نگاهی به سیاست‎‌های شرکت فولاد خوزستان در حوزه بازدهی دارایی‌ها

نگاهی به سیاست‎‌های شرکت فولاد خوزستان در حوزه بازدهی دارایی‌ها
کدخبر : 16187

علیرضا کعبی‌نژادیان مدیر حسابداری صنعتی:بازده دارایی را می‌توان یکی از شاخصه‌های اساسی سودآوری سازمان‌ها دانست که نشان می‌دهد واحد تولیدی تا چه میزان توانسته است از دارایی‌های خود در مسیر رشد درآمد و سود استفاده کند. اتخاذ سیاست مناسب در حوزه نگه‌داری بهتر از دارایی‌هایی نظیر ساختمان‌ها و تجهیزات و مدیریت بهینه تولید و فروش محصولات سبب می‌شود تا سازمان بتواند به بازدهی و بهره‌وری مناسبی از دارایی‌های خود دست یابد. شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای فولادی کشور، توانسته است با اتخاذ سیاست‌های مناسب، به سودآوری قابل توجهی دست یافته و بازدهی دارایی‌های خود را بهبود ببخشد.

به گزارش رصد اقتصادی و  به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان؛ شرکت‌ها برای به‌دست آوردن سود، برنامه‌ریزی و بهر‌برداری می‌شوند و به دنبال این تصمیم، سرمایه‌گذاری کرده و منابع لازم، ماشین‌آلات، تجهیزات و نیروی کار متناسب را تهیه و جذب کرده و فرایند تولید خود را شروع می‌کنند. بنابراین دستیابی به بهره‌وری بالاتر از سرمایه‌گذاری صورت گرفته، باعث ایجاد بازده بیشتر دارایی‌ها می‌شود.

از مهم‌ترین پارامترهای موثر بر افزایش بازده دارایی‌ها، می‌توان به استفاده بهینه از مواد و کاهش ضایعات، ارتقای راندمان تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات از طریق بهره‌برداری صحیح از ماشین‌آلات و تجهیزات، نگهداری صحیح ساختمان‌ها و تاسیسات و آموزش مناسب نیروی انسانی اشاره کرد. همچنین پیشنهاد می‌شود که سازمان‌ها در همین راستا استراتژی‌هایی نظیر استفاده از فناوری‌های روز، جایگزینی ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده، عدم سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیرمولد، استفاده از مواد و قطعات یدکی با کیفیت، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و به‌کار گرفتن نظام‌ها و ابزارهای مدیریتی نوین اتخاذ کنند تا به این ترتیب بهره‌وری و سودآوری خود را افزایش داده و بازدهی دارایی‌های خود را به حداکثر برسانند.

برای رسیدن به این پارامترها نیاز است که سیاست به دست گرفتن سهم بیشتر از بازار که تولید مستمر را در پی خواهد داشت، یکی از اهداف مدیریت باشد؛ چرا که بازده دارایی‌ها، ملاکی برای سنجش کارایی مدیریت و هیئت مدیره و همچنین ضامن حقوق سهامداران است.

مسیر پر پیچ و خم توسعه صنعت فولاد

 

صنعت فولاد با چالش تحریم و تکمیل زنجیره تولید و افزایش نرخ تورم روبه‌رو است. شرکت فولاد خوزستان برای کاهش ریسک تحریم، از سال‌های گذشته هدف استراتژیک توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی را در نقشه استراتژی خود تعریف کرده و برنامه‌ریزی لازم در جهت بومی‌سازی قطعات استراتژیک خارجی را داشته است که در همین راستا با شرکت‌های دارای دانش فنی بالا، موسسات پژوهشی، دانشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری قراردادهایی منعقد کرده است.

چالش بعدی صنعت فولاد، تکمیل زنجیره تولید است. در همین راستا شرکت‌های فولادی به دنبال اطمینان از تولید و فروش و همچنین مدیریت منابع مالی و کنترل ریسک‌های وارده به شرکت، نیاز به تکمیل زنجیره تولید از اول خط تا تولید برای مصرف‌کننده نهایی دارند تا بتوانند در این محیط کسب‌وکار پرتلاطم به بقای خود ادامه دهند.

چالش بعدی این صنعت نرخ تورم است و شرکت فولاد خوزستان برای مدیریت منابع مالی و همچنین دارائی جاری با شرکت‌های مهم و تولید کننده مواد و قطعات استراتژیک که از شرکای مهم برشمرده می‌شوند، قراردادهای بلند مدت برای کاهش ریسک‌های وارده از این منظر تهیه کرده است.

 

در مسیر سودآوری

نظام‌ها، ابزارها و رویکردهای مدیریتی مانند مدیریت استراتژی، مدیریت عملکرد سازمان، مدیریت دانش، مدیریت کیفیت، مدیریت فرآیندها، تعالی سازمانی، مشارکت و کار تیمی، مدیریت بهره‌وری، مدیریت تکنولوژی، بهینه‌سازی و الگوبرداری از بهترین‌ها، تاثیر بسیاری بر ارتقای سطح نظام مدیریت سازمان و به دنبال آن بازده دارایی‌ها خواهند داشت. اثرات مستقیم و غیرمستقیم نظام‌های مذکور در صورت حفظ یکپارچگی و ایجاد انسجام و هماهنگی سازمانی کاملا مشهود بوده و می‌تواند صنایع فولادی را در نیل به اهداف و چشم‌اندازهای پیش‌بینی‌شده یاری کند.

فرمول محاسبه حاشیه سود شامل تقسیم سود به فروش بوده و فرمول گردش دارایی شامل تقسیم مبلغ فروش به دارایی است. بنابراین مبلغ فروش عاملی تعیین‌کننده در سودآوری سازمان است. شرکت فولاد خوزستان با تهیه بودجه و تمرکز بر اهداف استراتژیک فروش بهینه محصولات فولادی، صادرات پایدار و افزایش فروش اقدام به ارتقای سودآوری خود می‌کند.

شرکت فولاد خوزستان با توجه به نزدیکی به خلیج فارس و داشتن اسکله اختصاصی در بندر امام (ره)، از توانایی صادرات شمش با کمترین هزینه برخوردار است. بنابراین علاوه بر برنامه‌ریزی فروش داخل، برای صادرات نیز این قابلیت را دارا است که در صورت داشتن مزیت، جوابگوی مشتریان خارجی نیز باشد و به همین دلیل است که بازدهی دارایی رو به رشدی را تجربه کرده است.

سهم شرکت فولاد خوزستان در اسناد بالادستی و چشم انداز 1404 مشخص و در همین راستا برنامه طرح توازن خطوط تولیدی در دو حوزه زیر سقف و بیرون از کارخانه تدوین شده است که پروژه‌های مشخص شده در زیر سقف شامل اصلاح و نوسازی و ایجاد خطوط ریخته‌گری و کوره‌ها و ایجاد کارخانه تولید آهن اسفنجی در جهت رفع کمبود مواد اولیه مورد نیاز و در بیرون از کارخانه خرید معادن و شرکت‌های تولید کنسانتره، خرید شرکت تولید فولاد شادگان به جهت افزایش تولید فولاد و همچنین طراحی خرید شرکت نوردی در جهت تکمیل زنجیره تولید و حضور در صنایع بالا و پایین‌دستی است.


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه