غول تولید مس جهان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با کرونا

کدخبر : 11866

همه‌گیری ویروس کرونای جدید به این پرسش‌ها دامن می‌زند که آیا بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، کودلکوی شیلی، می‌تواند سطوح تولید خود را در سال‌های آینده حفظ کند و به تقاضای رو به رشد جهانی پاسخ بدهد؟

به گزارش رصداقتصادی به نقل از روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه شرکت دولتی کودلکو، مانند بسیاری از رقبایش در بخش خصوصی، در حال حاضر وسیعاً دست از توسعه پروژه‌هایش کشیده تا با کاهش کارکنانش به اداره معادن عملیاتی موجود بپردازد. با وجود این، برای این غول شیلیایی عواقب تأخیرها در ساخت پروژه‌های جدید بسیار وخیم‌تر خواهد بود.

دهه‌ها سرمایه‌گذاری کمتر از حد لزوم به این معناست که کودلکو چاره‌ای جز صرف بیش از 40 بیلیون دلار در دهه آینده ندارد تا صرفاً از پس حفظ سطح تولید خود بر بیاید. بدون این پروژه‌های توسعه، تولید این شرکت کاهش خواهد یافت، جایگاه کودلکو به عنوان نخستین تولیدکننده بزرگ مس جهان از دست خواهد رفت، عرضه جهانی مس تا حدود 2 درصد تنزل خواهد یافت و احتمالاً بازار فرضاً متوازن این فلز را به سوی کسری پیش خواهد راند.

مطمئناً، کارهای توسعه نهایتاً دوباره به راه خواهند افتاد و در بعضی موارد بعضی از این پروژه‌ها همین حالا هم پیشرفت خوبی داشته‌اند. دیگر تولیدکنندگان نیز می‌توانند بخشی از کسری عرضه را جبران کنند. تحلیلگر ارشد اطلاعات «بلومبرگ»، «آندرو کوزگروو»، گفته ممکن است سرمایه‌گذاران ریسک تأخیرها در پروژه‌هایی را که برای پاسخ به تقاضای آینده در دنیایی که به سوی الکتریکی کردن اتومبیل‌ها پیش می‌رود دست کم بگیرند. او در یادداشتی نوشت: «این یکی از ریسک‌هایی است که بیش از مخاطرات دیگر دست‌کم گرفته شده است. همه عادتاً تلقی‌شان این است که کودلکو سطح تولید خود را طبق معمول حفظ خواهد کرد.»

کودلکو در تلاشی برای مهار شیوع ویروس کرونای جدید کارهای تبدیل معدن روباز چوکوئیکاماتا به یک عملیات زیرزمینی و همچنین پروژه‌ای بزرگ در بزرگ‌ترین و سودآورترین معدنش «ال‌تنینته»، را متوقف کرده است. شرکت‌های معدنکاری بخش خصوصی نیز پروژه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند، که از جمله می‌توان به معادن متعلق به تک ریسورسز و آنتوفاگاستا اشاره کرد. به گفته گروه CRU، پروژه های موسوم به پروژه های ساختاری کودلکو قرار است تا پایان دهه جاری بیش از نیمی از تولید آن را بر عهده بگیرند.

CRU برآورد می‌کند در صورتی که کودلکو دارایی‌هایش را ارتقا ندهد، احتمالاً تا 600 هزار تن از تولیدخود را از دست خوهد داد. این مقدار کافی است تا سیم‌کشی هفت میلیون اتومبیل برقی را با آن انجام داد. تحلیلگر CRU، «خائیمه سپولوه‌دا»  در این زمینه گفت: «در مورد ال تنینته، که تقریباً یک سوم از تولید کودلکو را بر عهده دارد، هر تأخیر چشمگیری در روند ساخت آن می‌تواند بر تولید مس از 2022 به بعد تأثیر بگذارد.»

سازمان دولتی کوچیلکو در پاسخی به پرسش‌های وبسایت «ماینینگ» در این زمینه گفته است که پیش‌بینی‌های تولید مس شیلی برای 2022 تا 2024 می‌تواند در اثر تأخیر پروژه‌ها دچار تزلزل شود. کودلکو که در سانتیاگو مستقر است از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد. برای کودلکو، عواقب تأخیر پروژه‌ها فراتر از تأثیر بر درآمد آینده این شرکت است.

کیفیت سنگ معدن در معادن سالخورده این شرکت رو به تنزل گذاشته، که بدین معناست که برای حفظ رقم تولید باید سنگ معدن بیشتری با هزینه بالا استخراج شود. این یعنی سود پایین‌تر و احتمالاً نیاز بیشتر به بازارهای استقراضی که به نوبه خود باعث هزینه‌های اعتباری بیشتر خواهد شد. بدهی کودلکو همین الان هم در سطوح بالایی است.

برای دولت شیلی، مالک کودلکو، این همچنین به معنای درآمد کمتر در زمانی است که تقاضاهای اجتماعی در حال افزایش دادن هزینه‌گذاری‌های دولتی هستند. رشد مجدد قیمت مس به بالاترین رقم در بیش از یک سال گذشته بخشی از این فشارها را کاهش می‌دهد و چشم‌انداز تقاضای بلندمدت برای این فلز مورد استفاده در صنایع مختلف امیدوارکننده است.

تحلیلگر «بی‌ام‌او کپیتال مارکتس»، «کولین همیلتون» در این باره گفت: «وضعیت جاری به این معنا نیست که کودلکو در حال ورود به موقعیت مالی بسیار آشفته‌ای است، اما نشان می‌دهد که جور کردن وجه لازم برای مخارج پروژه‌هایشان چالش‌برانگیز خواهد بود.»

در نوامبر، مدیرعامل کودلکو «اکتاویو آرانه‌دا» بودجه پروژه‌های این شرکت تا 2028 را با قرار دادن آینده پروژه‌های توسعه آندینا، رادومیرو تومیک، و سالوادور در وضعیتی نامعلوم، تا 8 بیلیون دلار کاهش داد. بعضی از این پروژه‌ها، که قرار بود در اواخر دهه 2020 تا اوایل دهه 2030 راه‌اندازی شوند، به گفته همیلتون، احتمالاً تا زمانی نامعین به تعویق خواهند افتاد و می‌توانند منجر به کسری حدوداً 500 هزار تن از تولید این شرکت شوند.

او گفت: «اکیداً بر این تصورم که این ریسک وجود دارد که ما پیش‌بینی وضعیت عرضه در سال‌های آینده را دست‌کم بگیریم.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه