریکی را از برق ژنراتور محروم کنید. حتی ممکن است استفاده بیش از حد از یک ژنراتور ضعیف، سبب آسیب خود ژنراتور و وسایل برقی مصرف کننده برق آن شود.

بعضی ها تصور می کنند که خرید یک ژنراتور برق اضطراری کوچک تر از میزان نیازشان ایرادی ندارد، زیرا این ژنراتور همیشه کار نمی کند اما این باور غلط است زیرا وقتی که لازم باشد، ژنراتور باید کل تأسیسات را برق رسانی کند. به عبارت دیگر، چه همیشه از ژنراتور استفاده کنید، چه تنها در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید، ژنراتور باید بتواند توان مورد نیاز تأسیسات شما را تأمین نماید.

معمولا خرید یک ژنراتور بزرگتر از میزان مورد نیازتان بهتر از این است که یک ژنراتور کوچک تر از میزان مورد نیاز خود بخرید اما ژنراتورهای بیش از اندازه بزرگ نیز مشکلات خودشان را دارند. اول اینکه این ژنراتورها گران قیمت تر هستند و بنابراین با خرید یک ژنراتور بزرگتر از میزان مورد نیازتان، هزینه ای اضافی می کنید.

همچنین، توان خروجی بالا و ولتاژ بالای ژنراتورهای قوی می تواند سبب آسیب زدن به دستگاه های الکتریکی استفاده کننده از آن ها شود. به یاد داشته باشید که برقی که ژنراتور تولید می کند باید مصرف شود و اگر مصرف نشود به دستگاه های متصل، آسیب می زند.  

توان تولیدی ژنراتورهای برق خانگی، بین ۵ کیلووات تا ۵۰ کیلووات و ژنراتورهای برق صنعتی و تجاری بین ۵۰ کیلووات تا ۳ مگاوات است. شرکت رادوکو ژنراتورهایی با توان های بسیار متنوع را به فروش می رساند که می توانید با توجه به نیاز خود که می توانید آن را با مشاوره تلفنی رایگان این شرکت تعیین نمایید، از میان این ژنراتورها که شامل موتورهای برق بنزینی کوچک مثل برند هوندا با توان یک تا هشت کیلووات تا دیزل ژنراتورهایی مثل برند بنز با توان ۵۰ تا ۵۰۰ کیلووات، بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

انواع ژنراتورها    

 

 

7

 

روش های مختلفی برای تقسیم بندی انواع ژنراتورها وجود دارد. برای مثال می توان ژنراتورها را براساس نوع سوخت مصرفی، دور موتور، نوع استارت، نوع سیستم های خنک کننده و نوع و حجم کاری تقسیم بندی کرد.

تقسیم بندی ژنراتورها براساس نوع سوخت مصرفی:

  • ژنراتورهای گازی مثل انواع خانگی متوسط
  • ژنراتورهای بنزینی مثل موتور برق های کوچک پرتابل
  • ژنراتورهای دیزل صنعتی مثل انواعی که در کشاورزی و صنعت استفاده می شوند.

تقسیم بندی ژنراتورها براساس توان خروجی:

سه استاندارد بین المللی برای تقسیم بندی ژنراتورها براساس توان خروجی وجود دارد. از سیستم SAE در آمریکای شمالی، از سیستم DIN در اروپا و از سیستم JIN در ژاپن استفاده می شود. توان تولیدی ژنراتورهای کوچک بنزینی بین ۱ تا ۱۰ کیلووات، ژنراتورهای دیزلی و گازی متوسط بین ۱۰ تا ۱۰۰ کیلووات و ژنراتورهای دیزلی بزرگ بین ۱۰۰ کیلووات تا ۶۰ مگاوات است.

تقسیم بندی ژنراتورها براساس نوع و حجم عملکرد 

  • ژنراتورهای استندبای اضطراری (ESP): این موتورها در سال بیش از ۱۰۰ ساعت و با بیش از ۸۰٪ از توان خروجی خود کار نمی کنند. بار متوسط نباید بیشتر از ۶۰ ٪ توان خروجی باشد. این ژنراتورها برای تأمین برق در بازه های زمانی کوتاه مثل قطعی های برق استفاده می شود. از این ژنراتورها برای منزل مسکونی و مغازه ها استفاده می شود.
  • ژنراتورهای نوع پرایم (PRP): این ژنراتورها می توانند در تمام طول سال با ۱۰۰ ٪ توان کار کنند. بار متوسط موتور نباید بیش از ۷۰٪ توان خروجی باشد. این موتورها در مناطقی استفاده می شوند که دسترسی به برق شهری یا صنعتی وجود ندارد.
  • ژنراتورهای پرایم با زمان نامحدود: این ژنراتورها نباید بیش از ۲۵۰ ساعت در سال کار کنند و بار متغیر نباید بیش از ۷۰٪ از توان خروجی باشد.
  • ژنراتورهای پرایم دارای محدودیت زمانی (LTP): این انواع ژنراتور برق برای تأمین برق یک مصرف کننده مطابق یک قرار داد مالی استفاده می شوند. از این ژنراتورها برای تأمین برق در جاهایی که برنامه زمانی قطعی برق وجود دارد استفاده می شود.
  • ژنراتورهای برق پیوسته (COP): این ژنراتورها محدودیت زمانی عملکردی ندارند و می توانند در تمام طول سال با ۱۰۰٪ توان خود کار کنند. بار متوسط می تواند بین ۷۰٪ الی ۱۰۰٪ توان آن ها باشد. این ژنراتورها همانند نوع پرایم هستند ولی نمی توانند بار اضافه یا بارهای متغیر را تحمل کنند. این نوع ژنراتورها در نواحی دورافتاده مثل معادل که به شبکه برق دسترسی ندارند استفاده می شوند.

دیزل ژنراتور برق پرکینز

 

 

8

 

شرکت پرکینز یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده موتور و ژنراتورهای دیزل در دنیا است. ژنراتور برق دیزلی پرکینز به کم هزینه بودن و عملکرد بی نظیر مشهور است. دوام بالا و قابل اطمینان بودن این ژنراتورها سبب شده است که از پرفروش ترین ژنراتورهای برق در دنیا باشند. بدنه بسیاری از ژنراتورهای پرکینز از فولاد با کیفیت پوشیده شده با رنگ پودری ساخته شده است و بنابراین در مقابل خوردگی و زنگ زدگی کاملا مقاوم هستند.

ژنراتورهای دیزلی پرقدرت پرکینز، کاربردهای بسیار متنوعی دارند و توان آن ها از ۴ کیلووات تا ۱۹۴۰ کیلووات متغیر می باشد. این ژنراتورها دارای مهندسی و فناوری بسیار پیشرفته ای می باشند. ژنراتورهای برق اضطراری پرکینز بسیار محبوب هستند. محصولات پرکینز دارای استاندارهای ISO9001 و ISO14001 می باشند، آلودگی بسیار کم و راندمان بالایی دارند.

ژنراتورهای پرکینز به گونه ای مهندسی شده اند که کمترین لرزش ها را داشته باشند. سیستم های میراگر این ژنراتورها با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری پیشرفته مهندسی شده اند. این ژنراتورها دارای سیستم های کنترلی بسیار پیشرفته ای می باشند که تمامی جزئیات عملکردی سیستم را تحت نظر دارند.

یکی از مزیت های مهم ژنراتورهای پرکینز، آلودگی کم و مصرف انرژی پایین آن ها است. سیستم های میراگر پیشرفته سبب شده اند که سر و صدای ژنراتورهای پرکینز خیلی پایین باشد. طراحی اگزوز نیز در کاهش سر و صدای این سیستم ها نقش داشته است. هر نوع ژنراتور پرکینز دارای سیستم ضد صدای مخصوص به خودش است.  مصرف روغن این ژنراتورها نیز خیلی پایین است.

ولتاژ ژنراتور برق پرکینز بین ۲۳۰ یا ۴۰۰ می باشد که به صورت اتوماتیک تنظیم می شود/ این ژنراتورها، برق سه فاز با فرکانس ۵۰ هرتز تولید می کنند. میزان توان خروجی ژنراتورهای پرکینز در ارتفاع ۱۰۰۰ متر از سطح دریا، دمای ۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۶۰ ٪ بیان می شود.

مدل های مختلف دیزل ژنراتور برق پرکینز دارای انواع متفاوتی کنترل پنل، شامل دستی، خودکار و هوشمند اتوماتیک و نظارت از راه دور می باشند. همه کنترل پنل های پرکینز دارای ولت سنج، آمپرسنج، ترمومتر آب، درجه فشار روغن، کنترل کننده پیش-حرارتی، دکمه توقف اضطراری، ولت متر باتری، برنامه زمانی، سوییچ انتخاب فاز و ... می باشند.

قوی ترین دیزل ژنراتور برق پرکینز را می توان در ژنراتورهای سری ۴۰۱۶ یافت. این سری از ژنراتورهای پرکینز دارای ۱۶ سلیندر بوده و توان خروجی آن ها بین ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ kVA است. این ژنراتورها دارای سیستم خنک کننده از راه دور هستند که آن ها را برای استفاده ار ساختمان های بلند مناسب ساخته است.

نسبت توان به وزن این ژنراتورهای پرکینز بسیار عالی است. این ژنراتورها دارای رادیاتور گرمسیری می باشند. توان نوع پرایم دیزل ژنراتورهای پرکینز سری ۴۰۱۶ بین ۱۸۵۰ تا ۲۲۵۰ kVA، توان نوع استندبای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ kVA و توان بیس لود آن ها که محدودیت ساعت کار ندارد ولی بار اضافه تحمل نمی کند، بین ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ kVA است. شرکت رادوکو در ایران انواع مختلف دیژل ژنراتور برق پرکینز را وارد کرده و به فروش می رساند.

دیزل ژنراتور برق لوول

 

شرکت Lovol Heavy industry یه به اختصار همان لوول یک شرکت بزرگ چینی تأمین کننده تجهیزات صنعتی شامل تجهیزات کشاورزی، ساخت و ساز و ... است. این شرکت که در سال ۱۹۹۸ تأسیسس شده است، موتورهای ژنراتور بسیار قدرتمندی تولید می کند، لوول ۷ خط تولید پیشرفته پرکینز را از انگلستان، ایالات متحده آمریکا، آلمان و فرانسه خریداری کرده است و به نوعی می توان گفت که همان پرکینز است که در چین تولید می شود.

شرکت لوول ژنراتورهای دیزلی بسیار متنوعی تولید می کند. توان خروجی ژنراتورهای لوول بین ۲۶ کیلووات تا ۲۰۲ کیلووات و دور آن ها بین ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تا ۲۶۰۰ دور بر دقیقه می باشد. محصولات لوول به قوی بودن و در عین حال، کوچک و کامپکت بودن مشهور هستند.

 

 

 

9

 

یکی دیگر از مشخصات جالب ژنراتورهای دیزلی لوول، عملکرد عالی در استارت سرد است. این ژنراتورها به راحتی در دمای منفی ۱۰ درجه بدون پیش-گرم کننده، در دمای منفی ۲۵ درجه با پیش هیتر شعله ای استارت سرد، و در دمای منفی ۴۰ درجه با تجهیزات خاصی روشن می شوند، بنابراین برای استفاده در نواحی دور افتاده قطبی که فاقد دسترسی به شبکه برق می باشند، بسیار عالی هستند.

توان خروجی ژنراتورهای لوول بسیار بالا است به طوری که هر ۳ سیلندر یک دیزل ژنراتور برق لوول حدود ۴ سیلندر اکثر ژنراتورهای برق رقیب، توان خروجی دارد. مصرف سوخت این ژنراتورها چندان بالا نیست زیرا از سیلندرهای اروپایی استفاده می کنند. این کار سبب شده است که این ژنراتورها، سروصدای کمتر، آلودگی کمتر و راندمان بالاتری نسبت به دیگر ژنراتورهای چینی داشته باشند. البته آلودگی این دیزل ژنراتورها نسبت به دیزل ژنراتورهای آمریکایی و اروپایی بیشتر ولی نسبت به دیزل ژنراتورهای ایرانی کمتر است.

شرکت رادوکو انواع بسیار متنوعی از  دیزل ژنراتور برق لوول را وارد کشور کرده و به فروش می رساند. قیمت این ژنراتورهای برق نسبت به ژنراتورهای پرکینز پایین تر است و لوازم یدکی آن ها به راحتی در ایران یافت می شود.

موتور برق جیان دانگ

 

 

10

 

دیگر شرکت چینی معروف تولید کننده ژنراتور برق، شرکت جیان دانگ است که البته ژنراتورهای دیزلی تولید نمی کند و تخصصش، تولید موتور برق برای مصارف کوچک-مقایس است. این شرکت سابقه ای بیش از نیم قرن در تولید موتور برق دارد. موتور برق های جیان دانگ سبک و قابل حمل هستند.

محصولات جیان دانگ بسیار کوچک هستند، سر و صدای پایینی دارند و سوخت بسیار کمی مصرف می کنند. کار کردن با این موتور برق ها خیلی ساده و سرویس کردن آن ها نیز خیلی راحت است. این موتور برق های چینی در صورت کمبود روغن به طور خودکار خاموش می شوند.

موتور برق های جیان دانگ، بنزینی هستند و بنابراین باید نکات ایمنی زیادی را برای کار کردن با آن ها رعایت کنید. موتورهای برق جیان دانگ به وسیله آب یا هوا خنک می شوند. این موتور برق ها می توانند بدون وقفه تا حدود ۱۳ ساعت کار کنند. محصولات جیان دانگ دارای چرخ و دستگیره هستند و به راحتی می توان آن ها را جا به جا کرد. وزن این موتور برق ها کمتر از ۸۰ کیلوگرم است.

موتور برق های جیاندانگ ولتاژهای متنوعی از ۱۱۰ ولت تا ۲۴۰ ولت دارند. توان خروجی این موتور برق ها بسیار پایین تر از ژنراتوهای دیزلی است. برق موتور برق های جیان دانگ، از نوع تک فاز یا سه فاز DC با فرکانس ۶۰ یا ۵۰ هرتز است. شرکت رادوکو انواع مختلف موتور برق های جیان دانگ را وارد کشور کرده و به فروش می رساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه