آشنایی با انواع مواد اولیه پلاستیک و گرید‌های آنها

آشنایی با انواع مواد اولیه پلاستیک و گرید‌های آنها
کدخبر : 17437

خرید مواد اولیه پلاستیک مرغوب، با توجه به کاربردهای گسترده‌ی پلاستیک در تمامی صنایع و کارگاه‌های تولیدی، به دغدغه‌ای مهم برای تمامی صاحبان صنایع تبدیل شده است.

 مواد اولیه پلاستیک را می‌توان شامل ریزپلیمرهایی چون پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و مواد ABS معرفی نمود که هر کدام از این مواد پلیمری، خود شامل ریز محصولاتی چون: مواد کریستال 1540، مواد هایمپک 7240، پلی اتیلن گرید 020، پلی اتیلن گرید 209 و... می‌باشند. مشخصاَ هر کدام از این ریز محصولات، دارای کاربردهای متنوع و ویژگی‌های متفاوتی هستند که شناخت هریک از از این مواد اولیه پلاستیک، نقش ویژه‌ای را در یک تولید نهایی باکیفیت ایفا خواهد کرد. بنابراین قصد داریم به بررسی اجمالی هر یک از این محصولات پلیمری بپردازیم.

مواد هایمپک 7240 و قبضه کردن بازار ظروف یکبار مصرف

مواد هایمپک 7240، متشکل از پلی استایرن‌هاییست که خود یک پلیمر هیدروکربن معطر مصنوعی به شمار می‌رود. بهتر است بدانید که مواد هایمپک 7240، تحت گریدهای متنوع آف 1، آف 2، آف 3 و همچنین سلفی، توسط پتروشیمی تبریز تولید می‌شود و در بسته‌های 25 کیلویی به بازار ارائه می‌گردد. از این مواد در ساخت بیش از 95% از ظروف اولیه (به خصوص ظروف یکبار مصرف و ظروف صنایع لبنی) و انواع اسباب بازی استفاده می‌گردد که مهم‌ترین ویژگی ظاهری آن را می‌توان به رنگ سفید و مات آن نسبت داد. از دیگر ویژگی‌های مواد هایمپک 7240، منعطف بودن قابل توجه آن می‌باشد؛ گرچه که در عین حال بسیار شکننده می‌باشند. در مجموع می‌توان به این نکته اشاره داشت که مواد هایمپک، به علت تلفیق یافتگی با دیگر اجزای پلیمری، در مقابل ضربه به شدت مقاوم عمل می‌کنند.

پلی اتیلن گرید 020

مواد پلی اتیلن گرید 020 به طور کلی دارای خواص مکانیکی بسیار خوبی می‌باشند و به واسطه‌ی داشتن دمای نرم شدگی و چگالی مناسب، سختی مناسب و استحکام کششی و پارگی قابل قبول، به منظور ساخت ورق‌های فیلمی بسته بندی غذایی، لوازم صنعتی و تولید بطری‌های صنعتی و نوشیدنی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مواد پلی اتیلن گرید 020 مولکول‌های اتیلن به طور تصادفی و رندوم به همدیگر متصل شده و به لحاظ ریخت شناسی، شکل کاملاَ منظمی را دارند. همچنین مواد پلی اتیلن گرید 020، تحت فشار و حرارت بالا و همراه با به کارگیری انواع پلیمریزاسیون‌های رادیکال آزاد وینیلی، ساخته و عرضه می‌شوند. بد نیست بدانید که به مانند دیگر ریز محصولات پلیمری، این مواد نیز در داخل کشور ساخته و عرضه می‌گردند.

مواد ABS چیست؟!

مواد ABS متشکل از سه عنصر منومری متفاوت «آکریلو نیتریل»، «استایرن» و«بوتادین» بوده و به واسطه‌ی خاصیت‌های متفاوت هریک از این سه جزء پراهمیت، دارای ویژگی‌های متفاوت و پرارزشی برای صنایع تولیدی می‌باشد؛ از جمله ویژگی‌های ساختاری مواد ABS می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مواد ABS به واسطه داشتن بوتادین در خود، سختی و استحکام قابل توجهی را داشته و مقاومت بسیار قبال قبولی را در برابر فشارهای وارده از خود ارائه می‌دهند.
  • وجود آکریلونیتریل در مواد ABS نیز موجب شده است که این مواد، از ضعیف بودن فاصله بگیرند و مقاومت و رفتار فرمی مناسبی را در برابر حرارت‌های بالا و واکنش‌های شیمیایی داشته باشند.
  • همچنین این مواد به دلیل داشتن استایرن، بسیار انعطاف‌پذیر بوده و برای قالب گیری نیز، بسیار فرم پذیر عمل کنند.

حال شاید بهتر بتوان این موضوع را درک کرد که چرا این مواد پلیمری دارای طرفداران فراوانی هستند؟! البته این پایان کار نبوده و از جمله مزایای این مواد پلیمری می‌توان به:

  • قابلیت استفاده به عنوان یک عایق قدرتمند در برابر جریان الکتریسیته و برق
  • استفاده گسترده از آن در صنعت بسته بندی مواد غذایی، تولید تجهیزات و قطعات صنعتی و ساخت لوله و اتصالات صنعتی
  • امکان تولید مواد ABS در بیش از 50 گرید متفاوت
  • تولید باکیفیت داخلی و دسترسی راحت به آن در بازارهای کشور
  • استحکام مناسب و عدم دفرمگی در آن
  • قابلیت بازیافت و عدم آسیب به طبیعت (برخلاف بسیاری دیگر از مواد اولیه پلاستیک)
  • مقرون به صرفگی و کاهش قیمت نهایی محصول تولید شده از مواد ای بی اس
  • قابلیت جوشکاری مناسب
  • مقاومت قابل قبول در برابر حرارت و انعطاف پذیری ویژه محصولات ساخته شده از ABS

و ... اشاره نمود. همچنین بدنیست بدانید که مواد ABS به جهت استاندارد تولید و به لحاظ رنگ، به دو گروه شیری یا طبیعی و البته سیاه قابل دسته بندی هستند که در تولید پلاستیک‌های بسته بندی مواد غذایی، بسیار پرکاربرد محسوب می‌شوند.

پلی اتیلن گرید 209 ؛ به شدت کاربردی!

پلی اتیلن گرید 209 یکی از ریزمحصولات پلی اتیلن محسوب می‌شود که به دلیل دارا بودن ویژگی‌های جذاب و کاربردی متعدد، به شدت جای خود را در بازار فروش مواد اولیه پلاستیک باز کرده است. این مواد پلیمری بوسیله‌ی میکروارگانیک‌ها قابلیت تجزیه پذیری داشته و همچنین به عنوان نوعی ماده نرم کننده در ترکیب با سایر مواد اولیه پلاستیک، کاربرد دارند. جالب است بدانید که پلی اتیلن گرید 209 در واقع یک پلی اتیلن سبک به شمار می‌رود که  خود دارای زنجیرهای شاخه دار و شاخه‌های کوتاهی بوده و البته ساختاری متشکل از کوپلیمریزاسیون‌های اتیلن که آلکن‌های زنجیر بلندی دارند. همین عامل دلیلی بر این موضوع بوده است که زنجیرهای LDPE امکان ایجاد پیوند با یکدیگر را پیدا نکنند و نیروی مولکولی سست و ضعیفی در میان آن‌ها جاری گردد و در نهایت استحکام کششی ضعیفی حاصل بیاید.

همچنین پلی اتیلن گرید 209 به راحتی در بازار در دسترس می‌باشد؛ چرا که توسط مجموعه پتروشیمی امیرکبیر و در بسته‌های 25 کیلویی تولید می‌گردد. در رابطه با مهم‌ترین کاربردهای پلی اتیلن گرید 209 می‌توان عنوان کرد که به مانند مواد هایمپک 7240، به شدت در صنعت ظروف پلاستیکی و دیگر فرآورده‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین به دلیل انعطاف پذیری ویژه آن، در تولید انواع نایلون و نایلکس و البته طراحی و ساخت انواع لوله‌های پلی اتیلنی و ... مورد توجه می‌باشند.

پلاستو ایران؛ نامی نیک در خرید مواد اولیه باکیفیت پلاستیک

مجموعه‌های متعددی در حوزه‌ ارائه‌ی مواد اولیه پلاستیک در درون کشور فعالیت می‌کنند و انتخاب صحیح یک مجموعه‌ معتبر و توانمند در این زمینه، به دغدغه‌ای مهم برای تمامی صاحبان صنعت تبدیل شده است. از همین رو به جرأت می‌توان مجموعه پلاستو ایران (plastoiran.com) را با حضور 13 ساله در سطح اول فروش مواد پلیمری ایران، به عنوان یکی از معتبرترین مراکز عرضه مواد اولیه پلاستیک به شمار آورد. پلاستو ایران همواره به داشتن متخصصان و کارشناسان برجسته و مشاوران قدرتمند، بر خود بالیده است و از همین روست که پیشنهاد می‌شود، چنانچه به دنبال خرید مواد اولیه پلاستیک و ریز محصولاتی چون: مواد ABS، مواد کریستال ۱۵۴۰، مواد هایمپک ۷۲۴۰، پلی اتیلن گرید ۰۲۰، پلی اتیلن گرید ۲۰۹ و... هستید،  حتماَ و حتماَ  با مشاوران کار آزموده‎ی مجموعه پلاستو ایران تماس حاصل نمایید. همواره مثل همیشه تأکید داریم که: «ما کیفیت را فریاد نمی‌زنیم... بلکه کیفیت را برایتان به ارمغان می‌آوریم.»

تلفن‌های تماس: 88756692 - 88756693 - 09127696005

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه