حمیدرضا هوشیاری، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان فارس و خوزستان اعلام کرد:

تقاضای صادرات کلینکر از شرکت های سیمانی

تقاضای صادرات کلینکر  از  شرکت های سیمانی
کدخبر : 10786

خیلی از کشورهای تولید کننده سیمان در جهان برای صرفه اقتصادی بیشتر کوره های خود را خاموش کرده و از کشورمان ایران کلینکر خریداری می کنند.

حمیدرضا هوشیاری، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان فارس و خوزستان، در نشست خبری اعلام کرد:امروز ترکیب صادرات سیمان و کلینکرمتفاوت شده است. خیلی از کشورهای تولید کننده سیمان در جهان برای صرفه اقتصادی بیشتر کوره های خود را خاموش کرده و از کشورمان ایران کلینکر خریداری می کنند.این در حالی است که وقتی کلینکر از ایران صادر ‌شود به همراه آن درصدی از انرژی شامل برق آب نیز صادر خواهد شد.

وی با اشاره به تعیین قیمت پایه صادراتی کلینکر تصریح کرد: در انجمن سیمان بحثی در خصوص تغییر قیمت تمام‌شده کلینکر مطرح و مقرر شد تا پایه صادراتی آن به ۱۸ دلار برسد و با توجه به افزایش قیمت پایه صادراتی و تعهد ارزآوری صادرکنندگان علتی بر افزایش  قیمت تمام شده کلینکر شد.امروزه یکی خوش حساب ترین شرکت های صادرکننده در برآورد تعهدات ارزی شرکت های سیمانی هستند.

مدیر عامل، هلدینگ سیمان فارس و خوزستان گفت: طی یک سال گذشته بازار جدیدی در کشور چین ایجاد شده است و با توجه به اینکه بیش از 2 میلیارد تن تولید سیمان جهان متعلق به به این کشور است از ایران کلینکر خریداری می کند.

مدیر عامل، هلدینگ سیمان فارس و خوزستان گفت: طی یک سال گذشته بازار جدیدی در کشور چین ایجاد شده است و با توجه به اینکه بیش از 2 میلیارد تن تولید سیمان جهان متعلق به به این کشور است از ایران کلینکر خریداری می کند.

WhatsApp Image 2020-06-28 at 15.25.23 (1)

وی افزود: سیمان فارس و خوزستان با توجه به اینکه از گستره جغرافیایی خوبی برخوردار است می ‌تواند سهم بسزایی درتصاحب بازارهای سیمان خارج از کشور و به خصوص در مرزهای شرقی همچون کشور افغانستان ایفا کند.

وی افزود: در شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان محصولات کلینکر نیز از طریق بندر امام خمینی و مرزهای جنوبی کشور به کشورهای آفریقایی و جنوب خلیج فارس صادر می شود.

 

مدیر عامل، هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با اشاره به عرضه اولیه سیتا و تأثیر آن بر هلدینگ سیمانی فارس و خوزستان عنوان کرد: در رابطه با عرضه اولیه سیتا  یا شرکت سیمان تامین باید گفت که چند تاثیر مهم بر روی مجموعه های پایین دستی و بالادستی خود از جمله مجموعه شستا خواهد داشت.

وی افزود: بر همین اساس برای مجموعه شستا موجب شفاف سازی بردرو خواهد شد که در بازار سرمایه ثأثیر بسزایی دارد. همچنین عرضه ۱۵ درصد از سهام سیتا در بازار سرمایه موجب می شود  حدوداً ۳ میلیون نفر این سهام را خریداری کنند و وقتی این افراد به سهامداری صنعت سیمان ورود کنند  جذابیت بیشتر و انگیزه بالاتر برای عرضه سهام سیمان در بازار سرمایه به همراه خواهد شد.لذا قطعاً عرضه اولیه سیتا سهام شرکت هلدینگ سیمان فارس و خوزستان را تقویت خواهد کرد از طرفی نیز در انجمن سیمان یکی از بازیگران اصلی شرکت تامین است و عرضه اولیه سیتا بر عملکرد شرکت تامین اثر مثبت خواهد گذاشت.

مدیر عامل، هلدینگ سیمان فارس و خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه افراد جدیدی برای خرید سهام سیمان وارد بازار سرمایه خواهند شد قدرت چانه زنی انجمن سیمان افزایش خواهد یافت و تقریبا ۳۵ هزار نفر به طور مستقیم با این موضوع سر کار دارند با توجه به عقبه اجتماعی بزرگ  تأمین  اهداف بلندمدت صنعت سیمان به واقعیت نزدیکتر خواهد شد.

وی با اشاره به عرضه اولیه سیمان آبیک از زیرمجموعه های هلدینگ سیمان فارس و خوزستان تصریح کرد: اکنون در حال انجام مقدمات فعالیت سیمان آبیک در بازار سرمایه هستیم وبین سه تا چهار ماه آینده پیش‌بینی می‌شود که علاقمندان بتوانند در بازار سرمایه از سهام این شرکت نیز بهره مند شود.همانطور که می دانید شرکت سیمانی آبیک یکی از بزرگترین شرکت‌های سیمانی در غرب آسیا محسوب می شود که حضور آن در بازار سرمایه می تواند علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کند.

هوشیاری عنوان کرد: هلدینگ فارس و خوزستان تنها هلدینگی است که سرمایه گذاری خارجی کرده و به بهره برداری رسیده است بر همین اساس پروژه العماره در سال ۹۸ تولید آزمایشی شد و در حال حاضر به بهره‌برداری کامل رسیده است پروژه ی  العماره دارای سهامدارانی چون سیمان خوزستان بهبهان و فارس نو است.

بنابراین گزارش این شرکت ظرفیت تولید ۶00 هزار تن سیمان  در سال را دارد و هر چقدر تولید شود باز بازار فروش خود را خواهد داشت و موجب کاهش فشار بازار سیمان در داخل کشور می شود.

WhatsApp Image 2020-06-28 at 15.25.23

وی عنوان کرد: با توجه به مازاد عرضه ی سیمان در کل کشور ، کارخانجات سیمان با یکدیگر رقابت منفی دارند. به همین علت قیمت های سیمان در بازار ساختمانی سرکوب شده و از سایر مصالح ساختمانی جا مانده است به گونه ای که  سهم تمام شده سیمان در بازار ساختمان زیر نیم درصد است.حال اگر قیمت تمام شده سیمان  به صورت میانگین در کل کشور ۴ میلیون تومان باشد باز سهم آن در بازار ساخت و ساز زیر نیم درصد خواهد بود.بنابر این هر چقدر مازاد عرضه سیمان از کشور خارج و صادر شود انتظار می رود قیمت سیمان در داخل کشور واقعی تر خواهد شد.اکنون یک کیلو سیمان در کشور به قیمت ۲۰۰ تومان فروخته می شود که مشابه آن کالای وجود ندارد که به این ارزانی عرضه شود.

 هلدینگ سیمانی فارس و خوزستان با ظرفیت راهبری ۳۰ درصد تولید  در کشور یکی از قدیمی‌ترین هلدینگ های سیمانی است که در سال ۱۳۲۹  شکل گرفت سپس  با همت مهندس منوچهر سالور  این شرکت در شهر شیراز تاسیس شد. 

مهندس سالور در ابتدا شرکت سیمان فارس و پس از آن شرکت سیمان دورود را راه اندازی کرد  که پس از سال ها این شرکت به هلدینگ سیمان فارس خوزستان تغییر نام داد. اکنون هلدینگ سیمان فارس خوزستان در حال حاضر   ۱۷ شرکت سیمانی تحت نظارت و مدیریت  خود دارد که در جهان دارای رتبه های برتر هستند.

وی با اشاره به قابلیت و توانایی شرکت های تابعه ی هلدینگ سیمان فارس و خوزستان تصریح کرد: ایران به لحاظ تناژ هفتمین کشور تولید کننده سیمان در جهان  است که با ۸۵ تا ۹۰ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان رتبه هفتم را به خود اختصاص  داده است و در رنکینگ جهانی شرکت سیمانی تامین(شستا) از زیر مجموعه های  هلدینگ فارس و خوزستان رتبه ۱۴ و خود هلدینگ فارس و خوزستان رتبه پانزدهم جهان را دریافت کردند.

 هوشیاری با اشاره به گستردگی جغرافیایی شرکت های هلدینگ فارس و خوزستان گفت: یکی از ویژگی های مهم هلدینگ سیمان فارس و خوزستان شرکت های تابعه آن است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای جایگاه ویژه در کشور هستند و به لحاظ پراکندگی در گستره کل کشور جانمایی شده اند. در حوزه صادرات سیمان در موقعیت های مرزی کشور قسمت های شرقی، غربی ، شمالی و جنوبی کشور را تحت پوشش قرار می  می‌دهد و در بازار داخلی کشور نیز با توجه به پراکندگی موقعیت این شرکت های سیمانی وضعیت مناسبی را در اختیار دارد.

WhatsApp Image 2020-06-28 at 15.25.24

 وی افزود: بزرگترین و گسترده‌ترین هلدینگ تخصصی سیمان کشور متعلق به هلدینگ فارس خوزستان است که در رتبه های جهانی نیز جز ۱۵ تا ۲۰ شرکت برتر جهان قرار دارد.همچنین در سال ۱۳۹۸ شرکت اصلی هلدینگ سیمان فارس و خوزستان چهار برابر سرمایه اصلی سود دهی داشت که در جای خود ارزشمند است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه