کارشناس ارشد صنعت فولاد مطرح کرد:

مکانیسم بورس کالا، پایانی بر اختلافات قیمتی در زنجیره فولاد

مکانیسم بورس کالا، پایانی بر اختلافات قیمتی در زنجیره فولاد
کدخبر : 15909

کیوان جعفری طهرانی یک کارشناس ارشد صنعت فولاد، عرضه محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا را راهکار مناسبی برای حل اختلافات پیرامون نحوه قیمت گذاری این محصولات دانست.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از فولادبان ، جعفری طهرانی تاکید کرد: در صورت عرضه سنگ آهن، کنسانتره و گندله در بورس کالا، این محصولات در فرآیند مناسبی کشف قیمت خواهند شد و به تناسب بازارهای جهانی به فروش خواهند رسید. در واقع بهترین کار برای حل مشکلات، عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالاست، زیرا این اقدام باعث ایجاد تعادل در بازار فولاد کشور خواهد شد.

کیوان جعفری طهرانی یک کارشناس ارشد صنعت فولاد عرضه محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا را راهکار مناسبی برای حل اختلافات پیرامون نحوه قیمت گذاری این محصولات دانست و تاکید کرد: در صورت عرضه سنگ آهن، کنسانتره و گندله در بورس کالا، این محصولات در فرآیند مناسبی کشف قیمت خواهند شد و به تناسب بازارهای جهانی به فروش خواهند رسید. در واقع بهترین کار برای حل مشکلات، عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالاست، زیرا این اقدام باعث ایجاد تعادل در بازار فولاد کشور خواهد شد.

تعیین ضرایب قیمتی محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد، موضوعی است که در یک سال گذشته بارها میان فولادسازان، تولیدکنندگان سنگ آهن، فعالان حوزه معدن، وزارت صمت و سایر نهادهای خصوصی و دولتی ذی ربط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. در حال حاضر، نرخ فروش کنسانتره بر مبنای ضریب حداکثر ۱۶ درصد قیمت اعلامی شمش فولاد خوزستان در سامانه کدال تعیین می شود و ضریب نرخ فروش گندله نیز حداکثر ۲۳.۵ درصد و نرخ فروش آهن اسفنجی هم حداکثر ۵۰ درصد است. در این میان قیمت سنگ آهن عیار ۵۰ تا ۵۲ مورد استفاده تولیدکنندگان کنسانتره نیز بسته به دولتی یا خصوصی بودن معدن تولیدکننده آن بین ۵٫۵ تا ۸ درصد نرخ کدال شمش فخوز متغیر است.

نکته مهم اما اینجاست که فعالان حوزه معدن در بیش از یک سال اخیر اعتراضات متعددی را نسبت به این ضرایب قیمتی ابراز داشته اند و بر همین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از تولیدکنندگان و فعالان زنجیره فولاد درخواست کرده است که با بررسی کارشناسی و هم فکری درباره این موضوع تصمیم گیری کنند. در آخرین مذاکرات نیز نهایی کردن موضوع تعیین ضرایب قیمتی محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد به ۴ تشکل بخش خصوصی یعنی کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، خانه معدن، انجمن تولیدکنندگان فولاد و انجمن سنگ آهن ایران سپرده شده است.

ولی با وجود نشست های متعدد این تشکل ها هنوز اجماع کلی درباره این موضوع حاصل نشده است؛ چراکه فولادی ها ضرایب فعلی را کارشناسی شده می دانند و مخالف افزایش آن هستند، اما سایر تشکل ها، رشد ضرایب قیمتی زنجیره فولاد را لازمه توسعه این زنجیره در افق ۱۴۰۴ ذکر می کنند. با این حال، طبق اطلاعات دریافتی ظاهرا دوطرف فولادی و معدنی در مبانی اصلی به توافق رسیده اند.

بورس، راه حل اختلافات قیمتی

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد صنعت فولاد در این باره به موضوع عرضه سنگ آهن در بورس کالا که در شیوه نامه جدید دولت نیز به آن اشاره شده است، پرداخت و گفت: به نظر می رسد برای حل اختلافات درباره نحوه قیمت گذاری محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد، موضوع عرضه سنگ آهن و کنسانتره در بورس کالا راه حل مناسبی باشد، حتی اگر این اتفاق برای گندله هم پیش بیاید خوب است، چراکه این محصولات در این فرآیند کشف قیمت خواهند شد و به تناسب بازارهای جهانی به فروش خواهند رسید که این اتفاقی است که برای بقیه محصولات زنجیره فولاد هم افتاده است.

 

وی البته به دشواری های موضوع عرضه سنگ آهن در بورس کالا نیز اشاره کرد و تاکید داشت: این مساله در آغاز راه سخت خواهد بود و امکان دارد که با استقبال خوب خریداران مواجه نشود و میلی به سمت آن نباشد. بنابراین شاید در عرضه های اول، سنگ آهن با استقبال خریداران روبه رو نشود، اما زمانی که تمام محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند، طبیعتا خریداران و فولادسازان هم مجاب خواهند شد تا با رقابت سالم در بورس نسبت به خرید این محصولات اقدام کنند.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد درباره چگونگی تعیین نرخ پایه سنگ آهن در بورس کالا نیز توضیح داد: با توجه به این که قرار شده است محصولات فولادی با ضریب ۸۰ درصد قیمت فوب (بعد از کسر نرخ حمل دریایی به چین) در شاخص متال بولتن به فروش برسند، به نظر می رسد قیمت سنگ آهن، کنسانتره و گندله با توجه به ضرایب موجود با عرضه در بورس حداقل ۳ تا ۳٫۵ درصد رشد کند.

جعفری طهرانی با اشاره به اوج گیری دوباره قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی نیز عنوان کرد: دقیقا از ۹ سال و ۲ ماه پیش چنین رکوردهای قیمتی در نرخ جهانی سنگ آهن نداشتیم، پس حتی اگر طبق شیوه نامه جدید دولت، محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند نیز بازهم جای بحث میان تولیدکنندگان سنگ آهن و فولادی ها همچنان وجود خواهد داشت، چراکه این نرخ ها شکاف قیمتی میان بازار داخلی و جهانی را به طور کامل پوشش نمی دهد؛ با این حال، بهترین کار در شرایط موجود حمایت از اعمال همین روش در بازار داخلی و عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالاست، زیرا این اقدام باعث ایجاد تعادل در بازار فولاد کشور خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه