یادداشت از مرتضی عبدالله زاده

ضرورت تدوین سند راهبردی چشم انداز توسعه لامرد

ضرورت تدوین سند راهبردی چشم انداز توسعه لامرد
کدخبر : 14103

برای تحقق اشتغالزایی سالم و پایدار، تدوین سند راهبردی چشم انداز توسعه لامرد فارس ضروری است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایلنا، ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای هر پهنه جغرافیایی در ایران بر مبنای اسناد بالادستی و استانی، راهبری و پیگیری می‌شود. استان فارس در جنوب کشور علاوه بر برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و باانگیزه، ظرفیت‌ها، منابع طبیعی و فرصت‌های ارزشمند متعددی در زمینه های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و درمانی دارد که جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و دولتی در بالفعل نمودن این فرصت‌ها زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم می‌کند.

«شهرستان لامرد» یکی از قطب های اقتصادی-راهبردی کشورمان است که میزبان صنایع مادر و معدنی است و در چشم‌ انداز آتی از این منطقه به عنوان «عسلویه معدنی» نام برده می شود و امکان ایجاد  زنجیره گسترده از صنایع آلومینیوم، منیزیم، نفت و گاز، برق و انرژی و دیگر صنایع پشتیبان در آن وجود دارد که پیگیری تکمیل زنجیره تولید زمینه ساز اشتغالزایی سالم و پایدار، محرومیت زدایی، رونق صادرات و تامین کالاهای اساسی کشور می‌شود.

در سالهای اخیر؛ تداوم پیگیری ارتقای زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه گذاران سبب شده تا موتور محرک سرمایه‌گذاری در این کانون صنعتی پرشتاب شود.  این رویکرد سبب شده تا فعالان اقتصادی و شهرستان‌های همجوار همواره  مترصد شنیدن خبری از استقرار صنعتی نوین در این منطقه باشند تا متعاقب آن  چشم‌انداز صنعتی شدن فراروی آنها ترسیم شود.

 موضوعیت پیدا کردن تبدیل منطقه ویژه اقتصادی لامرد به منطقه آزاد می‌تواند به منزله هموار شدن مسیر پویایی این منطقه و سرزمین‌های پیرامونی تلقی شود.  

برخی از نخبگان اقتصادی  توجه خاصی به توسعه فراگیر شهرستان و استفاده از همه ظرفیت‌ها باور دارند و به زعم آنها همگام با توسعه صنعتی، اتخاذ  تدابیر و تدوین نقشه راه برای تصویب و اجرای طرح های اقتصادی منطبق بر ظرفیت‌های هر بخش شهرستان در وضعیت فعلی ضروری به نظر می‌آید که کارگروه‌های رفع موانع تولید یا اشتغال فرمانداری، می‌توانند این نقش را ایفا کنند و با دعوت از نخبگان علمی، صاحبنظران و دلسوزانی که دل در گروه این منطقه دارند، «سند راهبردی چشم انداز توسعه لامرد مطابق با ظرفیت هر یک از بخش های شهرستان» تدوین شود و با مشخص کردن اولویت‌ها نیز زنجیره های توسعه شهرستان را با حرکت مسنجم و هماهنگ تمامی بخش‌های شهرستان به پیش ببرند.

متاسفانه نگاه عمده دانش آموختگان دانشگاهی معطوف به اشتغال در صنایع شده و ورود به طرح‌های کارآفرینی و راه اندازی کارگاه‌های کوچک مختلف و کسب و کارهای  حوزه کشاورزی و دامداری که بسی نافع و سودمند نیز هستند تا حدود زیادی مورد غفلت قرار گرفته که تجدید نظر  در این مسیر الزامی به نظر می رسد.

امروز بخش مرکزی لامرد با دارا بودن ظرفیت عظیم «منطقه ویژه اقتصادی و بازار بزرگ دهشیخ و سیگار» در زمینه ایجاد قطب تخصصی تجارت و صنعت مطرح است که ایجاد بازارچه فروش مرزی و طرح‌های تکمیل زنجیره تولید در منطقه ویژه اقتصادی لامرد باید مورد توجه و پیگیری جدی قرار گیرد. اشکنان لامرد با ظرفیت عظیم خیرین سلامت در ایجاد قطب درمانی و گردشگری سلامت می‌تواند با اندک حمایت به این چشم انداز برسد. «علامرودشت، خیرگو و چاهورز» ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه های تاریخی-گردشگری و تعریف طرح‌های نوین کشاورزی دارند که  مشخص شدن فرصت‌های سرمایه گذاری و حمایت از جوانان آن منطقه و ترغیب بخش خصوصی و دولتی می‌تواند این سه بخش شهرستان را در حوزه گردشگری و کشاورزی همپای صنعت به پیش ببرد.

این نگاه تخصصی به حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری در بخش‌های شهرستان باید با تدوین سند چشم انداز توسعه لامرد سرلوحه متولیان اجرایی و معتمدین محلی قرار گیرد تا همپای رشد صنعتی نیز دیگر زمینه های کشاورزی، گردشگری و دیگر بخش ها رشد یابد چرا که تحقق این مهم، علاوه بر اشتغالزایی و محرومیت زدایی نیز سبب احیای فرهنگ بومی می شود.

تکانه‌های اقتصادی در سطح ملی و همچنین فراز و فرودهای سیاسی در سطح منطقه می‌تواند هر نوع برنامه‌ریزی و تدوین  راهبردهای توسعه ای را  متاثر سازد که توجه به این گزاره‌ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه