مسئولیت اجتماعی ، پیشران تسعه پایدار

گام های بلند چادرملو در زمینه مسئولیت اجتماعی

گام های بلند چادرملو در زمینه مسئولیت اجتماعی
کدخبر : 10048

مسئولیت اجتماعی تکلیفی است که همه اقشار یک جامعه نسبت به انجام آن موظف و مکلف هستند ، حال نسبت، میزان و نوع آن متناسب با جایگاه و موقعیت اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است .

هنگامی که هر یک از افراد جامعه برا ی حمایت از نیازمندان و یا در امور زیست محیطی مشارکت می کنند در حقیقت به مسئولیت اجتماعی خود عمل می کنند . بدیهی است این تکلیف در ابعاد بزرگتر آن بر دوش دستگاهها، نهادها، واحدهای خدماتی و تولیدی و صنعتی که به نوعی از منابع عامه بهره می گیرند سنگین تر است.  

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روبط عمومی شرکت چادرملو ، در واقع ، مسئولیت اجتماعی تنها مختص سازمان های بزرگ و  سودآور نیست، بلکه همه افراد جامعه را به نسبت برخورداری آنها از منافع عمومی نیز در برمی گیرد.

(مسئولیت اجتماعی شرکتها )تکلیفی است که آنها را مجاب می سازد در فضای کسب و کار خود به آن عمل کنند تا پاسخگوی انتظارات جامعه باشند، از طرفی نباید فراموش کرد شرکت ها  مسئولیت‌های بزرگی نیز در قبال کارکنان, سهامداران, مشتریان, تأمین کنندگان, و تمامی ذینفعان بر عهده دارند. و باید نسبت به هر دو بخش به تعهدات  خود عمل کنند .در بحران اخیر ناشی از شیوع بیماری کرونا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  از  10 آذر ماه سال 1398 همزمان با شیوع بیماری آنفولانزا در کشور و همه گیر شدن بیماری کرونا در چین،  اقدامات آموزشی برای پیشگیری از فراگیر شدن این بیماری ها  در واحدهای HSE   مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو را آغاز کرد و پس از  اعلام  ورود این ویروس در کشور در سریعترین زمان و بدون فوت وقت و با تاکید مدیران هر بخش با تشکیل ستاد مقابله با بحران در هر واحد اقدام به آموزش ، و تدابیر ایمنی و بهداشتی برای مقابله با این بیماری بصورت گسترده  ادامه یافت .

همچنین با اقدامات سختگیرانه ،همه پرسنل اعم از کادر رسمی و نیروهای پیمانکاری هنگام بازگشت ازمرخصی وپیش ازشروع کار ملزم به انجام آزمایش خون و معاینات پزشکی هستند ودرصورت برخورداری از سلامتی کامل اجازه ورود به مجتمع ها داده  می شود وچنانچه علایم ویروس کرونا درآنها مشاهده شود بدون استثناء باهزینه شرکت، تحت درمان قرارمیگیرند به همین منظور تیم های پزشکی در هر دو مجتمع استقرار یافتند . تمامی پیمانکاران نیزمکلف شده اند هزینه درمان پرسنل وخانواده آنهارا متقبل شوند . 

همچنین از جمله اقدامات چادرملو برای مقابله با گسترش بیماری کرونا تجهیز نقاهتگاه اضطراری شهراردکان با 100 تخت برای قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس کرونا، سازماندهی 15 اکیپ های مکانیزه ومجهز به لوازم ووسایل ضدعفونی کننده با هماهنگی ستادهای محلی واعزام این گروها به شهرهای اردکان، عقدا، میبد، بهاباد  و روستاهای مجاور برای ضد عفونی کردن اماکن عمومی همراه با دهها دستگاه تانکر،آمبولانس وماشین آلات مجهز به وسایل ضدعفونی کننده،  تهیه 25 تن موادضد عفونی کننده مایع وجامد، ودهها هزارعدد ماسک ودستکش وتوزیع آن بین شهروندان وپاکسازی اماکن عمومی اقدام نموده است .از سوی دیگر این شرکت بالغ بر 33 میلیاردو 200 میلیون ریال کمک نقدی، برای مقابله باکرونا به مراکزنظارتی وپزشکی استان یزدوشهرستان اردکان اهدا کرده است .

در بحرانهای گذشته از جمله سیل و زلزله در کشور چادرملو با پرداخت ده ها میلیارد ریال کمک های نقدی و غیر نقدی به یاری هموطنان شتافته است .

هرسازمانی ملزم است تا در جهت حل مشکلات، مسائل و بهبود کیفیت زندگی کارکنان، و به سهم خود، رفع برخی نیازهای اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی جامعه متاثر از فعالیتش  همت گمارد . در این خصوص نیز شرکت چادرملو تلاش نموده علاوه بر انجام تعهدات خود در چارچوب قوانین کار نسبت به کارکنان، اعم از کارگران و کارشناسان ومدیران، بخشی از نیازهای رفاهی و اجتماعی و فرهنگی آنها را تامین نماید بطور نمونه در فروردین ماه به تمامی پرسنل شاغل در چادرملو 

( بالغ بر 7 هزار نفر) مبلغ 10 میلیون ریال کمک هزینه معیشت پرداخت شد . از طرفی این شرکت طی سالها فعالیت در شهرستان اردکان با تمام توان خود با مشارکت سازمانها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در جهت رفع نیازها و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین و با رعایت الزامات قانونی عمل کرده  و سالانه میلیاردها ریال صرف بهبود اوضاع اجتماعی این منطقه در زمینه های علمی آموزشی- بهداشتی- فرهنگی- مذهبی - ورزشی- محرومیت زدایی، خدمات و فعالیت های اجتماعی کمک های بلاعوض به مراکز  فرهنگی - هیات های ورزشی - صندوق های قرض الحسنه - مساجد - مدارس - انجمن های خیریه - مراکز علمی و آموزشی - کمیته امدام امام خمینی و سازمان منابع طبیعی می نماید . 

  سازمانهای  مسئولیت پذیر و متعهد پیش از بروز معضلات و مشکلات و پیش از آنکه درخواستی از آنها شود باید بر مبنای اصول تبیین شده در دورنمای توسعه خود، در برابر بحرانهای آتی که ممکن است جوامع را به مخاطره بیاندازد پیش بینی های لازم و اقدامات عملی انجام دهند . 

شرکت چادرملو با اعتقاد راسخ در تحقق این امر از جمله ارتقاء شاخص های زیست محیطی نه تنها با رعایت الزامات مصرح در قانون  برای کاهش آلاینده های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود اقدام کرده، بلکه تدابیری فراتر از وظایف برای پیشگیری از بحرانهای آتی را نیز اتخاذ نموده است . ازجمله این اقدامات حیاتی، پیش بینی بحران آینده کشور به ویژه مناطق کویری در تامین آب بوده است . این شرکت همراه با دو شرکت گل گهر و مس سرچشمه  با تدبیری دور اندیشانه از چند سال پیش اقدام به عملی ساختن طرح شیرین سازی آب خلیج فارس و انتقال به مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد و شهرستان اردکان نموده است .

چادرملو برای اجرای این طرح عظیم ملی و استراتژیک ،  15 هزار میلیارد ریال  سرمایه گذاری پیش بینی کرده  که تا کنون بخشی از آن را تامین و پرداخت کرده است.   

یکی دیگر از اقدامات چادرملو که با هزینه  بیش از 13  میلیارد ریالی اجرا شده، ساخت نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی در شهرستان اردکان با هدف تامین نیاز برق مصرفی واحد های صنعتی مستقر در این منطقه و سایر مصرف کنندگان کشور بوده که به اتمام رسیده ودر حال حاضر در مدار شبکه سراسری برق قرار گرفته است .همچنین یکی از طرح های بزگ و زیر بنایی توسعه بخش چادرملو پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان و انتقال بخشی از آن به مجتمع صنعتی چادرملواست. این طرح  تاثیر قابل توجهی در ارتقاء سطح بهداشت ساکنین شهر و نیز جلوگیری ازهدر رفت آب دارد، این در حالی است که چادرملو برای اجرای این طرح در اردکان مبلغ  1939 میلیارد ریال هزینه کرده است . نباید فراموش کرد این پروژه های زیر بنایی که منافع آن برای عامه است اقداماتی فراتر از وظایف یک شرکت صنعتی است . 

بخشی از اقدامات زیست محیطی شرکت :

-  ایجاد بیش از300  هکتار باغ میوه مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد   - درختکاری  هکتار از گونه های غیر مثمر و مقاوم در شرایط کویری در مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد  -  استفاده از تجهیزات غبار گیر و فیلترهای کیسه ای در کارخانه گندله سازی اردکان بمنظور کاهش میزان ذرات آلاینده محیط زیست    - ایجاد 85 هکتار فضای سبز با گونه مختلف درخت و گیاهان مقاوم در کویردر مجتمع معدنی چادرملو.  - ایجاد آبشخور برای حیوانات و حیات وحش در کویر.  - ساخت ابنیه برای محیط بانان پناهگاه حیات وحش دره انجیر – نی باز  -  بهره برداری از آب شور چاله ساغند و تصفیه آن و جایگزین با آب شیرین بهاباد  - همکاری در تامین نیروی محیط بانان منطقه  - خرید و نصب ایستگاه کامل سنجش آلودگی هوا در شهر اردکان  -  اجرای برنامه جداسازی زباله های خانگی شامل پسماندهای آلی ، شیشه و کاغذ (ازمبدا تولید)  - ارایه پروژ ه های مرتبط با حفاظت از محیط زیست  در بخش تحقیق و توسعه (R&D) - استفاده از سیستم تر در کارخانجات فراوری سنگ اهن جهت کاهش ورود ذرات گرد و غبار به محیط بیرون .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه