رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد:

فولادسازان در مقاطعی سنگ آهن را حتی بالاتر از نرخ های صادراتی می خرند

فولادسازان در مقاطعی سنگ آهن را حتی بالاتر از نرخ های صادراتی می خرند
کدخبر : 11216

دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به نتایج جلسات اخیر پیرامون ضرایب قیمتی زنجیره فولاد، نسبت به پیامدهای تغییر در نسبت های فعلی هشدار داد و التهاب بازار و افزایش قیمت فولاد را نتیجه مباحثی در مورد تغییر ضرایب قیمت در زنجیره فولاد عنوان کرد و از مسئولین خواست با درک شرایط فعلی کشور، از هر گونه اقدامی که با مبانی کارشناسی مطابقت ندارد و نتیجه ای جز التهاب در بازار ندارد، پرهیز کنند.

به گزارش رصد اقتصادی به نقل از عصر اقتصاد: رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به سابقه تعیین نسبت های قیمتی زنجیره فولاد، ضرایب فعلی حاکم بر قیمت کنسانتره و گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی را حاصل مطالعه مفصل کارشناسی و حسابرسی یک ساله از شرکت های فولادی و معدنی که مشترکا توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد و وزارت صمت انجام شد دانست و گفت: این مطالعات در سال 93 انجام شد و تمامی فاکتورها از جمله سود عادلانه به نسبت سرمایه گذاری، هزینه های تولید، روندهای جهانی و .... در آن دیده شده است. سبحانی اضافه کرد: این نسبت ها که تابعی از قیمت شمش فولادی است از سال 93 تا 98 مبنای مورد قبول تعیین قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی بوده و یکبار در سال 98 توسط معاون وقت محترم معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نفع شرکت های معدنی افزایش یافته است. لذا تغییر نسبت های فعلی به نفع هر یک از تولیدکنندگان زنجیره فولاد به دلیل نداشتن مبانی منطقی و پشتوانه کارشناسی فاقد توجیه است و به صلاح نیست.


رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ریشه نارضایتی شرکت های سنگ آهنی از قیمت های فعلی محصولات معدنی را قیمت گذاری دستوری شمش فولادی دانست و اظهار داشت: کنترل دستوری قیمت شمش باعث شده قیمت سنگ آهن در حد سودآوری مورد انتظار واحدهای معدنی افزایش نیابد. اما در 2 ماه اخیر که قیمت شمش فولادی به سمت واقعی شدن رفته، قیمت محصولات معدنی نیز با همین نسبت های فعلی، افزایش چشمگیری داشته و لذا بازنگری در ضرایب فعلی ضرورتی ندارد زیرا با واقعی شدن قیمت شمش، منافع شرکت های سنگ آهنی نیز با ضرایب موجود تامین می شود.

دکتر سبحانی با اشاره به درخواست سنگ آهنی ها برای مبنا قرار دادن قیمت های جهانی خاطر نشان کرد: محاسبات کارشناسی هم نشان می دهد ضرایب فعلی حاکم بر محصولات زنجیره فولاد، با قیمت های جهانی سنگ آهن تطابق دارد چرا که با حتساب نرخ صادراتی کنسانتره سنگ آهن ایران و کسر هزینه های حمل از کارخانه تا بندر، هزینه های بندری و احتساب پرت ناشی از باد بردگی در مراحل تخلیه و بارگیری از قیمت فوب صادراتی و مقایسه آن با قیمت فروش به فولادسازان داخلی به صورت Ex-Work مشاهده می گردد که بطور میانگین قیمت داخلی تقریبا با قیمت های صادراتی تقریبا در یک محدوده قرار دارد با این تفاوت که فولادسازان داخلی مشتری ثابت و دائمی خرید سنگ آهن می باشند در حالی که مشتری صادراتی همیشگی نیست و حتی در بازارهای جهانی هم بین قیمت فروش در قالب قراردادهای بلند مدت با فروش های موردی قابل ملاحظه است.

لذا، هرگونه تغییر در ضرایب فعلی فاقد توجیه است و در نهایت موجب افزایش قیمت فولاد و نهایتا باعث افزایش مجدد قیمت سنگ آهن میگردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه