رپرتاژ اگهی

بررسی گواهی انحصار وراثت و تقسیم ترکه

بررسی گواهی انحصار وراثت و تقسیم ترکه
کدخبر : 24312

در این مقاله قصد داریم راجب دو موضوع مهم انحصار وراثت و تقسیم ترکه برای شما توضیح دهیم و بگوییم که نقش وکیل در این کار چیست و چه کمکی می تواند به شما کند.

گواهی انحصار وراثت با مقصود تقسیم ماترک صادر می شود. گواهینامه ای که معمولا صادر می شوند در اغلب موارد از درستی و سقم قانونی برخوردار هستند .

اما در برخی از شروط اشخاص ملزم می شوند که با مقصود اعتراض به گواهی انحصار وراثت مندرجات آن را تغییر داده و آن را اصلاح نمایند. این اعتراض محتمل است علل متفاوتی داشته باشد. در هر فرم عالی است قانون مدون در این زمینه را مطالعه کنیم. پیشنهاد می دهیم با ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

تغییر گواهی انحصار وراثت

سوالی که در اینجا مطرح شده در مورد این است که آیا امکان تغییر گواهی انحصار وراثت وجود دارد؟ جواب بله است . اما باید توجه داشت در این موضوع صرفا می توان از طریق ماخذها قانونی و با ادله قابل اتکا عمل نمود.

هر شیوه دگرگونی، ویرایش و یا اضافه کردن یک خط به گواهی انحصار وراثت به فرم دستی و کاملا فردی جرم می باشد و پیگرد قانونی دارد. متداول ترین جهات اعتراض به گواهی حصر وراثت و درخواست تغییر آن عبارتند از:

  • تعداد ورثه
  • نفی ارتباط نسبی یا سببی

مرجع اعتراض به گواهی حصر وراثت

در ضابطه کار حسبی و ضابطه آیین دادرسی مدنی، ناحیه محلی شورای حل اختلاف جهت بررسی به درخواست گواهی انحصار وراثت صالح شناخته شده اند.

اگر شما اعتراضی نسبت به انحصار وراثت دارید باید ابتدا به دلایلی که دارید توجه کنید و بهترین کار مشاوره با یک وکیل متخصص در زمینه انحصار وراثت است که کمک بسزایی به شما خواهد کرد.

اگر اعتراض شما نسبت به تعداد ورثه است می توانید در همان زمینه ( شورای حل اختلاف ) نسبت به این درخواست عمل نمایید اما اعتراض به مواردی همچون تایید یا نفی ارتباط زوجیت یک شخص با متوفی مستلزم ارسال پرونده به دادسرا خانواده و برای سایر جهات اینگونه مستلزم ارسال پرونده به دادسرا عمومی است.

اعتراض به گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت ضد درستی و یا به عبارت دیگر کلاهبرداری در انحصار وراثت یکی از موضوعاتی است که پرونده های در این زمینه را به دادسرا های کیفری ارتباط دارد.

در صورتی که شخص درخواست دهنده به فرم تعمدی و با اطلاع از وضعیت موجود نسبت به بیان نام یکی از وراث کوتاهی کند و یا فردی را که سزاوار دریافت ارث نیست به تعداد وارثین بیافزاید مرتکب کلاهبرداری شده و افزون بر ادای خسارت و غرامت بایست به مجازات تعیین شده برای جرم کلاهبرداری اینگونه محکوم گردد.

گواهی حصر وراثت اعتبار کار مختومه دارد؟

زمانی که یک دستور توانایی اعتبار کار مختومه است بدین معناست که دادسرا بررسی کننده به پرونده و صادر کننده دستور حق بررسی پرونده به فرم مجدد را ندارد مگر اینکه ضابطه این اجازه را در موارد خاصی به او داده باشد.

این ضابطه در به خاص گواهی انحصار وراثت اینگونه جاریست و لذا می شود این شیوه به این نتیجه رسید که گواهی حصر وراثت اینگونه از اعتبار کار مختومه برخوردار است و شورای حل اختلاف صرفا به درخواستی که در مبحث قبل و نسبت به تعداد ورثه بود می تواند بررسی کند.

شایان به بیان است که تعداد وراث در صورتی که براثر سهل انگاری اشتباه درج شده باشند و صرفا نیاز به یک اصلاح ساده داشته باشد در دادسرا بدوی قابل بررسی است و اگر پرونده با شبهات خاصی مواجه باشد به دادسرا های بالاتر ارسال می گردد.

تقسیم ترکه چیست ؟

ترکه یا ماترک چیست؟ زمانی که فرد فوت می کند داریی او ترکه به شمار می آید و دارایی شامل مثبت و منفی می شود. دارایی مثبت اموالی است که از شخص متوفی به جا مانده است و دارایی منفی بدهی های به جا مانده از متوفی می باشد.

تقسیم ترکه بعد از اتمام مراحل انحصار وراثت انجام می گیرد. بعد از فوت شخص در اموال به جا مانده از وی مالکیت مشاع برای وراث ایجاد می شود و تقسیم ترکه برای از بین بردن حالت اشاعه ی قهری می باشد.

شما عزیزان اگر در مورد انحصار وراثت یا تقسیم ترکه سوالی دارید، می توانید به سایت گروه وکلای آریا دادیار مراجعه کنید و با وکلای مجرب آریا دادیار تقسیم ترکه صحبت کنید و سوال های خود را از آنها بپرسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه