در راستای تامین و تولید مواد معدنی صورت می‌گیرد:

انجام بیش از ۲۶ هزار متر حفاری در شش‌ماه

انجام بیش از ۲۶ هزار متر حفاری در شش‌ماه
کدخبر : 14422

چشم‌انداز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تا سال ۱۴۰۴ از طریق هم‌افزایی با بخش‌خصوصی توانمند، یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف، کارآمد در استخراج و فرآوری و نوآور در توسعه مواد معدنی در کشور است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی ، چشم‌انداز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تا سال ۱۴۰۴ از طریق هم‌افزایی با بخش‌خصوصی توانمند، یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف، کارآمد در استخراج و فرآوری و نوآور در توسعه مواد معدنی در کشور است. نقطه شروع کار این شرکت بهره‌برداری از معادن نیست، بلکه اکتشافات معدنی است، چراکه تا اکتشافی در کار نباشد، بهره‌برداری هم محقق نمی‌شود و اگر بخش خصوصی حاضر به فعالیت و مشارکت در مسائل اکتشاف باشد، ایمپاسکو آماده است حضور خود را کمرنگ کرده و مسوولیت اجرایی را به آنها واگذار کند.

انجام بیش از ۲۶ هزار متر حفاری در شش‌ماه

به اعتقاد وجیه‌الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، بخش دولتی باید در کنار بخش‌خصوصی باشد و نظارت عالیه را هم بر عهده داشته باشد. به اعتقاد وی، در توسعه واحدهای معدنی، هزینه نمی‌کنیم و سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی واگذار کرده و نهایتا از انتفاع فعالیت‌های معدنی، حق‌السهم دریافت می‌کنیم.  بر اساس سیاست‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، این شرکت با در اختیار داشتن بدنه مدیریتی و کارشناسی گسترده، سیاست‌گذاری و هدایت معادن فلزی و غیرفلزی کشور را در اختیار دارد و در زمینه تولید کک متالورژی، زغال‌سنگ، طلا، فروکروم، نفلین سینیت، فسفات، آهک، پتاس، تیتانیوم و سرب و روی نقش بسزایی را در تولید ملی ایفا می‌کند. اکتشاف، استخراج، فرآوری و توسعه طرح‌های معدنی و صنایع معدنی از اهداف راهبردی این شرکت است. در همین راستا در نیمه نخست سال ۹۹، بیش از ۲۶ هزار متر حفاری از سوی این شرکت صورت گرفته است.

انجام بیش از ۲۶ هزار متر حفاری

در ۶ ماه نخست سال جاری در دو حوزه سنگ‌آهن و پلی متال ۲۶ هزار و ۳۸ متر حفاری توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام‌شده است. همچنین در این مدت ۱۱ هزار و ۸۰ هکتار نقشه زمین‌شناسی در حوزه پلی متال تهیه‌شده است. بنابراین گزارش گردآوری و اعتبارسنجی نقشه‌های زمین‌شناسی، برداشت مغناطیس‌سنجی و حفر ترانشه در حوزه‌های پلی متال و سنگ‌آهن از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط ایمپاسکو در نیمه نخست سال است. دریافت ۶ فقره پروانه اکتشاف در حوزه‌های سنگ‌آهن و پلی متال در استان‌های کرمان و اصفهان از دیگر اقدامات شاخص شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران طی ۶ ماه نخست سال‌جاری است. دریافت گواهی کشف به نام معدن سرب چاه خربزه به میزان ۱۱۰ هزار تن ماده معدنی سرب و روی نیز از دیگر اقدامات این شرکت در سال جاری است.

راه‌اندازی سامانه پژوهش و بومی‌سازی ایمپاسکو

در راستای ارتقا و هدفمندسازی فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه بومی‌سازی در ستاد و مجتمع‌های زیرمجموعه ایمپاسکو و اطلاع مطلوب‌تر از  نیازها و توانمندی‌های بومی‌سازی و برای دریافت و حمایت از ایده‌های کاربردی در زمینه موضوع فعالیت‌های شرکت، سامانه پژوهش و بومی‌سازی شرکت به آدرس rtl.impasco.gov.ir  راه‌اندازی شد.

در ۶ ماه اول سال ۹۹ بالغ ‌بر ۹ قرارداد پژوهشی به مبلغ ۲۶ میلیارد ریال با دانشگاه‌های کشور منعقدشده است. همچنین در این مدت تعداد ۲۵ عنوان پژوهشی و بیش از ۴۰ پروپوزال در واحد پژوهش و کمیته‌های فنی طرح‌های تحقیقاتی بررسی ‌شده است.

در راستای نقشه راه پژوهش شرکت، در موضوع توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، گزارش‌های اولیه در خصوص بیسموت، تنگستن و لیتیم تهیه و ارائه ‌شده است.

در نیمه اول سال ۹۹ شش عنوان تحقیقاتی در سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) فراخوان شده که تاکنون در مورد ۳ عنوان با توجه به پروپوزال‌های دریافت شده، تصمیم‌گیری شده است. یک تفاهم‌نامه جدید با دانشگاه نیز در نیمه اول سال منعقد شده که با این حساب تعداد تفاهم‌نامه‌های مربوط به واحد پژوهش بالغ‌ بر ۱۵ تفاهم‌نامه است.

جهش تولید در مجتمع های تابعه ایمپاسکو

در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۱۶۰ هزار و ۷۱۶ تن مواد معدنی از معدن سرب و روی انگوران بهره‌برداری شده است که ۸۸ هزار و ۷۲۰ تن از معدن روباز و ۶۲ هزار و ۴۷۴ تن از معادن زیرزمینی انگوران و ۹ هزار و ۵۲۲ تن نیز تراورتن بوده است. بر اساس این گزارش، در این مدت میزان کانسنگ طلای مورد بهره‌برداری از معدن زرشوران ۷۹۹ هزار و ۵۴۴ تن و از معدن موته نیز یک هزار و ۹۲۰ تن بوده است.

در نیمه نخست امسال همچنین از معدن سنگ‌آهک پیر بکران نیز ۲۶۰ هزار و ۳۵۱ تن ماده معدنی استخراج ‌شده است. در مدت یادشده خاک روی ملوند ۱۵ هزار و ۶۰۵ تن، کک‌سازی ۳۵ هزار و ۱۹۹ تن، شمش طلای زرشوران ۴۷۶ کیلوگرم، شمش طلای موته ۱۶۲ کیلوگرم، پودر خشک آنتیموان سیستان و بلوچستان ۵ هزار و ۴۶۷ کیلوگرم، نفلیت سینیت ۲۶۴۰ تن و میزان ۲۴ هزار و ۹۰۱ تن کنسانتره آهن و ۳۷۳۴۹ تن کنسانتره فسفات در مجتمع فسفات اسفوردی به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۱۱۳۶۴ تن فروکروم در مجتمع فروکروم جغتای و ۳۱۵۰ تن کنسانتره سرب در مجتمع سرب نخلک تولید شده است. سال ۱۳۹۹، سال «جهش تولید» است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در برنامه دارد که با بهبود بهره‌وری تولید، تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌ها، در تامین و تولید مواد معدنی در کشور نقش موثری ایفا کند. البته دررسیدن به اهداف و تحقق برنامه‌ها با چالش‌های جدی همچون؛ تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و شیوع بیماری کرونا درگیر هستیم که با استفاده از رویکرد برنامه‌ریزی سناریو اقدامات لازم در ابتدای سال صورت پذیرفته و برنامه‌های مرتبط با شرایط (سناریوهای) مختلف اعم از اقدامات پیشگیرانه و کاهنده در سطح شرکت تدوین و در حال حاضر وضعیت پایش و متناسب با هر سناریو برنامه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

بخش معدن و صنایع معدنی، آسیب‌پذیری کمتری از پدیده کرونا و حتی تحریم‌ها نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور داشته است تا جایی که در چنین شرایط سختی نیز فرصت‌هایی پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی شناسایی‌ شده است که بهره‌گیری از این فرصت‌ها منجر به بهبود جایگاه اقتصادی بخش معدن و صنایع معدنی در کشور شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه