مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور مطرح کرد:

رشد ۲۴۴ درصدی سودآوری صبانور در سال ۱۳۹۸

رشد ۲۴۴ درصدی سودآوری صبانور در سال ۱۳۹۸
کدخبر : 14731

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: در سال ۱۳۹۸ توانستیم حدود ۴۶۰ میلیارد تومان سود خالص از فروش ۷۶۵ میلیارد تومانی کسب کنیم که نسبت به سال قبل از آن حدود ۲۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از معدن نیوز، محمد کلانتری در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اظهار داشت: شرکت صبانور در سال 1376 با سرمایه اولیه 500 میلیون ریال تاسیس و در سال 1390 با نماد «کنور» وارد بازار فرابورس و در سال 1393 وارد بازار دوم فرابورس تهران شد.

وی افزود: شرکت صبانور از حیث تولید سنگ‌آهن کنسانتره و گندله جزو 10 شرکت برتر بورس ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات یاد شده در غرب کشور است. موضوع اصلی فعالیت شرکت اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌آهن و تولید کنسانتره و گندله و تکمیل زنجیره ارزش افزوده برای رسیدن به محصولات فولادی و سایر عناصر فلزی است.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اضافه کرد: در سال 1376 سرمایه شرکت 500 میلیون ریال بود که این میزان در سال 95 به سه هزار میلیارد ریال رسیده است.

کلانتری در خصوص معادن تحت بهره‌برداری عنوان کرد: صبانور سه معدن باباعلی، گلالی و شهرک در دو استان کردستان و همدان در اختیار دارد که ذخیره معدن باباعلی 11 میلیون تن با سقف پروانه بهره‌برداری 600 هزار تن در سال دارای سنگ مگنتیت با عیار 38 درصد، معدن گلالی با ذخیره قطعی 25 میلیون تن با سقف پروانه بهره‌برداری 250 هزار تن در سال دارای سنگ مگنتیت با عیار متوسط 42 درصد و معدن شهرک با ذخیره 44 میلیون تن (بزرگ‌ترین معدن متعلق به صبانور) با سقف پروانه بهره‌برداری یک میلیون و 125 هزار تن در سال دارای سنگ مگنتیت با عیار متوسط 47 درصد است. به طور کلی در سه معدن شرکت، 80 میلیون تن ذخیره قطعی و 70 میلیون تن ذخیره احتمالی و درمجموع 150 میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن وجود دارد.

وی ادامه داد: شرکت صبانور سه کارخانه فرآوری سنگ‌آهن در اختیار دارد. نخستین کارخانه شرکت، کنسانتره کردستان به ظرفیت یک میلیون تن است که فاز نخست آن در اواخر سال 1392 و فاز دوم آن در سال 1396 به بهره‌برداری رسید. دیگر کارخانه نیز کارخانه همدان با ظرفیت اسمی 600 هزار تن در سال است که در آبان سال 1393 به بهره‌برداری رسید. سومین کارخانه نیز گندله همدان با ظرفیت اسمی 550 هزار تن در سال است که شهریور ماه سال 1395 به بهره‌برداری رسید.

*وضعیت بازار سنگ‌آهن در جهان و ایران

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به وضعیت بازار سنگ‌آهن در دنیا، بیان کرد: از سال 2000 میلادی قیمت سنگ‌آهن از 29 دلار در هر تن طی پنج سال آینده به 65 دلار در هر تن رسید اما تا سال 2008 قیمت این ماده معدنی به دلیل رشد تقاضای چین با جهش ناگهانی روبه‌رو شد و به 197 دلار در هر تن رسید. با این حال در سال 2008 قیمت سنگ‌آهن شیب نزولی گرفت و این امر به دلیل بحران اقتصاد جهانی رخ داد. البته در سال 2009 مجددا قیمت سنگ‌آهن روند رو به رشد خود را از سر گرفت و در سال 2011 به 187 دلار در هر تن رسید. با این وجود به دلیل رشد تولید سنگ‌آهن در دنیا، تا سال 2015 قیمت این ماده معدنی به شدت دچار افت شد و به 41 دلار در هر تن رسید. هرچند که قیمت سنگ‌آهن مجددا روند آرام صعودی در پیش گرفته و اکنون در مرز 100 دلار در هر تن قرار دارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت سنگ‌آهن با ثبات نسبی مواجه خواهد شد و در سال آینده بین 90 دلار تا 100 دلار در هر تن در نوسان خواهد بود.

کلانتری در خصوص قیمت سنگ‌آهن در کشور، عنوان کرد: قیمت این ماده معدنی در کشور ما برمبنای شمش فولاد خوزستان محاسبه می‌شود که از سال 1390 قیمت شمش فولاد خوزستان از 720 هزار تومان در هر تن به حدود چهار میلیون تومان در هر تن در سال 1398 رسید. در اردیبهشت ماه سال جاری نیز قیمت شمش فولاد خوزستان چهار میلیون و 700 هزار تومان در هر تن بود. قیمت گندله 23.5 درصد و قیمت کنسانتره 16 درصد شمش فولاد خوزستان محاسبه می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت گندله سنگ‌آهن نیز به تبعیت از قیمت شمش فولاد از 169 هزار تومان در هر تن در سال 1390 به حدود 940 هزار تومان در سال 1398 رسید. این میزان در اردیبهشت ماه سال 1399 یک میلیون و 111 هزار تومان به ازای هر تن برآورد شده است. قیمت کنسانتره نیز از 90 هزار تومان در هر تن در سال 1390 به 640 هزار تومان در هر تن در سال 1398 رسید که این میزان در اردیبهشت سال جاری به 750 هزار تومان به ازای هر تن رسیده است.

*حال خوب صبانور در سال 1398

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، رشد تولیدات شرکت را مناسب دانست و خاطرنشان کرد: در سال 1395 در صبانور حدود یک میلیون و 128 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده تولید شد که به مرور افزایش یافت و در سال 1398 به رکورد دو میلیون تن رسید. این میزان نسبت به سال قبل از آن حدود 16 درصد رشد نشان می‌دهد. این تولید توسط پیمانکار شرکت یعنی معدنکار صورت گرفت. تولید کنسانتره شرکت در سال 1398 به یک میلیون و 125 هزار تن رسید که این میزان نیز نسبت به سال قبل از آن حدود 4 درصد افزایش دارد. تولید گندله در سال 1396 آغاز و در این سال به 211 هزار تن رسید. این میزان به 428 هزار تن در سال 1398 افزایش یافت که این میزان نسبت به سال 1397، حدود 45 درصد رشد نشان می‌دهد.

کلانتری اظهار کرد: در سال 1395 میزان فروش شرکت 187 میلیارد تومان بود که این میزان در سال 1398 به حدود 760 میلیارد تومان رسید. این میزان فروش نسبت به سال 1397، حدود 87 درصد رشد دارد. در سال 1398 مبلغ فروش کنسانتره 365 میلیارد تومان بود که 72 درصد نسبت به سال 1397 افزایش یافت. مبلغ فروش گندله نیز حدود 400 میلیارد تومان بود که هم به دلیل رشد تولید و هم به دلیل رشد نرخ تولید رخ داد. فروش گندله در سال 1398 حدود 100 درصد نسبت به سال 1397 افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سوددهی شرکت صبانور مبلغ قابل توجهی است، مطرح کرد: سوددهی شرکت از 52 میلیارد تومان در سال 1395 به 460 میلیارد تومان در سال 1398 رسیده است. در سال جاری نیز حدود 133 میلیارد تومان سود پیش‌بینی شده است. سوددهی شرکت در سال 1398 نسبت به سال قبل از آن حدود 244 درصد رشد دارد. ضمن اینکه سود هر سهم شرکت از 438 ریال به ازای هر سهم، در سال 1397، با رشد 260 درصدی، به حدود یک هزار و 567 ریال به ازای هر سهم در سال 1398 رسید.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با مقایسه سهام این شرکت با شرکت‌های هم‌گروه، عنوان کرد: بهای هر سهم صبانور حدود 552 تومان، شرکت چادرملو 452 تومان و شرکت گل‌گهر 725 تومان در ابتدای سال 1398 بود. اما قیمت سهام صبانور تا آخر سال 1398 به دو هزار و 100 تومان به ازای هر سهم رسید اما قیمت سهام دو شرکت دیگر تقریبا به یک هزار و 100 تومان رسید. این یعنی قیمت سهام صبانور طی یک سال حدود پنج برابر و دو شرکت یاد شده تنها سه برابر شده است.

وی راجع به مشکلات عمده شرکت، اذعان کرد: کمبود آب در کارخانه کنسانتره شهرک، کمبود خوراک در کارخانه کنسانتره همدان، مشکلات تامین نقدینگی ارزی برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای، وجود معارضین محلی و دولتی اطراف سایت‌ها، مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای از سال‌های گذشته، صادرات، مشکلات مربوط به سد باطله و باطله‌های کارخانه‌های کنسانتره مهم‌ترین مشکلات شرکت صبانور بودند.

*اقدامات عمده صبانور در سال گذشته

کلانتری تصریح کرد: صبانور در سال گذشته چند اقدام انجام داد. یکی از آن‌ها اجرای پروژه گندله‌سازی یک میلیون تنی کردستان و به‌روزآوری آن با قرارداد با شرکت چینی جهت تامین ماشین‌آلات و تجهیزات به ارزش 18 میلیون دلار و ثبت سفارش واردات تجهیزات و ماشین‌آلات موضوع قرارداد به صورت خط یکپارچه بود. همچنین کارخانه گندله‌سازی نیز با تولید بیش از 440 هزار تن محصول، به ظرفیت اسمی خود نزدیک شد و امیدواریم در سال جاری به ظرفیت کامل خود برسد. دیگر اقدام عمده مشارکت با گروه صنعتی زرین در حوزه سرب و روی و تاسیس شرکت توسعه معادن زرین صبا جهت ادامه اکتشافات پهنه راور کرمان، استخراج و برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه فرآوری و تولید شمش روی در این استان بود. همچنین واحد فلوتاسیون کارخانه به ظرفیت رسید که مشکل گوگردزدایی آن نیز حل شد.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور ادامه داد: اقداماتی در خصوص مشکلات بیمه‌ای، تخلیه سد باطله مجتمع کردستان، توسعه فضای سبز، انجام مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به محیط زیست صورت گرفت. در عین حال مجوز سازمان محیط زیست کارخانه گندله‌سازی در دست احداث کردستان، تمدید پروانه بهره‌برداری کارخانه کنسانتره آهن شهرک به ظرفیت 325 هزار تن، دریافت تخصیص آب کارخانه کنسانتره شهرک، دریافت آب کارخانه در دست احداث بیجار، اخذ گواهینامه بین‌المللی سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی از شرکت اس‌جی‌اس سوئیس، دریافت تقدیرنامه از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان شرکت نمونه در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست، ساخت دستگاه پایش آنلاین محیط زیست و برگزاری همایش ایده‌های ارزش‌آفرین در دانشگاه تهران (یونیدرو) بوده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: در مجموع بیش از 130 دوره آموزشی برگزار شده که 45 درصد دوره‌های تخصصی، 26 درصد دوره‌های مدیریتی، 12 درصد در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست و 9 درصد مدیریت، و 8 درصد نیز به صورت عمومی بودند.

نبرنامه‌های صبانور برای سال 1399

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در خصوص برنامه‌های سال جاری این شرکت، اظهار کرد: در سال جاری قصد داریم تامین مالی پروژه گندله‌سازی کردستان را انجام دهیم که مهم‌ترین اقدام سال جاری نیز به شمار می‌رود. همچنین مدار خردایش کارخانه کنسانتره با دستگاه HPGR به منظور افزایش کمی و کیفی کنسانتره تولید صورت خواهد گرفت. در عین حال پروژه فیلترپرس در مجتمع کردستان به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و رفع مشکلات کمبود آب انجام خواهد شد. ضمن اینکه اکتشافات در محدوده‌های ثبتی کنونی معادن ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: افزایش سودآوری شرکت از طریق کاهش هزینه‌های عملیاتی نیز در برنامه‌های سال جاری شرکت قرار دارد. همچنین توسعه سبد محصولات تولیدی شرکت و گسترش جغرافیای معادن ازجمله سرب و روی و طلا پیگیری می‌شود. به طوری که پهنه اکتشافی راور که بیش از یک هزار و 200 کیلومتر مربع است، به پنج بخش 250 کیلومتر مربعی تقسیم خواهد شد. لازم به ذکر است که طبق رای دادگاه، ارزش ذخایر رخنمون سطحی در این پهنه حدود 17 میلیارد تومان است که با اکتشافات تکمیلی و کشف ذخایر عمقی، ممکن است به ده‌ها برابر افزایش یابد. در همین حال افزایش ظرفیت پروانه بهره‌برداری معادن و نیز دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه‌ها از طریق مهندسی مجدد و خرید ماشین‌آلات معدنی و تجهیز خطوط تولید نیز دیگر برنامه‌ها به شمار می‌روند.


 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه