رپرتاژ اگهی /

بررسی انواع جک برقی و سیر رشد آنها در بازار!

بررسی انواع جک برقی و سیر رشد آنها در بازار!
کدخبر : 23229

جک برقی پارکینگ امروزه به یکی از پرکاربردترین سیستم های ورود و خروج از ساختمان ها تبدیل شده است. این جک ها بسته به میزان تحمل وزن درب و تعداد ترددها، دارای مدل های گوناگونی هستند. در این مقاله در رابطه با نکات مهم خرید جک پارکینگ و سیر رشد آن در بازار صحبت خواهیم نمود.

بررسی انواع جک برقی بر اساس ساختار

سیستم و مکانیزم عملکرد جک برقی در طول سال های گذشته تغییرات زیادی به خود دیده است. به طوری که در حال حاضر شاهد سه نوع جک بازویی هستیم که هر کدام از روشی متفاوت برای باز و بست کردن درب استفاده می کنند. در ادامه هر یک از این مدل ها را به تفصیل بررسی می کنیم:

1- جک برقی پنوماتیک

اولین گروه از جک های برقی از نیروی باد برای جابجایی درب و به حرکت درآوردن لنگه ها استفاده می کردند. این جک ها که امروزه با نام پنوماتیک شناخته می شوند، قادر به تحمل وزن درب های سنگین نبوده و بیشتر برای درب هایی با وزن سبک تا متوسط به کار می رفتند. با گذشت زمان و روی کار آمدن نیازهای جدید، دیگر جک های پنوماتیک نیاز کاربران را برطرف نمی کردند. بنابراین این سیستم ها رفته رفته جای خود را به دو رقیب تازه واردشان یعنی جک الکترومکانیک و جک هیدرولیک دادند.

2- جک برقی الکترومکانیک

جک برقی الکترومکانیک یکی دیگر از مدل های جک پارکینگی است. این جک از گیربکس مکانیکی برای به حرکت در آوردن درب کمک می گیرد. در واقع مکانیزم حرکت آن با رتور و چرخ دنده تکمیل می شود. به این صورت که رتور داحل استاتور قرار گرفته و با نیروی مغناطیسی به چرخش در می آید. سپس چرخ دنده (معمولا از جنس برنج یا پلاستیک ساخته می شود.) شروع به چرخش می کند. در نهایت شافت گیربکس متصل به چرخ دنده، نیروی دریافتی را به میل ماردان منتقل نموده و آن را می چرخاند. میل ماردان نیز همچون یک پیچ بزرگ عمل کرده و مهره ماردان را به سمت عقب و جلو حرکت می دهد. در نهایت شافت جک توسط مهره ماردان به حرکت در آمده و درب را باز یا بسته می کند.

رتور و چرخ دنده، آسیب پذیرترین قسمت ها در جک پارکینگ الکترومکانیک هستند. زیرا با سرعت بالا با هم در تماس بوده و در طول زمان دچار ساییدگی و فرسایش می شوند. به همین دلیل جنس رتور نسبت به چرخ دنده باید از آلیاژ بهتری باشد تا هنگام برخورد با چرخ دنده دچار سایش نشود. به این ترتیب پس از گذشت مدتی تنها چرخ دنده نیاز به تعویض خواهد داشت و هزینه های تعمیر زیاد نمی شود. اما متاسفانه در برخی از جک های بی کیفیت چینی، رتور نیز همپای چرخ دنده ساییده شده و نیاز به تعویض پیدا می کند.

مهره ماردان هم اگر از جنس تفلون باشد بجای برنج در مواجهه با رتور که همیشه از جنس فولاد است عمر بیشتری خواهد داشت.

3- جک برقی هیدرولیک

مکانیزم کاری در جک پارکینگ هیدرولیک کمک گرفتن از نیروی مقاومت مایعات (روغن) در برابر تراکم پذیری است. همان طور که می دانید مایعات تراکم پذیر نبوده و مقاومت بالایی در مقابل از خود نشان می دهند. به این ترتیب با فشاری بسیار کم بر مایعات می توان نیروی مقاوم فوق العاده زیادی به دست آورد. در سیستم جک هیدرولیک نیز دو استوانه درون هم قرار دارند که در یکی از آن ها روغن وجود دارد. زمانی که بر این روغن فشار وارد شود، روغن از استوانه کوچک به استوانه بزرگ رفته و به پیستون درون آن فشار را با قدرت بیشتری انتقال می دهد. در نتیجه پیستون به حرکت درآمده و درب پارکینگ باز می شود.

ساختمان جک برقی هیدرولیک بسیار ساده است. در این سیستم از سیال روغن استفاده می شود. تا به کمک ویژگی تراکم ناپذیری مایعات، نیروی لازم برای باز و بست نمودن درب فراهم آید. در واقع قابلیت کنترل سرعت جک هیدرولیکی و قدرت زیاد آن ها در گرو همین ویژگی تراکم ناپذیری روغن است. این جک ها فاقد گیربکس بوده و از یک الکترو موتور 220 ولت به عنوان جایگزین گیربکس استفاده می شود. این الکتروموتور فشار روغن را به سیلندر جک وارد نموده و امکان حرکت درب را فراهم می آورد.

مزایا جک برقی هیدرولیک چیست؟

جک برقی هیدرولیکی به جهت قدرت زیادی که در تحمل فشار از خود نشان می دهد، انتخابی مناسب برای درب هایی با وزن بالا است. علاوه بر این خواص ضد یخ زدن روغن در دماهای پایین سبب شده از این جک در مناطق سردسیر استفاده کنند. بدیهی است در مناطقی که هوا سرد بوده و احتمال یخ زدگی وجود دارد، دیگر مدل های جک بازویی کارایی لازم را ندارند. به همین منظور توصیه می شود از جک های هیدرولیکی در این مناطق استفاده شود. در کنار تمام این ها ایمنی درب اتوماتیک با جک هیدرولیک بسیار بالا بوده و در برابر فشار به خوبی مقاومت می کند. حال اگر این درب ها با قفل برقی همراه شوند، احتمال نفوذ به آن ها بدون ریموت کنترل تعریف شده، بسیار کم خواهد شد.

اهمیت استفاده از قفل برقی برای جک برقی هیدرولیک

نصب قفل برقی در افزایش سطح ایمنی ورودی ساختمان ها تاثیر بسزایی دارد. اما استفاده از آن در برخی مواقع لزومی نداشته و می توان از خریدش چشم پوشی کرد. در واقع در ساختمان هایی که درب وردی مجهز به جک برقی هیدرولیک بوده و عرض هر لنگه آن کمتر از 1.5 متر باشد، الزامی برای نصب قفل برقی وجود ندارد. زیرا در این درب ها بازوی جک تا نزدیکی مرکز درب آمده و گشتاور بالایی ایجاد می کند. در نتیجه پشت درب را به خوبی گرفته و از باز شدن آن با فشار جلوگیری می کند. اما در ساختمان هایی با درب های بزرگ که عرض آن ها بیش از 1.5 متر است، باید خرید قفل برقی را ضروری دانست. زیرا در این مدل درب ها انتهای بازوی جک پارکینگ تا ابتدای ورودی درب فاصله زیادی داشته و ممکن است با فشار زیاد لای درب باز شود.

عدم استفاده از قفل برقی چه عواقبی دارد؟

نبود قفل برقی بر روی درب وردی پارکینگ احتمال نفوذ سارقان را بالا می برد. زیرا جک بازویی پس از دریافت فشار از بیرون کمی باز شده و فضایی برای عبور یک نفر از میان درب ایجاد می شود. برای این کار تنها کافی است دو نفر به صورت همزمان به درب فشار وارد کنند تا نفر سوم به راحتی وارد پارکینگ شود. سپس فرد با یک آچار جک ها را خلاص کرده و راه را برای ورود دیگر اعضای گروه باز می کند. اما بودن قفل برقی بدون ضامن بر روی درب مانع از این کار خواهد شد. با وجود این قفل ها حتی اگر فرد بتواند وارد پارکینگ شده و جک ها را خلاص کند، باز هم قفل باز نشده و اجازه ورود و خروج را نخواهد داد.

بررسی انواع جک برقی بر اساس ولتاژ

جک برقی پارکینگ بر اساس نوع ولتاژ مصرفی در مدار دارای دو مدل 24 و 220 ولت می باشد. در ادامه هر یک از این مدل ها را به تفصیل شرح دادیم و مزایا و معایب آن ها را بررسی نمودیم:

1- جک پارکینگ مدل 220 ولتی (ولتاژ برق شهری)

جک های 220 ولتی به طور مستقیم از جریان برق شهری AC استفاده می کنند. داخل جعبه مدار فرمان این جک ها ترانس حجیم وجود ندارد. موتور جک برقی 220 ولت معمولا دارای استاتورهای سیم پیچی شده با تعداد قطب های متفاوت است. از این رو می تواند سرعت دورهای مختلفی در دقیقیه ایجاد نماید. روتور آن هم از نوع قفسه سنجابی است. ویژگی جالب توجه این موتورها عدم استفاده از ذغال و کلکتور است که منجر به کاهش اصطکاک مکانیکی شده و در نهایت طول عمر موتور را افزایش می دهد. به همین دلیل در سیستم جک پارکینگی استفاده از این موتورها محبوب و پرکاربرد است.

جک های برقی 220 ولت قدرت بیشتری نسبت به مدل 24 ولتی دارند و قادر به حرکت درب هایی با وزن و ابعاد بزرگ می باشند. اما به دلیل بهره مندی از جریان برق متناوب شهری، در ترددهای مکرر و پشت سر هم داغ کرده و موتور خاموش می شود. در چنین شرایطی حدود 15 تا 30 دقیقه موتور خاموش باقی می ماند تا خنک شده و دوباره وظایفش را از سر می گیرد.

مشکل دیگر این جک ها وابستگی به جریان برق شهری است. در واقع اگر برق شهر به هر دلیلی قطع شود، جک پارکینگ نیز از کار افتاده و دیگر نمی تواند درب را باز و بست کند.

2- جک پارکینگ 24 ولتی

بزرگ ترین تفاوت جک پارکینگ 24 ولتی با مدل های 220 ولتی در نوع جریان برق دریافتی است. این جک ها از برق DC برای به حرکت درآمدن استفاده می کنند. بنابراین درون جعبه مدار فرمان آن ها یک ترانس بزرگ وجود دارد. این ترانس وظیفه دریافت ولتاژ برق شهری و تبدیل آن به ولتاژ 24 را برعهده دارد. به این ترتیب از ابتدا برق 24 ولت وارد مدار می شود. این مدل موتورها دارای یک استاتور آهن ربایی و روتور سیم پیچی شده هستند که از طریق کلکتور و خازن ولتاژ مورد نیاز خود را دریافت می کند.

نوع دیگری از موتورهای 24 ولت وجود دارد که اصطلاحا به آن ها universal می گویند. در این مدل استاتور دارای سیم پیچی بوده و با سیم پیچ رتور به صورت سری کار می کنند. از این رو هنگامی که زیر بار شدید قرار بگیرند، با افزایش جریان دریافتی قادر به تحمل فشار بار زیاد خواهند بود. موتور جک برقی 24 ولت به دلیل گرمای کمی که ایجاد می کند، انتخابی ایده آل برای ساختمایی با تردد زیاد است.

جک برقی 24 ولت از باتری های پشتیبان در مدار خود استفاده می کند. به همین جهت با قطع شدن برق تا مدتی فعالیت خود را به کمک شارژ باتری ها ادامه خواهد داد. از این رو در مناطقی که دچار مشکلات قطعی برق هستند، توصیه می شود از جک های 24 ولتی استفاده گردد. اما این جک ها نیز مشکلات مربوط به خود را دارند. به طور مثال استهلاک و هزینه های تعمیر این مدل جک بازویی برقی زیاد است. در واقع هر 2 تا 3 سال باتری های آن کارایی خود را از دست داده و باید تعویض شوند.

انواع برندهای جک برقی پارکینگ کدام‌اند؟

تا اینجا با جک های برقی و مزایا استفاده از آن ها آشنا شدیم. حال به سراغ بررسی برندهای مختلف این جک ها رفته و در نهایت بهترین جک پارکینگ را به شما معرفی خواهیم نمود.

1- جک برقی فراز

جک برقی فراز محصولی از برند سیماران است که در ایران تولید می شود. این جک ها عموما با 24 ماه گارانتی در بازار عرضه می شوند. قدرت این جک ها برای جابجایی هر لنگه از درب نسبتا مناسب بوده و می توانید آن ها را در زمره انتخاب هایتان قرار دهید. جک های ساخت سیماران اغلب برای درب ساختمایی با تعداد واحد کمتر از 100 واحد کاربرد دارند و برای ساختمان هایی با تردد بیشتر انتخاب مناسبی نیستند.

2- جک برقی سوزوکی

برند سوزوکی یکی دیگر از نامداران حوزه تولید جک برقی پارکینگی است. جک های ساخت این برند انتخابی مناسب برای درب های سنگین وزن و با ارتفاع بیش از 3 متر می باشد. آن ها قادر به جابجایی لنگه هایی با وزن 400 کیلوگرم بوده و با ولتاژ 220 کار می کنند.

برند سوزوکی برای درب های کشویی نیز جک های قدرتمندی طراحی نموده است. این جک ها می توانند از پس جابجایی درب هایی با وزن 1500 کیلوگرم به راحتی برآیند. محصولات این برند به طور معمول دارای 24 ماه گارنتی نیز می باشند.

3- جک برقی بی اف تی

برند بی اف تی (BFT) در حوزه طراحی و ساخت جک برقی هیدرولیکی فعالیت می کند. این مجموعه جک های قدرتمندی می سازد که بدون تولید سر و صدای زیاد به راحتی درب های باز و بسته می کنند. امروزه از جک پارکینگی بی اف تی برای ورودی پارکینگ ساختمان های بزرگ شامل برج های مسکونی و مراکز تجاری استفاده می شود. تجهیزات جانبی همراه این جک ها اعم از چشمی (فتوسل)، برد فرمان هوشمند و ... نیز سبب شده کاربران BFT را به عنوان برند لوکس در زمینه جک های برقی بشناسند. در حال حاضر قیمت این جک ها گاهی تا 20 میلیون تومان نیز تعیین می شود.

4- جک برقی سوپر لایف

سوپر لایف یکی دیگر از برندهای ایرانی تولید کننده جک برقی است. این مجموعه در طول سال های فعالیت خود توانسته محصولاتی با کیفیت بالا و قدرتمند جهت باز و بست کردن درب هایی با وزن گوناگون طراحی نماید. انواع جک پارکینگ ساخت سوپر لایف دارای گارانتی 24 ماهه بوده و کیفیتی در استانداردهای اروپا دارند. امروز محصولات سوپر لایف در زمره بهترین جک پارکینگ به شمار می آیند.

دیگر امکانات مهم جک برقی

برای جک برقی در کنار میزان قدرت و توان جک ها برای باز و بست نمودن لنگه ها درب، باید موارد دیگری را هم در نظر داشته باشید. از جمله این موارد می توان به قابلیت ضد آب، ضد گرد و غبار بودن، میزان تولید و سر و صدا و ... اشاره نمود. این امکانات اطمینانی برای طول عمر بهتر جک ها بوده و نشان از تحمل آن ها در شرایط آب و هوایی مختلف را دارد.

دیگر مواردی که در زمان سفارش جک پارکینگ باید بررسی نمایید، شامل سرعت عمل موتور جک به خصوص در زمان ترمزگیری و دقت چشمی ها در شناسایی موانع می باشد. این دو ویژگی میزان دقت جک را در تشخیص موانع و نحوه عکس العمل نشان دادن آن را در این شرایط نشان می دهند.

نکات مهم برای خرید جک بازویی پارکینگ

در ادامه برخی از نکات مهمی که در زمان خرید جک بازویی پارکینگ باید در نظر داشته باشید را به تفکیک بیان نموده ایم:

1- توجه به وزن و ابعاد لنگه های درب

هنگام خرید جک برقی باید وزن و ابعاد لنگه های درب را در نظر داشته باشید. زیرا طول شافت جک ها با توجه به عرض لنگه درب متفاوت بوده و باید مدل مناسب آن را خریداری نمایید. همچنین قدرت جک ها برای تحمل وزن نیز با هم تفاوت دارد. به طور کلی هر چه وزن درب بیشتر باشد، جک نیز باید قدرتمندتر باشد. به همین ترتیب هزینه خرید جک هم بیشتر خواهد شد.

2- توجه به میزان ترددهای ساختمان در طول شبانه روز

میزان ترددها در یک ساختمان یکی از معیارهای مهم در زمان خرید جک برقی است. زیرا هر چه تعداد ترددها بیشتر باشد، باید از جک های قدرتمندتری کمک گرفت. در همین راستا اگر ترددهای ساختمان از یک حدی بالاتر رود، باید به سراغ مدل های هیدرولیک بروید، زیرا جک الکترومکانیک قادر به رفع نیاز شما نخواهد بود. به عبارت دیگر در ساختمان هایی با حداکثر 20 تا 30 واحد می توان از جک های الکترومکانیک استفاده نمود. اما در ساختمان های بزرگتر با حجم تردد بیشتر باید از جک های هیدرولیکی کمک گرفت. زیرا این مدل دیرتر داغ شده و قادر به تحمل باز و بست شدن های مکرر می باشد.

3- تعداد ریموت های قابل پشتیبانی

برخی جک ها در پشتیبانی از ریموت های مختلف دارای محدودیت هستند. بنابراین در زمان خرید باید به توانایی جک در این زمینه نیز توجه داشته و مدلی انتخاب کنید که برای ساختمان شما مناسب باشد. البته یک راهکار دیگر برای حل این مشکل وجود دارد و آن هم استفاده از رسیور رله است. شما می توانید رسیور رله را بر روی مدار فرمان جک نصب نموده و سپس به تعداد دلخواهتان ریموت به آن معرفی کنید. در صورتی که از رسیور رله استفاده می کنید، بهتر است از مدل های هاپینگ آن بهره ببرید که غیر قابل کپی هستند. به این ترتیب امنیت ساختمانتان بالاتر خواهد رفت.

4- تجهیزات جانبی همراه جک برقی

هنگام خرید جک برقی به تجهیزات جانبی همراه آن توجه کنید. به طور معمول باید در پک خرید شما دو عدد جک بازویی، یک جعبه فرمان، یک جفت چشمی ایمنی، یک عدد فلاشر و دو عدد ریموت کنترل فابریک وجود داشته باشد.

5- انتخاب نوع ولتاژ جک پارکینگ

در حال حاضر جک پارکینگ در دو ولتاژ 24 و 220 در بازار وجود دارد. مدل های 220 ولت فاقد باتری بوده و در زمان قطع برق از کار می افتند. اما مدل های 24 ولت با باتری کار می کنند. در نتیجه اگر برق قطع شود، باز هم جک ها به فعالیت خود ادامه می دهد. بنابراین در زمان خرید باید با توجه به میزان قطعی برق در منطقه مورد نظر، جک مناسبی تهیه نمایید.

6- نصب قفل برقی

همان طور که گفتیم نصب قفل برقی می تواند امنیت ساختمان را تا حد زیادی بهبود بخشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم از این قفل ها برای نفوذ ناپذیر نمودن درب وردی ساختمان استفاده کنید.

7- اهمیت کیفیت نصب جک بازویی

اغلب افراد در زمان خرید جک بازویی تنها به کیفیت خود محصول توجه دارند و از کیفیت نصب غافل می شوند. این در حالی است که بهترین جک ها هم با تنظیمات نادرست و نصب غلط دچار مشکل در عملکرد خواهند شد. به همین دلیل توصیه می کنیم از نصاب ماهر و باتجربه برای راه اندازی سیستم جک برقی ساختمان کمک بگیرید.

بهتر است نصب جک پارکینگ را به شرکت های معتبر بسپارید. زیرا این شرکت ها دارای گروهی متخصص از نصابان هستند که به خوبی روش های فعال سازی سیستم درب های برقی را آموزش دیده اند.

8- از برندهای نام آشنا خرید کنید!

جک پارکینگ یکی از بخش های حساس ساختمان است که به طور مستقیم با ایمنی ساکنان در ارتباط خواهد بود. بنابراین توصیه می کنیم از برندهای نام آشنا خرید کنید. زیرا این برندها امتحان خود را پس داده اند و این اطمینان را به شما می دهند که در صورت بروز مشکل به سرعت آن را رفع خواهند ساخت. این در حالی است که برندهای ناشناس چینی موجود در بازار از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و ممکن است با اندکی فشار از پای درآیند.

9- میزان بودجه خود را مشخص کنید!

جک های برقی با توجه به ویژگی ها و امکاناتشان و حتی نام برند سازنده، قیمت های مختلفی دارند. بنابراین بهتر است پیش از ورود به بازار و اقدام برای خرید جک پارکینگی میزان بودجه و سرمایه خود را به طور دقیق مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند تا در بازار دچار سردرگمی نشده و به راحتی بتوانید بهترین مدل را در رنج قیمتی مورد نظرتان تهیه نمایید.

امنیت بیشتر با جک برقی سوپر لایف

سوپر لایف به عنوان یکی از سازندگان مطرح ایرانی در حوزه طراحی و تولید جک برقی فعالیت می کند. این مجموعه با تولید جک های کاربردی و قدرتمند، توانسته محصولاتی روانه بازار کند که کیفیت مثال زدنی دارند. این جک ها به راحتی درب بزرگ و سنگین ساختمان ها را به حرکت در می آورند. علاوه بر این دیگر نیازی به نگرانی بابت میزان ترددهایتان هم نخواهید داشت. سوپر لایف در طول سال های فعالیتش تلاش کرده جک هایی تولید کند که از نظر کیفیتی هم سطح رقبای اروپایی خود باشند. به همین منظور استانداردهای تولیدش را بر اساس استانداردهای اروپا در نظر می گیرد.

مجموعه سوپر لایف گروهی از متخصصان و کارشناسان را گرد هم آورده و با استفاده از دانش و تجربه آن ها درصدد تولید محصولاتی باکیفیت و به روز می باشد. تا به این طریق رضایت مشتریان خود را حفظ کند. از دید سوپر لایف مشتریان بالاترین اولویت را داشته و تنها با رضایت آن ها می توان مسیر موفقیت را طی نمود.

در صورت تمایل به خرید جک برقی سوپر لایف و یا مشاوره با کارشناسان مجموعه می توانید از روش های زیر با ما تماس بگیرید.

آدرس وب سایت: www.superlife24.com

تلفن تماس: ۰۲۱۸۴۲۱۶

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه