مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران :

بدون بومی ‌سازی راه‌ اندازی فولاد قائنات غیرممکن می ‌شد

بدون بومی ‌سازی راه‌ اندازی فولاد قائنات غیرممکن می ‌شد
کدخبر : 16212

دکتر امیرحسین نادری ، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران اظهار داشت : در حال حاضر، به دلیل قیمت فوق‌العاده جذاب فولاد صادراتی ، یک فرصت طلایی برای شرکت‌ها ، دولت و اقتصاد ایران وجود دارد و این طور نیست که این فرصت همیشگی باشد. با ساماندهی بازار داخلی و مدیریت زنجیره توزیع ، صادرات فولاد می‌تواند نیازهای ارزی شرکت‌ها و دولت را در شرایط تحریم تأمین کند.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از چیلان؛ مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در مورد نگاه به آمایش سرزمین در سرمایه‌ گذاری‌های صنعت فولاد گفت : اساساً از آنجا که صنعت فولاد ، یک صنعت آب‌ بر است ، فولادهای تجاری در کنارهای آب ‌های آزاد و فولادهای تخصصی و با کیفیت بالا در داخل کشور باید تولید شوند. با این وجود ، یک مسأله بسیار مهم در کشور، نگاه محرومیت‌ زدایی است. به‌عنوان مثال ، جایابی اقتصادی طرح‌های هفت‌گانه فولادی مناسب نیست ، اما از حیث محرومیت‌زدایی و توزیع عادلانه ثروت ، این طرح‌ها در بهترین مناطق قرار دارند. توزیع عادلانه ثروت و مسائل اجتماعی بسیار مهم است و مردم نجیب مناطقی که این طرح‌ها در آن قرار گرفته ، شایسته این توجه و چنین سرمایه ‌گذاری‌هایی هستند و در این سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه متوازن جغرافیایی توجه شده است.

دکتر نادری ادامه داد : طرح‌ های هفت ‌گانه از آنجا که ممکن است مشکل دسترسی به مواد اولیه داشته باشند ، تدابیری اتخاذ شده تا گریدهای بالاتر از فولاد تجاری تولید کنند تا در صورتی که با ظرفیت پایین ‌تر نیز کار کنند ، محصولات گران ‌قیمت ‌تری بفروشند و حاشیه سود خوبی داشته باشند. به‌عنوان مثال ، در فولاد میانه و فولاد قائنات ، گوگردزدایی نیز پیش ‌بینی شده است.

یک واحد جدید در شرکت ملی فولاد با مسئولیت بومی‌سازی

نادری در مورد بومی‌سازی در صنعت فولاد گفت : توانمندسازی مجموعه‌های داخلی که در زمینه بومی‌سازی کار می‌کنند ، یکی از مهم ‌ترین مواردی است که در حال حاضر شرکت ملی فولاد ایران دنبال می‌کند. در آغاز مسئولیتم دراین  شرکت ، یک واحد جدید به نام «مدیریت توانمندسازی داخلی و بومی‌سازی» ایجاد کردیم و این واحد هم‌ اکنون بسیار فعال است. بومی‌ سازی ریخته‌ گری مهم ‌ترین برنامه بومی ‌سازی در شرکت ملی فولاد است و در کل بومی ‌سازی در تمام حوزه‌هایی که پیش از این خارجی‌ها در آن فعال بودند و سپس در دوره تحریم برای کشور محدودیت ایجاد کردند ، در دستور کار شرکت ملی فولاد ایران قرار دارد.

 

وی با ذکر جزئیات بومی ‌سازی در مجتمع فولاد قائنات بیان کرد : در فولاد قائنات دو مورد از تجهیزاتی که قرار بود توسط آلمان و اسپانیا تأمین شود ، بومی ‌سازی کردیم و اگر فرآیند بومی‌ سازی در مسیر راه ‌اندازی فولاد قائنات طی نمی‌شد ، راه‌اندازی این مجتمع غیرممکن می‌شد.

زمان راه‌اندازی فولاد قائنات

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خبر داد که واحد احیای مستقیم فولاد قائنات ، در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و واحد فولادسازی این مجتمع نیز در اواخر سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر نادری گفت : در حال حاضر ۸۰۰ نفر در مرحله ساخت واحد احیای مستقیم فولاد قائنات و واحد فولادسازی این مجتمع ، به ‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند. برنامه استخدام فولاد قائنات نیز در دست انجام است که در این برنامه بومی ‌گزینی و شایسته ‌سالاری ، اکیداً مورد توجه خواهد بود. راه‌ اندازی فولاد قائنات یک اتفاق بسیار مبارک است که پس از ۱۲ سال به انجام می‌رسد و این مجتمع نقش مهمی در توسعه این منطقه در استان خراسان جنوبی خواهد داشت. سیاست بومی‌ گزینی و  استفاده از نیروهای نخبه بومی ، در این مجتمع رعایت خواهد شد تا مردم نجیب این منطقه ، از مواهب این طرح صنعتی بهره ‌مند شوند.

فرصت طلایی صادرات فولاد

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با یادآوری شرایط خوب بازار جهانی فولاد ، تأکید کرد : در حال حاضر، به دلیل قیمت فوق‌العاده جذاب فولاد صادراتی ، یک فرصت طلایی برای شرکت‌ها ، دولت و اقتصاد ایران وجود دارد و این طور نیست که این فرصت همیشگی باشد. با ساماندهی بازار داخلی و مدیریت زنجیره توزیع ، صادرات فولاد می‌تواند نیازهای ارزی شرکت‌ها و دولت را در شرایط تحریم تأمین کند.

وی در پایان گفت : اقبال مردم به بورس که فرصت‌های نوین تأمین مالی نظیر انتشار اوراق را در اختیار شرکت‌های فولادی قرار داده ، تفاوت نرخ ارزهای خارجی و ریال که برای صادرات مزیت ایجاد کرده و قیمت فوق‌العاده فولاد صادراتی ، فرصت ‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد و باید به نحو شایسته مورد بهره‌ برداری قرار گیرد. در کنار این موارد ، بخش خصوصی توانمند نیز وجود دارد که به ‌واسطه بازار سرمایه ، قدرت این بخش مضاعف نیز شده است. در حال حاضر، از جمیع این موارد می ‌توان برای توسعه صنعت فولاد استفاده کرد


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه