اختصاصی رصد اقتصادی:

احیای معادن کشور با هدف ایجاد چند هزار فرصت شغلی

احیای معادن کشور با هدف ایجاد چند هزار فرصت شغلی
کدخبر : 13382

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به برای اجرای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس موجب ایجاد چند هزار فرصت شغلی در مناطق محروم کشور شده است.

به گزارش خبرنگار رصد اقتصادی: معادن تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند. از بین تنوع بسیار زیاد مواد معدنی، زغال سنگ فراوان ترین ماده معدنی موجود در پوسته زمین و یکی از منابع مهم تأمین انرژی جهان می باشد. کشور ایران با داشتن میزان غخیره قابل استخراج زغال سنگ معادل 1710 میلیون تن یعنی 0/17 درصد از کل ذخایر جهان، در رده سی ام جهان قرار دارد.

این گزارش می افزاید: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نمایندگی از ایمیدرو برای اجرای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸، فعالیت خود را در ۴ حوزه بسیج کمک های دولت برای راه اندازی طرح، شناسایی سرمایه گذاران، شناسایی سرمایه پذیران و دارندگان مجوزهای محدوده های معدنی و همکاری انجمن ها و تشکل ها متمرکز کرده است.

 شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای اهداف و وظایف خود با چشم انداز توسعه و جهش تولید کشور و افزایش اشتغال زایی  مقدمات ورود معادن کوچک مقیاس به بازار بورس را مهیا نمود و با آسیب شناسی و بررسی جامعه شرایط تولید واحدهای معدنی و فرآوری سنگ های تزئینی کشور در راستای احیا فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس فرصت های شغلی بسیاری را برای مناطق محروم کشور احیا نمود.

  شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران  طی ۵ ماه گذشته ۵۰ گزارش اختصاصی پایش استانی و پتانسیل یابی و پایش ۲۰ معدن از ۱۴۶ معدن احیا شده در سال گذشته پیگیری نموده و تاکنون بررسی های نخستین در خصوص آمار و اطلاعات محدوده های جغرافیایی  اکتشافی اعم از پروانه اکتشاف و گواهی کشف گرفته شده است.

 این شرکت با برگزاری بیش از ۱۰ جلسه کمیته فنی مشترک با طرف های تفاهم نامه سرمایه گذاری حدود ۵۱۰ معدن کشور را شناسایی و اولویت بندی کرده است  بر همین اساس از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۴۲ معدن در سراسر کشور راه اندازی مجدد شده است.

 شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با گسترش واحدهای معدنی مقیاس کوچک موجب رونق اشتغال در کشور شده که امری مهم و نیاز مبرم امروزه کشور است. طبق آمایش و آمار انجام شده بیش از ۹۵ درصد از معادن سراسر کشور در شعاع  ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری روستاها  قرار گرفته است و با توجه به مهاجرت معکوس جمعیت از روستاهای کشور به کلانشهرها،وجود چنین گنجینه‌های معدنی و احیای آنها می‌تواند به بازگشت جمعیت روستایی و افزایش و رونق اشتغال و توسعه متوازن امکانات برای محرومیت زدایی در مناطق غیر برخوردار از موقعیت‌های مناسب  مفید باشد.

هر  معدن فلزی قابلیت اشتغال‌زایی برای بیش از ۹۰ نفر و معادن غیر فلزی ۳۰ نفر و معادن سنگ تزیینی ۲۵ نفر و معادن مصالح ساختمانی ۱۵ نفر را دارد  و از طرفی با احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ۹۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارایی شغل پایدار خواهد بود.

 

 

خبرنگار: سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه