• پایگاه خبری رصد اقتصادی
  • معدن
  • ۳ پاسخ گمرک ایران به ۳ ادعای بانک مرکزی ایران/ اسناد خود را ارائه دهید تا پیگیری شود/ اثبات نظر رهبر معظم انقلاب پیرامون مشکلات کشور

۳ پاسخ گمرک ایران به ۳ ادعای بانک مرکزی ایران/ اسناد خود را ارائه دهید تا پیگیری شود/ اثبات نظر رهبر معظم انقلاب پیرامون مشکلات کشور

۳ پاسخ گمرک ایران به ۳ ادعای بانک مرکزی ایران/ اسناد خود را ارائه دهید تا پیگیری شود/ اثبات نظر رهبر معظم انقلاب پیرامون مشکلات کشور
کدخبر : 14951

در ادامه سریال اطلاعیه‌های بانک مرکزی و گمرک ایران پیرامون رسوب و ترخیص کالاها، گمرک در اطلاعیه جدید خود، ضمن پاسخ به ۳ ادعای بانک مرکزی، خواستار ارائه اسناد از سوی آنها برای پیگیری شد.

به گزارش رصد اقتصادی: در ادامه سریال اطلاعیه‌های بانک مرکزی و گمرک ایران پیرامون رسوب و ترخیص کالاها، گمرک در اطلاعیه جدید خود، ضمن پاسخ به ۳ ادعای بانک مرکزی، خواستار ارائه اسناد از سوی آنها برای پیگیری شد.

 

*** سریال اطلاعیه‌های بانک مرکزی و گمرک ایران

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، سریال اطلاعیه‌های بانک مرکزی و گمرک ایران همچنان ادامه دارد و روزی نیست که این دو دستگاه مهم کشور اطلاعیه و جوابیه‌ای را در قبال یکدیگر صادر نکنند.

همه داستان هم به کالاهای دپو شده در بنادر و گمرکات کشور بر‌می‌گردد که هر دستگاهی تلاش دارد توپ آن را درست یا نادرست به زمین دیگری بیاندازد، زیرا دوست ندارند به عنوان عامل رسوب کالاها در گمرک که بخش اعظم این کالاها نیز کالاهای اساسی یا مواد اولیه مورد نیاز این روزهای مردم و تولیدکنندگان کشور است، معرفی شوند.

اما آنچه از این اطلاعیه‌ها و جوابیه‌ها برمی‌آید این است که هر کدام از این دستگاه‌ها، مسائل مربوطه را از زاویه و در چارچوب سیاست‌ها و مقررات خود پیگیری می‌کند و به همین دلیل هیچ هماهنگی موثر و مفیدی میان این دستگاه‌ها وجود ندارد و اینجاست که بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون مشکلات کشور اثبات می‌شود.

 

*** اثبات نظر رهبر معظم انقلاب پیرامون مشکلات کشور

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای که چند روز پیش همزمان با هفدهم ربیع‌الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) بصورت تلویزیونی با مردم سخن می‌گفتند، با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کنونی ما ربطی به تحریم‌ها ندارد، تاکید کردند علاج مشکلات اقتصادی در داخل کشور و در گرو هماهنگی بین دستگاه‌ها است و این یعنی همین مشکلاتی که در حال حاضر نمونه‌ای از آن را در ارتباط با کالاهای رسوبی در گمرکات کشور مشاهده می‌کنیم.

*** این داستان ادامه دارد

 

اما بعد از پاسکاری‌های اخیر میان صمت، بانک مرکزی و گمرک، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به میدان آمد و مصوباتی را در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای رسوبی صادر کرد و خلاصه اینکه قرار شد، رفع موانع ارزی ترخیص کالاها از محل ارز اشخاص، ارز متقاضی صادراتی یا با سازوکار صادرات در مقابل واردات، صورت گیرد.

این مصوبات باعث شد صادرکنندگان، واردکنندگان، تولیدکنندگان و در آخر اصحاب رسانه که وظیفه انتشار این اطلاعیه‌ها را برعهده داشتند، تصور کنند، مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، قسمت آخر سریال اطلاعیه‌ها بوده است اما باز اطلاعیه امروز بانک مرکزی و طبق معمول در مقابل، اطلاعیه گمرک، این تصور را باطل و ما را یاد جمله معروف پایان هر قسمت سریال‌ها انداخت که می‌نوشت، “این داستان ادامه دارد…”

 

*** ۳ پاسخ گمرک ایران به ۳ ادعای بانک مرکزی ایران

 

امروز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای جدید سه ادعای جدید را مطرح و در مقابل گمرک نیز به فاصله چند ساعت بعد با صدور اطلاعیه‌ای جدید به این سه ادعا، پاسخ داد.

*** ادعای اول بانک مرکزی و پاسخ گمرک ایران

 

بانک مرکزی در اطلاعیه جدید خود مدعی شد “رویه واردات کالا از محل «ارز متقاضی» (سپرده ارزی متقاضی) از ابتدای سال ۹۷ وجود داشته و تغییر جدیدی در این فرآیند رخ نداده است.

گمرک ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای در پاسخ به این ادعای بانک مرکزی، پاسخ داد:

براساس بررسی‌های صورت‌ پذیرفته گزینه «از محل حساب ارزی وارد کننده» یا «ارز اشخاص» اخیراً در سامانه جامع تجارت عملیاتی شده و تفاوت اصلی آن، اگرچه قبلاً تحت عنوان دیگری موجود بوده، این است که درحال حاضر با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به گمرک این اختیار داده شده است تا نسبت به ترخیص این کالاها، با توجه به درخواست صاحب کالا، بدون کد رهگیری بانک اقدام نماید تا هیچ ایستایی در انجام تشریفات گمرکی یا ترخیص کالاها از گمرک حادث نگردد.

گمرک ایران در ادامه اطلاعیه خود و در پاسخ به این ادعای بانک مرکزی، آورده است:

مکاتبات صورت پذیرفته با برخی بانک‌های عامل، بیانگر این موضوع هست که صاحبان کالا برای اخذ کد رهگیری بانک، صرفاً اختیار قرارگیری در صف تأمین ارز نیما را داشته‌اند و حتی اجازه‌ای با درخواست این صاحبان کالا مبنی بر تغییر رویه بانکی و استفاده از رویه «برات بدون تعهد» نیز داده نشده و البته لازم به ذکر است رویه برات بدون تعهد، مستلزم تودیع تضامین لازم و سایر شرایط مقرر در این خصوص می‌باشد. 

 

*** ادعای دوم بانک مرکزی و پاسخ گمرک ایران

 

بانک مرکزی در اطلاعیه جدید خود، مدعی شده بود:

از ابتدای سال تا پایان مهر ماه، این بانک حدود ٢٠ میلیارد دلار «کد رهگیری اعلامیه تأمین ارز» صادر کرده است که به موجب اطلاعات و آمار، تاکنون حدود یک میلیارد دلار از موارد فوق در گمرک اظهار نشده است.

گمرک ایران نیز در اطلاعیه خود و در واکنش به این ادعای بانک مرکزی، آورده است:

علیرغم اینکه براساس مواد ۳۸ و ۳۹ قانون امور گمرکی، وظیفه گمرک از زمان اظهار کالا به این سازمان صورت می پذیرد، اما درخواست می گردد بانک مرکزی به قید فوریت نسبت به ارائه لیست این کالاها به گمرک ایران اقدام کند تا پیگیری لازم از سوی این سازمان و الزام صاحبان کالا جهت اظهار کالاها به گمرک صورت پذیرد؛ چرا که اگر چنین لیستی مقرون به واقعیت باشد که صاحبان کالا علیرغم داشتن کد رهگیری بانک نسبت به اظهار کالاهای خود به گمرک اقدام ننموده‌اند، هم مراجع تحویل گیرنده کالا باید به قید فوریت نسبت به اجرای مقررات متروکه اقدام کنند و هم، این اقدام صاحبان کالا از مصادیق احتکار کالا شمرده می‌شود که باید برخورد قانونی فوری از سوی مراجع ذیربط با این اشخاص صورت پذیرد.

 

*** ادعای سوم بانک مرکزی و پاسخ گمرک ایران

 

بانک مرکزی در جدیدترین اطلاعیه خود و در سومین ادعای خود، مدعی شده بود، بیش از ۳۵۰ میلیون دلار کالا علیرغم اظهار کالا در گمرک، منجر به ترخیص کالا نشده است.

گمرک ایران نیز در اطلاعیه آخر خود و در پاسخ به این ادعای بانک مرکزی، آورده است:

پیگیری و اقدام لازم درخصوص کالاهای اظهار شده در گمرک، به این سازمان مربوط می‌شود، بنابراین درخواست می شود این لیست، روز شنبه در اختیار گمرک قرار گیرد تا اگر صاحبان کالا نسبت به ترخیص کالاهای خود علیرغم صدور کد رهگیری بانک مرکزی اقدام ننموده باشند علاوه بر اجرای فوری مقررات متروکه، از ارائه هرگونه تسهیلاتی به این افراد از سوی گمرک خودداری شود؛ مگر اینکه کدهای رهگیری بانک مرکزی ظرف چند روز اخیر صادر شده باشد که باید فرصت لازم چند روزه، در اختیار صاحبان کالا جهت ترخیص کالاهای خود داده شود.

 

*** سه پاسخ به سه ادعا، سریال ادامه دارد

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، در پایان می‌توان گفت، متاسفانه اینطور که از شواهد امر بر‌می‌آید، سریال اطلاعیه‌ها همچنان ادامه دارد و حالا توپ در زمین بانک مرکزی است که باید برای دو ادعای خود یعنی حدود یک میلیارد دلار کد رهگیری اعلامیه تأمین ارز که از سوی بانک مرکزی صادر ولی به گمرک اظهار نشده است و بیش از ۳۵۰ میلیون دلار کالا که علیرغم اظهار کالا در گمرک، ترخیص نشده‌اند، لیست و اسناد لازم را به گمرک ارائه نماید.

پس شما نیز مثل ما، منتظر اطلاعیه جدید بانک مرکزی باشید.

البته شاید مسئولان بخواهند به توصیه رهبر معظم انقلاب گوش دهند و به سراغ علاج مشکلات اقتصادی که به بیان ایشان، در داخل کشور و در گرو هماهنگی بین آنهاست، بروند.

شما نیز بهتر است مثل ما امیدوار باشید که قسمت پایانی این سریال، اینگونه باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه