مهندس امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین‌خوزستان:

التزام به عرضه تختال در بورس‌کالا، تاثیر منفی بر روند تولید اکسین‌خوزستان خواهد داشت

التزام به عرضه تختال در بورس‌کالا، تاثیر منفی بر روند تولید اکسین‌خوزستان خواهد داشت
کدخبر : 12938

گزارشی از عملکرد یک‌ساله شرکت فولاد اکسین‌خوزستان، چگونگی اجرای طرح‌های توسعه و میزان پیشرفت آنها، مشکلات پیش‌رو و راهکارهای پیشنهادی شرکت، انتظارات از مسؤولان دولتی برای رفع مشکلات و ایجاد تحول در این رشته صنعتی و… از جمله مباحثی بود که در گفت‌وگوی ماهنامه تخصصی پردازش با مهندس امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین‌خوزستان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش رصد افتصادی و به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش؛ ابراهیمی  با اعلام این‌که این شرکت در تولید ورق‌های عریض فولادی قابل‌تولید در صنایع مختلف، به یکی از شرکت‌های مطرح خاورمیانه تبدیل و محصولات آن به کشورهای عمان، قطر، آذربایجان و عراق صادر می‌شود و اکنون نیز بستر مناسب برای توسعه صادرات ایجاد شده است، اظهار داشت: از آن‌جا‌که این شرکت قادر است سالانه حدود ۵۵۰ هزارتن ورق API تولید کند، از سال ۹۲ فعالیت‌های ویژه بازاریابی در این حوزه را دنبال و پس از اخذ گواهینامه و استانداردهای لازم، موفق به ثبت‌نام خود در لیست تأمین‌کنندگان (VENDOR LIST) مشتریان مطرح صنایع ملی نفت و گاز و پتروشیمی گردید.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین‌خوزستان با اشاره به این‌که با توجه به انجام پروژه‌های مختلف با شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت، شرکت فولاد اکسین‌خوزستان جایگاه خود در تولید و عرضه محصولات API مورداستفاده در محیط شیرین و ترش را به دست آورده و هم‌اکنون در حال تولید انبوه سبد ورق API محیط‌ ترش مورد نیاز پروژه خط لوله گوره به جاسک می‌باشد، برخی مشکلات قبلی این مجموعه را یادآور شد و گفت: در ابتدای سال ۹۸ این شرکت با مشکلات عدیده‌ای به شرح زیر مواجه شده بود:

  1. بدهی سنگین مالیاتی (بسته شدن حساب‌های بانکی) و عدم‌امکان ثبت صورت‌جلسات هیات‌مدیره
  2. بدهی سنگین مالیاتی برخی از سهامداران (گروه ملی) و عدم‌امکان ثبت صورت‌جلسات هیات‌مدیره توسط آنها
  3. نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی فولاد خوزستان
  4. عدم‌وجود حساب بانکی فعال و در نتیجه عدم‌امکان اخذ تسهیلات و LC
  5. عدم‌امکان دریافت کارت بازرگانی و عدم‌امکان صادرات و واردات مستقیم
  6. بدهی سنگین به تامین‌کنندگان قطعه و نبود قطعات یدکی مناسب جهت پایداری تولید
  7. شکایت تعزیرات و تلاش برای توقیف موجودی‌ها
  8. شکایت طلبکاران و تلاش برای توقف خط تولید بالغ بر ۱۰۰ هزار تن
  9. وجود تعهدات سنوات قبل (حدود ۶۶ هزار تن اسلب کارمزدی در انبار شرکت که کارمزد آنها قبلا دریافت و هزینه شده بود)
  10. مخاطرات زیان انباشته ۵/۱۶۴ میلیارد تومان

به گفته ابراهیمی، با عنایت به نام‌گذاری “رونق تولید” در سال ۹۸ و علی‌رغم مشکلات فوق، دستاورهای ارزشمندی به شرح زیر حاصل گردید:

  1. تدوین و پیاده‌سازی نقشه استراتژیک سه‌ساله شرکت با استفاده از کارشناسان شرکت
  2. اصلاح ۷ درصدی نسبت صف / ستاد ترکیب نیروی انسانی
  3. شناسایی و اولویت‌بندی اقلام و تجهیزات کلیدی خط تولید و تخصیص بیش از ۱۹ درصد درآمد به تامین لوازم‌یدکی
  4. تحقق تولید ۷۲۶ هزار تن معادل ورق (۱۱۷ درصد برنامه تولید ۹۸ با ترکیب سبد ۵۱ درصد محصولات با ارزش‌افزوده بالا) و ثبت رکورد ۱۰ ساله تولید.
  5. ثبت رکورد تولید محصولات API  به بیش از ۲۳۰ هزار تن در سال (افزایش سهم تولید ورق API از پنج درصد به ۳۲ درصد)
  6. تولید انبوه محصولات API ترش پروژه گوره به جاسک برای اولین‎بار در خاورمیانه
  7. شناسایی پروژه‌های ورق API در حوزه نفت و گاز
  8. صادرات ۴۱ هزارتن محصولات ورق عریض (رشد ۳۱۸ درصد نسبت به صادرات سال ۹۷) با مشارکت فولاد خوزستان
  9. شناسایی و محاسبه فرصت‌های از دست‌رفته تولید و نهادینه‌سازی تولید API
  10. حذف تولید کارمزدی و جایگزینی فروش مستقیم
  11. ایجاد کمیته‌ فروش، اصلاح فرآیند فروش و فروش ورق به قیمت جهانی و باز پس‌گیری کنترل بازار
  12. راه‌اندازی کامل سیستم بهای تمام شده
  13. اصلاح آئین‌نامه معاملاتی
  14. برنامه‌ریزی مدون جهت وصول مطالبات شرکت و ایفای تعهدات
  15. تولید ۵ نوع ورق فولادی جدید با ارزش‌افزوده بالا: در حوزه APIترش، مخازن تحت فشار، ماشین‌آلات صنعتی، مخازن نگه‌دارنده میعانات نفتی
  16. ارتقاء و تثبیت آماده به‌کاری تجهیزات بالاتر از شاخص دانیلی
  17. راه‌اندازی بزرگ‌ترین آزمایشگاه خوردگی خاورمیانه: این مجموعه آزمایشگاه توسط شرکت دانش‌بنیان میرآب صنعت انجام که نسبت به مشابه خارجی (شرکت کورمت فنلاند) مبلغی بیش از ۹۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی شده است که پس از اخذ گواهینامه‌های لازم از شرکت ملی نفت ایران هم اکنون در حال فعالیت است.
  18. پرداخت تعهدات به نهادهای خدمات‌رسان و به روز نمودن پرداخت به پیمانکاران
  19. دستیابی به سودآوری بی‌سابقه در طی ادوار گذشته شرکت: از ابتدای فعالیت شرکت تا پایان سال ۱۳۹۷ جمعاً در حدود مبلغ ۱۶۵ میلیارد تومان زیان انباشته برای شرکت حاصل شده که بهترین عملکرد آن در سال ۱۳۹۲ به مبلغ ۷/۶ میلیارد تومان سود بوده است. ولیکن در سال ۱۳۹۸ علی‌رغم جبران زیان تعهدات سنواتی حدود ۵۱۳ میلیارد تومان سود عملیاتی تحقق گردید.

وی در خصوص طرح‌های توسعه و میزان پیشرفت آنها نیز اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت فولاد اکسین‌خوزستان که موجب شده این شرکت تاکنون به اهداف و ظرفیت اسمی خود دست نیابد، عدم تأمین مکفی و مستمر اسلب آلیاژی عریض به‌عنوان مواداولیه است. به‌دلیل نبود تکنولوژی لازم در فولادسازهای داخل کشور، تأمین کامل ظرفیت اسلب API به میزان ۷۰۰ هزار تن در سال عملاً امکان‌پذیر نیست و تنها تأمین‌کننده اسلب API محیط ترش یعنی فولاد مبارکه نیز با محدودیت ظرفیت تولید ماهانه حداکثر ۳۵ هزار تنی مواجه است. ضمن این‌که اختصاص همین ظرفیت به فولاد اکسین‌خوزستان نیز موقت بوده و در آینده با راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است که اسلب‌های تولیدی داخل کشور از نظر ابعادی جواب‌گوی نیاز خط نورد این شرکت نبوده و باعث از دست رفتن ظرفیت خط نورد به میزان قابل‌توجهی شده است.

به گفته ابراهیمی، خط نورد فولاد اکسین برای اسلب ۲۳ تنی طراحی گردیده، اما اسلب‌های تولید شده توسط فولادسازهای داخلی عموماً کمتر از ۱۴ تن وزن دارند که این موضوع باعث کاهش ظرفیت اسمی ازیک میلیون و پنجاه هزار تن به حدود ۷۰۰ هزار تن، افزایش ضایعات و به تبع آن افزایش بهای تمام شده محصول شده است. لازمه تامین اسلب ۲۳ تنی آلیاژی اجرای مجتمع فولادسازی شامل احیاء مستقیم و ذوب و ریخته‌گری است. که با اجرای آن ضمن جذابیت سرمایه‌گذاری از نظر نرخ و زمان بازگشت سرمایه، موجب اشتغال‌زایی مستقیم در حدود ۱۰۰۰ نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم در حدود ۷۰۰۰ نفر در استان خوزستان می‌گردد و برخی معضلات اساسی شرکت نیز به‌وسیله آن حل می‌گردند.

وی تصریح کرد: این طرح فولادسازی جزء طرح‌های توسعه اصلی شرکت می‌باشد که از بدو تأسیس نورد ورق عریض، به‌عنوان یک طرح بالادستی مدنظر قرار گرفته بود و حتی در این زمینه در سال ۲۰۰۵ قراردادی با شرکت دانیلی ایتالیا نیز منعقد شد و زیرساخت‌های لازم مانند زمین، آب، برق، گاز و سایر تسهیلات مورد نیاز طرح مهیا گردید، اما متأسفانه به‌علت مشکلاتی مانند عدم‌تأمین منابع‌مالی و مشکلات تغییر سهامداران و سایر مسائل داخلی شرکت این قرارداد به سرانجام نرسید. به توصیه سهامداران در سال ۱۳۹۸ مجدداً اجرای طرح توسعه کارخانه فولادسازی در دستورکار شرکت قرار گرفت و در همین راستا، گزارش توجیه فنی و اقتصادی توسط شرکت مهندسی فراتحقیق سپاهان با لحاظ شرایط و قیمت‌های روز تهیه گردید. نتایج این گزارش نشان داد که این پروژه ضمن رفع مشکلات مربوط به تأمین مواداولیه شرکت که مستقیماً بر افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کارخانه نورد تأثیر خواهد گذاشت، دارای نرخ برگشت سرمایه نسبتاً بالایی نیز می‌باشد که می‌تواند تحول اساسی در شرایط مالی شرکت به‌وجود آورد.

وی با اعلام این‌که در اواخر سال ۱۳۹۸ فراخوان پیمانکاران اجرائی برای احداث طرح توسعه فولاد اکسین‌خوزستان در روزنامه‌های کثیرالانتشار درج شد، اظهار امیدواری کرد که با مشخص شدن برنده مناقصه، عملیات اجرایی پروژه از مهرماه آغاز شود.

ابراهیمی افزود: امیدواریم با حمایت سهامداران و پیگیری‌ مسوولان استانی، موضوع طرح‌ توسعه فولاد اکسین‌خوزستان که همه مسوولان کشور در سطوح مختلف بر لزوم اجرای آن اتفاق‌نظر دارند، ظرف سه سال از شروع عملیات اجرایی آماده بهره‌برداری شود.

مدیرعامل فولاد اکسین‌خوزستان در ادامه به برخی برنامه‌های اجرا شده و یا در حال ‌اجرا اشاره کرد و گفت: در حوزه طرح‌های توسعه میان‌دستی، پروژه‌های گوناگونی به شرح زیر در دست اجرا داریم که با پیشرفت کلی بالغ بر ۸۷ درصد در حال اجرا هستند:

  • اجرای خط و پست ۴۰۰ کیلوولت
  • ساخت و نصب دو دستگاه جرثقیل آزمایشگاه
  • ترمیم و روسازی جاده اسلب یارد به توزین
  • فنس‌کشی و محوطه‌سازی تجهیز کارگاه فولادسازی
  • احداث کانال دفع آب‌های سطحی
  • احداث پولپیت باندل
  • رفع موانع پست برق ۴۰۰
  • ارتقاء سیستم کنترل ابعادی ورق و سیستم کولینگ دوربین‌ها
  • تکمیل شبکه فاضلاب بهداشتی و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی

وی تاکید کرد که با توجه به ظرفیت ۵۵۶ هزار تنی تولید ورق API عریض در شرکت فولاد اکسین و نیاز ۷۰۰ هزار تنی اسلب، موضوع کمبود مواداولیه (اسلب)، خصوصا حوزه محیط ترش، چالش اصلی تولید این سبد محصولات فولادی است. به‌طوری‌که تنها تولید‌کننده این‎گونه محصول، شرکت فولاد مبارکه است که به تازگی به دانش فنی تولید اسلب API دست یافته است و با ظرفیت محدود ۳۵ هزار تن در ماه قادر به پاسخ‌گویی به این حجم بالای اسلب مورد نیاز نیست. هم‌چنین روند تولید مواداولیه مورد نیاز در شرکت مبارکه هنوز به سطح پایداری نرسیده است و وزن اسلب تولید شده در فولاد مبارکه (۱۷ تن) از وزن اسلب طراحی شده برای خط نورد این شرکت (۲۳ تن) کمتر است که این موضوع هم‌چنان تحقق ظرفیت تولید این شرکت را با چالش مواجه می‌کند.

 از طرفی حجم سودآوری قابل‌توجه و اهمیت خودکفایی نهفته در تولید این سبد محصولات استراتژیک، گویای جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه فولادی است. با توجه به این‌که این شرکت تنها تولید‌کننده این محصولات در خاورمیانه است و از طرفی قادر به تولید و بومی‌سازی کل سبد API مورد نیاز تامین‌کنندگان است، می‌طلبد که در حوزه تامین سرمایه مورد نیاز جهت احداث طرح توسعه فولادسازی اسلب عریض این شرکت، حمایت‌های جدی صورت پذیرد.

به اعتقاد او چنانچه از این طرح توسعه فناورانه حمایت شود، علاوه‌بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات این ورق‌های فولادی که در طرح‌های صنعت نفت و گاز کاربرد دارد، فراهم می‌گردد.

ابراهیمی در خصوص الزام فولادسازان به عرضه تختال در بورس‌کالا نیز گفت: نوع تولید شرکت فولاد اکسین‌خوزستان با سایر نوردکاران کشور متفاوت و این شرکت تنها شرکتی می‌باشد که در سطح کشور قادر به تولید ورق‌های عریض آلیاژی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می‌باشد. لذا می‌بایست با نگاه ویژه و متفاوتی با سایر نوردکاران به آن نگریست. یکی از مشکلات که مدتی است برای این شرکت ایجاد گردیده است، التزام فولادسازان به عرضه تختال (مواداولیه مورد نیاز) و هم‌چنین محصولات این شرکت در بورس‌کالا می‌باشد. در صورتی که این امر ادامه یابد قطعا در چند ماه آینده بر روند تولید و فروش شرکت تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ابراهیمی پیشنهاد کرد که با توجه به شرایط خاص این شرکت و هم‌چنین نوع قراردادهای جاری شرکت با صنعت نفت و گاز جهت تامین ورق‌های مورد نیاز پروژه‌های ملی، عملاً فولاد اکسین‌خوزستان از موضوع مذکور مستثنی گردد تا شاهد روند روبه‌رشد تولید نیز باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه