بازار شهر در شماره جدید خود بررسی کرد؛

باور درونی میدکو؛ توسعه‌ای همراستا با خلق ارزش‌های مشترک در جامعه و محیط‌‌‌‌ زیست

باور درونی میدکو؛ توسعه‌ای همراستا با خلق ارزش‌های مشترک در جامعه و محیط‌‌‌‌ زیست
کدخبر : 13315

نشریه بازار شهر در شماره جدید خود به موضوع مسئولیت اجتماعی هلدینگ میدکو که توسعه ای همراستا با خلق ارزش های مشترک در جامعه و محیط زیست را باور درونی خود اعلام کرده، پرداخته است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از معدن نیوز،  نشریه بازار شهر در شماره جدید خود به موضوع مسئولیت اجتماعی هلدینگ میدکو که توسعه ای همراستا با خلق ارزش های مشترک در جامعه و محیط زیست را باور درونی خود اعلام کرده، پرداخته است.
میدکو سازمانی است که با رعایت مسئولیت اجتماعی و الزامات توسعه پایدار، در تلاش برای ثروت آفرینی و ایجاد اشتغال در کشور است. این هلدینگ در کنار ارتقاء ارزش سهامداران، رضایت ذینفعان را در گستره‌ای فراتر از منافع اقتصادی دنبال می‌کند و در پی آن است که با ارائه مدلی از توسعه پایدار معادن و صنایع معدنی، در این زمینه سازمانی پیشرو و الگوساز باشد. برای میدکو، توسعه‌ای همراستا با خلق ارزش‌های مشترک در جامعه و محیط‌زیست، یک باور درونی است. باوری که التزام عملی به آن را در توجه ویژه به مسئولیت اجتماعی در روستاهای مناطق تحت فعالیت و جوانانی که سرمایه‌های اصلی کشور هستند، نشان داده است. در این گزارش مسئولیت اجتماعی هلدینگ میدکو را مرور می‌کنیم که بخشی از تلاش این سازمان در مسیر خلق فرصت‌های اقتصادی و ارزش آفرینی برای جامعه است.
هدف میدکو در زمینه مسئولیت اجتماعی ایجاد روابط پایدار، مشارکت فعال و تعهد بلندمدت در توسعه پایدار جوامع میزبان با رعایت احترام و درک متقابل و مسئولیت‌پذیری در قبال روابط اجتماعی‌ با جوامع میزبان است.

اصول مسئولیت اجتماعی در میدکو
- هلدینگ میدکو از طریق شناسایی فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی، همزمان با توجه و مراقبت از محیط داخلی و خارجی به دنبال توسعه پایدار می‌باشد. این هلدینگ در برآورده‌سازی نیازهای حال حاضر خود و جوامع میزبان به محدودیت‌های زیست محیطی و منابع طبیعی و حفظ و بهبود شرایط آن برای نسل‌های آینده توجه دارد.
- میدکو رویکرد اخلاق مدارانه از جمله رعایت عدالت، شفاف‌سازی در عملکردها، سلامت مالی و اداری، احترام به باورها و رعایت اخلاق مداری در تعامل با همه ذی نفعان، را سرلوحه کار خویش می‌داند.
- میدکو تلاش می‌کند علاوه بر کسب سود مناسب ناشی از سرمایه‌گذاری برای سهامداران و شرکای تجاری خود، فعالیت‌های کارخانه‌ها و شرکت‌های آن برای جوامع میزبان نیز با خلق ارزش، سودمند و ارزش آفرین باشد و حتی فراتر از آن اقدام نماید.
- میدکو تلاش می‌کند اکثریت ذی نفعان خصوصا اکثریت جامعه میزبان هر شرکت یا کارخانه؛ فعالیت‌هایش را بپذیرند و به این طریق، مقبولیت اجتماعی خود را حفظ کند و افزایش دهد. این هلدینگ در فعالیت‌های خود طوری عمل می‌کند که اعتماد جوامع میزبان نسبت به آن فعالیت‌ها جلب شده و در افکار عمومی اکثریت جامعه میزبان برآیند مثبتی ایجاد نماید.

مسئولیت‌ها و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سطح شرکت‌های تابعه
- مسئولیت ایجاد، استقرار، راهبری و توسعه سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی (CMS) شرکت‌های تابعه بر عهده کمیته مسئولیت اجتماعی شرکت‌های تابعه (CRCC) و زیر نظر مدیرعامل شرکت تابعه است.
- مسئولیت ایجاد، استقرا‌ر، راهبری و توسعه سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی (CMS) مجتمع‌ها، طرح‌های توسعه و احداث کارخانه‌ها و معادن تابعه، بر عهده مدیر مجتمع یا مدیر پروژه طرح‌های توسعه و احداث کارخانه‌ها و معادن تابعه است.
- در هر شرکت دامنه پیاده‌سازی سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی سازمانی شامل تمامی فعالیت‌ها و تصمیمات هر شرکت در مجتمع‌های تابعه، طرح‌های احداث کارخانه‌های جدید و یا معادن تابعه است.

توسعه جامعه محلی
میدکو از ابتدای تاسیس، بر اساس مسئولیت اجتماعی، فعالیت‌ها و اقدامات متنوعی در جهت توسعه جامعه محلی انجام داده است. نگاه مدیران و موسسان میدکو توسعه‌ای اقتصادی در یگانگی با توسعه جامعه محلی و اثرگذاری مثبت اجتماعی بوده است. بر همین اساس، تلاش میدکو در جهت مردم‌مداری، ایجاد روابط پایدار با جوامع میزبان توام با احترام متقابل و مشارکت فعال، متعهدانه و مسئولیت‌پذیر در قبال روابط اجتماعی بوده است.
توسعه اجتماعی کارآمد و اثربخش، مهم‌ترین اصل برای اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در هلدینگ میدکو است. یکی از حوزه‌های مهم و بنیادی برای ایجاد تغییرات پایدار در مناطق محروم حوزه «آموزش و پرورش« است. مبتنی بر این نگاه، عمده برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در سال‌های گذشته این سازمان تلاش برای ارتقای سطح کیفی مدارس و کمک به گسترش عدالت آموزشی در مناطق روستایی و محروم استان کرمان بوده است.
در سال مالی 97، مجموعا 2 میلیارد و 140 میلیون تومان در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی این هلدینگ سرمایه‌گذاری شده است. در این سال، تجهیز و بهسازی مدارس بیشترین تمرکز را در برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شامل شده است. چنانچه در مجموع 130 کلاس درس تعمیر و ساخته شد و تجهیزاتی مانند میز و نیمکت، تخته سیاه و سفید، و وسایل گرمایشی/سرمایشی برای ارتقای امکانات آموزشی به مدارس در مناطق محروم توسط این هلدینگ اهدا شد. علاوه براین، در سال 97، مجموعا 4226 دانش آموز در مناطق مختلف استان کرمان تحت پوشش‌های حمایتی قرار گرفتند که این حمایت‌ها شامل اهدای بسته‌های لوازم التحریر، پوشاک، کفش، بن خرید و سایر تجهیزات مورد نیاز موردی به دانش آموزان بوده است.

استانداردهای ایمنی و بهداشت
مراقبت از سلامت و ایمنی شغلی و پیشگیری از آسیب در محل کار یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان‌های امروزی است. در میان استانداردهای شناخته شده در راستای حفظ ایمنی و سلامت کارکنان، استاندارد 18001 OHSAS یکی از رایج‌ترین و بهترین آن‌هاست. 18001OHSAS استانداردی است که با هدف کاهش ریسک مربوط به کار و حفظ سلامت شغلی و ایمنی کارکنان در بهترین شرایط ممکن تدوین و ارائه شده است. این استاندارد، با تعیین الزاماتی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها، خطرات و ریسک‌های بالقوه را شناسایی می‌کند و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا خطرات احتمالی را رفع کنند یا کاهش دهند. استاندارد 18001 چارچوب دقیق و توسعه یافته‌ای برای مدیریت موثر سلامت و شغل در سازمان‌هایی است که کارمندان آن در معرض خطرات بالقوه قرار دارند. بر همین اساس، ستاد میدکو و شرکت‌های زیرمجموعه سعی کرده‌اند با برقراری فرآیندهای استاندارد 18001 OHSASدر سیستم‌های تولیدی و مدیریتی مناسبت‌ترین شرایط را برای ایمنی و سلامت کارکنان خود فراهم کنند. نظر به جایگزین شدن 45000 ISOبجای 18001 OHSAS، استقرار 45000 ISOدر کلیه زیرمجموعه‌ها، از برنامه‌های پیش روی توسعه مدیریت هلدینگ میدکو است.

حمایت اجتماعی همکاران در میدکو
اهداف متعالی در گرو سرمایه انسانی توانمند محقق می‌شود، سرمایه انسانی با کیفیت مبنای دستاوردها و موفقیت‌های میدکو است. از این رو میدکو تلاش می‌کند تا ضمن جذب با استعدادترین افراد، شرایط مطلوبی برای همکاری فراهم کند. برنامه‌های رفاهی و فرهنگی یکی از ارکان برنامه‌های بهبود و جلب رضایت سرمایه انسانی است. در میدکو، با استفاده از برنامه‌ها و طرح‌های انگیزشی، اقدامات متنوعی در جهت جذاب کردن محیط کاری و ایجاد احساس خوب و مثبت برای همکاران انجام شده است. فراهم کردن امکانات و خدمات رفاهی خارج از تعهدات معمول سازمان‌ها به عنوان یکی از روش‌های رایج در انگیزه بخشی به کارکنان، عملکردشان را به طور فزاینده‌ای بهبود خواهد داد. میدکو در جهت ایجاد علاقه و انگیزش برای کارکنان، برنامه‌های رفاهی، فرهنگی و ورزشی متنوعی فراهم کرده است.

ترویج ورزش و نشاط: المپیاد ورزشی میدکو
یکی از سیاست‌های اصلی مدیران میدکو ایجاد فضایی همراه با تحرک، نشاط و همدلی در میان همکاران شرکت است. در همین راستا، برگزاری مسابقات ورزشی تحت عنوان «المپیاد ورزشی میدکو» یکی از این اقدامات است. در سال گذشته، ششمین دوره المپیاد ورزشی در پنج رشته فوتسال، والیبال، تنیس روی میز، شطرنج و بدمینتون برگزار شد. از آنجایی که بیشتر کارخانه‌ها و معادن هلدینگ میدکو در استان کرمان قرار گرفته است، این المپیاد به میزبانی شهر کرمان برگزار شد. در این المپیاد ورزشی نزدیک به 500 نفر از همکاران میدکو از سراسر کشور در شش روز به رقابت پرداختند. در کنار این المپیاد ورزشی، برای افزایش مشارکت خانواده‌ها مسابقاتی فرهنگی هم برگزار شد که شامل بخش‌های خاطره‌نویسی، قصه نویسی، شعر و عکاسی بود.




 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه