امضا تفاهم‌نامه در راستای توسعه معادن آذربایجان‌شرقی با حمایت معاونت علمی

امضا تفاهم‌نامه در راستای توسعه معادن آذربایجان‌شرقی با حمایت معاونت علمی
کدخبر : 12888

تفاهمنامه همکاری مشترک طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن وصنایع معدنی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی تبریز امضاء شد.

به گزارش  رصد اقتصادی  و به نقل از ایلنا، کامبیز مهدی زاده،‌ مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: هدف اصلی امضای هر تفاهنامه، ‌عملیاتی شدن آن است. نباید گذاشت تفاهنامه‌ها به گرد فراموشی سپرده شود.

وی اظهار کرد: ظرفیت های معدنی بسیاری در منطقه آذربایجان شرقی وجود دارد، بنابراین می‌توان در بحث علمی و فناوری ،‌فعالیت‌های خوبی در این حوزه داشت. در این راستا میتوان با ایجاد دبیرخانه استانی "فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی" برای جذب طرح‌های جوانان خلاق، ‌قدم برداشت.

وی با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری معادن،‌ عنوان کرد: این موضوع از اولویت‌های نیازمند کار نوآورانه فعالان فناور است و استان آذربایجان شرقی نیز قابلیت های خوبی را داراست.  همچنین در حوزه زمین شناسی پزشکی مهدیزاده افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده های فناورانه در این حوزه نیز حمایت خواهد کرد.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور با ابراز تاسف از حفاری عمق کم در کشور گفت: عمق در حفاری بسیار مهم است. در حال حاضر حفاری در ایران با عمق کم صورت می‌گیرد. اگر طرحی برای بهبود این مشکل وجود داشته باشد،‌قطعا این معاونت حمایت خواهد کرد.

مهدی زاده بیان کرد: در گذشته میزان توسعه هر کشور را میزان صنعتی بودن آن تعیین می‌کند، اما امروز پیشرفت فناوری،‌تعیین کننده است. امیدوارم با حمایت مسئولان مربوطه در استان آذربایجان شرقی، ‌تفاهم نامه هرچه سریع‌تر اجرا شود.

وی تاکیید کرد: با ید این فراخوان به صورت وسیع در تبریز منتشر شود تا جوانان با استعداد ایده و طرح‌های خود را رائه دهند.

در ادامه مراسم مدیرعامل سازمان عامل استقرار و توسعه علمی و فناوری ربع رشیدی تبریز با اشاره به اینکه این استان یکی از استان‌ه ای مدنی و صنعتی کشور است گفت: استان آذربایجان شرقی سه درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود که حدود 18 درصداز معادن کشور را در خود دارد. متاسفانه با وجود این میزان از معادن، بسیار سنتی با این حوزه برخورد می‌شود.

سعید غریب خواجه با بیان اینکه تا زمانی که فناوری در عرصه‌های مختلف ورود نکند نباید انتظار توسعه داشت، گفت: قطعا بدون حضور فناوری، توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی به تاخیر خواهد افتاد ما قول می‌دهیم با راه‌اندازی منطقه علمی و فناوری، عقب ماندگی خود را در این حوزه جبران کنیم.

وی با اشاره به آمارهای موجود در حوزه صنایع معدنی در استان آذربایجان گفت:‌استان آذربایجان شرقی بیش از 500 میلیون تن صنعت مس، 40 میلیون تن طلا، 80 میلیون سنگ‌های تزئینی در خود دارد.

وی از برگزاری نمایشگاه رینوتکس در 22 آبانماه سال جاری در تبریز خبر داد و آ‌ن را  فرصتی مناسب برای معرفی این تفاهم‌نامه دانست.

در ادامه مراسم مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مدیر توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان حمایت مالی از این تفاهم‌نامه گفت: حمایت مالی یکی از مباحث اولیه این تفاهم است هدف اصلی ما ایجاد فضای کسب و کار است تا با کمترین اتلاف وقت، بهترین طرح‌ها اجرا شود.

مهدی‌زاده افزود: خوشبختانه با درایت دکتر ستاری برای این تفاهم‌نامه مشکل مالی وجود ندارد امیدوارم با عملیاتی شدن این طرح هر چه سریعتر بتوانیم قدم‌های خوبی در حوزه معدن برداریم.

وی خام فروشی را یکی از معضلات حال حاضر کشور دانست و گفت: ایجاد نوآوری باعث می‌شود از خام فروشی فاصله بگیریم اگر از گذشته به سمت فناوری پیش می‌رفتیم درا ین شرایط تحریمی وضعیت بهتری داشتیم.

در ادامه همچنین مدیرعامل سازمان عامل استقرار و توسعه علمی و فناوری ربع رشیدی تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا فضایی برای اجرای این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است گفت: ما قصد نداریم یک ساختمان به ساختمان‌های این استان اضافه نماییم هدف ما حرکت به سمت ایده‌های نو است. تا حدودی فضای فیزیکی برای اجرای این طرح فراهم شده است که می‌ـوان آن را توسعه داد.

وی یکی از مشکلات حال حاضر را دولتی بودن شرکت‌ها دانست و تاکید کرد: هر چه بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود می‌توان صنمعت را به بخش خصوصی توانمند واگذار کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه