ایجاد زنجیره ارزش از فولاد مبارکه تا کاشان

ایجاد زنجیره ارزش از فولاد مبارکه تا کاشان
کدخبر : 12763

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، علاوه بر توسعه در بخش تولید، با راهبری ایمیدرو در حوزه زیربناها نیز سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند.

خداداد غریب پور که امروز در آیین کلنگ زنی طرح‌های توسعه فولاد کاشان سخن می‌گفت، تصریح کرد: این شرکت ها، علاوه بر تولید به سرمایه‌گذاری در زیربناها ورود کرده‌اند که اجرای طرح جاده تربت حیدریه- خواف و اتوبان لامرد- پارسیان، نمونه بارز سرمایه‌گذاری در بخش زیربناها توسط شرکت‌های بزرگ است.

وی در ادامه گفت: اعتبار مورد نیاز ایجاد زیربناهای منطقه ویژه کاشان (زیرمجموعه ایمیدرو) را برای ورود سرمایه‌گذاران تامین می‌کنیم.

غریب پور یادآور شد: تاکنون فنس کشی ۲۵۰ هکتار در این منطقه را انجام داده‌ایم. وی افزود: آب مورد نیاز این منطقه از پساب شهر کاشان تامین می‌شود.

وی همچنین درباره معادن کوچک کاشان گفت: ایمیدرو تامین مالی معادن کوچک و اکتشاف معادن منطقه کاشان را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تاکید ما بر توسعه بنگاه‌های بزرگ است، افزود: سرمایه‌گذاری ها، مکمل زنجیره ارزش و سپس عاملی برای افزایش صادرات است. به گفته وی، مجموع افزایش سرمایه فولاد مبارکه پارسال و امسال به ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته غریب پور، فولاد مبارکه علاوه بر نقش خود در محقق ساختن برنامه ۵۵ میلیون تن، در ۲ طرح فولادی هرمزگان و چابهار با ظرفیت هر کدام ۱۰ میلیون تن با رویکرد صادراتی مشارکت می‌کند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره فولاد کاشان گفت: طرح توسعه فولاد کاشان با صرف حدود ۷۰۰ میلیارد تومان، بخشی از سرمایه‌گذاری این شرکت با افزایش سرمایه است.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح توسعه فولاد امیرکبیر کاشان، زنجیره ارزش از فولاد مبارکه تا کاشان ایجاد می‌شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به طرح جامع فولاد اشاره کرد و اظهارکرد: در طرح جامع فولاد، درصدد رفتن به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده و تبدیل شمش به ورق و فولادهای آلیاژی هستیم.

به گفته غریب پور، نقش بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی، ۲۴ میلیارد دلار است که بیش از ۱۲ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت فولاد است.

افزایش ظرفیت‌های تولید

رئیس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: اتفاقات عظیمی در صنعت فولاد همچون دستیابی به ظرفیت تولید کنسانتره از ۵۷ میلیون به ۶۲ میلیون تن، گندله سنگ آهن از۴۷ میلیون به ۵۴ میلیون تن ظرفیت فولاد از ۳۷ به ۴۲ میلیون تن در امسال، از جمله این تحولات است.

غریب پور گفت: ایران در سال گذشته، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، ۲۷ میلیون تن از این محصول تولید کرد و امسال پیش‌بینی می‌شود رقم تولید آهن اسفنجی به ۲۹ میلیون تن افزایش یابد.

وی همچنین اظهارکرد: با اقدام ترکیبی، سال گذشته میزان صادرات فولاد ۳۷ درصد افزایش یافت.

غریب پور به وضعیت کاهشی تولید فولاد در جهان اشاره کرد و اعلام کرد: در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، میزان تولید ایران ۱۰ درصد رشد یافت که بالاترین میزان رشد در دنیا بود.

وی ادامه داد: در برنامه سال ۹۹، بومی‌سازی یکهزار قطعه در نظر گرفته شده است و برنامه ایمیدرو در حوزه بومی سازی، فعالیت بر روی ماشین‌سازی است.

غریب پور درباره توسعه در تولید آلومینیوم گفت: در بخش آلومینیوم، نزدیک به ۷۰ درصد به میزان ظرفیت افزوده شد و طبق برنامه‌ریزی ها، ظرفیت تولید سالکو تا پایان امسال به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد.

پیشتازی ایمیدرو در جلوگیری از خام فروشی

وی همچنین به اقدامات جدید ایمیدرو اشاره کرد و اظهارکرد: افتتاح بازارچه سنگ‌های قیمتی از ۷-۸ ماه گذشته، حاکی از پیشتازی ایمیدرو در تحقق موضوع جلوگیری از خام فروشی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درباره این صنعت است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به اهمیت اکتشاف در برنامه‌ها و اقدامات ایمیدرو اشاره کرد و گفت: در بخش حفاری اکتشافی، برنامه یک میلیون حفاری را داریم که اقدامی چشمگیر است.

 
منبع: ایمیدرو
 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه