مهندس سید محمد میرحسنی به ماهنامه تخصصی پردازش اعلام کرد:

ظرفیت تولید شمش در فولاد شاهرود به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید

ظرفیت تولید شمش در فولاد شاهرود به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید
کدخبر : 13424

شرکت فولاد شاهرود قادر است با یک خط نورد ۱۵۰ هزارتنی و شمش القایی۱۰۰ هزار تنی، انواع میلگرد و برخی محصولات فولادی را تولید نماید.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، مهندس سید محمد میرحسنی، مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود  با اعلام این مطلب گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۰ با هدف تولید ۱۵۰هزار تن هزار تن میلگرد که در اداره ثبت شرکت‌های شاهرود ثبت شد، پس از انجام سرمایه‌گذاری‌ها وتلاش برای اتمام عملیات سرانجام در سال ۱۳۸۵به بهره‌برداری رسید.

این شرکت هم‌اکنون میلگرد ۸تا ۳۲ آجدار و۲۰تا۴۰ آلیاژی و۷۰cr2جهت تولید ساچمه در سنگ‌شکن تولید می‌کند. وی با اعلام این‌که ۳۰ درصد ماشین‌آلات فاز دوم (۱۰۰ هزار تنی القایی) وارد کارخانه شده و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال بقیه آن هم ارسال و نصب گردد، افزود: در حال‌حاضر سرمایه شرکت ۱۸۰ میلیارد تومان است که به زودی این میزان به ۲۷۰ میلیارد تومان خواهد رسید، زیرساخت‌ها جهت انجام طرح توسعه شامل ۵۰ هکتار زمین، چاه‌ آب ۲۵ لیتر در ثانیه، ۳۲ مگاوات برق و… آماده است و پیش‌بینی می‌شود با هزینه‌های عملیاتی بالغ‌بر (۴۵میلیارد تومان)، به انجام برسد، ضمن آن‌که ظرفیت تولید شمش نیز به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید میرحسنی با اعلام این‌که در برنامه توسعه، طرحی برای خط کلاف درنظر گرفته شده، تصریح کرد که: اعتقاد ایجاد واحد ذوب و ریخته‌گری در کنار واحد نورد را می‌توان از جمله قدیمی‌ترین خواسته‌های مدیران شرکت دانست، چراکه سودآوری آن به جهات مختلف اعم از عدم‌پرداخت کرایه حمل از کارخانجات تولیدکننده شمش تا فولاد شاهرود، امکان بازیافت ضایعات بخش نورد، اشتغال بیش‌تر و… مدنظر می‌باشد.

از این‌رو هیأت‌مدیره شرکت ضمن توجه خاص به تهیه شمش و پیش‌برد کارخانه نورد نسبت به بررسی‌های همه‌جانبه درباره احداث واحد ذوب اقدام نمود و در نهایت احداث کارخانه فولادسازی با ظرفیت نهایی ۳۰۰ هزار تن در سال در برنامه شرکت قرار گرفت. احداث فاز یک کارخانه فولادسازی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال به صورت رسمی در اردیبهشت ماه ۹۴ و با حضور رییس‌ ‌مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان شهرستان وارد فاز آغاز گردید که در نیمه اول آذرماه 1397 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود با اعلام این‌که در صورت تامین شمش با کل ظرفیت فعالیت خواهیم کرد، گفت: در سال ۹۷ تا ۱۳۵ هزار تن نیز تولید کرده‌ایم، اما در سال ۹۸ این میزان به علت عدم‌تامین شمش و عدم‌کشش بازار به ۱۱۳ هزار تن رسید. به گفته میرحسنی بخشی از محصولات این شرکت به دلیل بالابودن کیفیت، به کشورهای افغانستان، قرقیزستان و پاکستان صادر شده است. وی هم‌چنین با تاکید بر این‌که این شرکت اساسا شرکتی سودده است، معتقد است که بایستی با هدف تولید ماده‌اولیه به فکر تولید آهن‌اسفنجی بود. مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود نوسان قیمت را بزرگ‌ترین مشکل امروز بازار اعلام کرد و خواستار اتخاذ تدابیری از سوی دولت با هدف جلوگیری از فشار به تولیدکنندگان محصولات معدنی و صنعتی شد. وی هم‌چنین از افزایش سرمایه و ورود این شرکت به بورس تا پایان سال خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با این کار بخش عمده‌ای از نیازهای شرکت به نقدینگی مرتفع گردد.

گفتنی است: این شرکت با سرمایه‌گذاری ۳۲میلیارد ریال و با مشارکت بیش از ۱۲۰۰۰ سهام‌دار، فعالیت خود را آغاز نمود و در ادامه با مشارکت آهن ‌و فولاد غدیرایرانیان سرمایه این شرکت ابتدا به ۴۰۰ میلیارد ریال و پس از آن با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به هزار میلیارد ریال افزایش یافت. هم‌اکنون فاز یک کارخانه ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال به اتمام رسیده و عملیات ساختمانی فاز ۲ و ۳ نیز آغاز شده است. به گفته میرحسنی، تعداد نیروهای جذب شده در فاز یک نورد ۱۵۰ نفر و برای فاز یک پروژه ذوب ۱۸۰ نفر می‌باشد و پیش‌بینی می‌گردد با راه‌اندازی فازهای ۲ و ۳ پروژه ذوب و ریخته‌گری، زمینه اشتغال مستقیم ۲۴۰ نفر دیگر و اشتغال غیرمستقیم ۱۲۰۰ نفر فراهم گردد.

شایان‌ذکر است سهام کارخانه فولاد شاهرود که در ۱۲ کیلومتری جاده دامغان به شاهرود واقع شده، متعلق به فولاد غدیرایرانیان (۵۳ درصد)، چادرملو (۳۵ درصد) و مابقی به سهامداران مردمی تعلق دارد. هم‌چنین این شرکت که دارای یک ایستگاه ریل در ۷ کیلومتری کارخانه و یک پست برق ۶۳ کیلوولت اختصاصی می‌باشد، فولاد شاهرود استاندارد ایزو واستاندارد ملی ۳۱۳۲را دارا می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه