• پایگاه خبری رصد اقتصادی
  • معدن
  • ورود سنگ آهن در بورس کالا حمایتی اصولی از صنایع معدنی / ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سوبسید به فولادی ها از فروش کنسانتره در ۶ ماهه نخست امسال

غرقی، نائب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران مطرح کرد:

ورود سنگ آهن در بورس کالا حمایتی اصولی از صنایع معدنی / 8 هزار و 600 میلیارد تومان سوبسید به فولادی ها از فروش کنسانتره در 6 ماهه نخست امسال

ورود سنگ آهن در بورس کالا حمایتی اصولی از صنایع معدنی / 8 هزار و 600 میلیارد تومان سوبسید به فولادی ها از فروش کنسانتره در 6 ماهه نخست امسال
کدخبر : 16249

نائب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران ضمن اعلام حمایت از شیوه نامه دولت در ساماندهی زنجیره فولاد ورود سنگ آهن در بورس کالا را حمایتی اصولی از صنایع معدنی دانست.

به گزارش رصد اقتصادی  وبه نقل از معدن نامه ،سجاد غرقی  عنوان کرد: سنگ آهن در سه رده دانه بندی، کنسانتره و گندله قرار دارد که در آنها کنسانتره و گندله قابل عرضه در بورس است اما سنگ آهن دانه بندی وابسته به ماهیتی که دارد برای عرضه در بورس مناسب نیست چراکه سنگ آهن دانه بندی تنوع زیادی در عیار دارد و از رنج 40 تا 62 درصد وجود دارد بعلاوه اینکه عناصر مزاحم همچون گوگرد، فسفر و ... در هریک متفاوت است که در نهایت سبب می شود استانداردسازی این محصولات دشوار باشد.

وی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از مشکلات عرضه سنگ آهن در بورس کالا عنوان کرد: شرکت بورس کالای ایران شرکتی خصوصی است که برخی از اعضای هیئت مدیره آن فولادی ها هستند و این موضوع سبب نگران فعالان حوزه معدن است که در عرضه ها کارشکنی کنند. یکی از اهداف اصلی عرضه محصولات در بورس، کشف عادلانه قیمت و دیگری ایجاد شفافیت در معاملات است و از این رو عرضه مواد اولیه تولید فولاد و البته کل زنجیره تولید در بورس کالا به شفافیت قیمتی این کالاها کمک می کند که البته بی طرف بودن اعضای هیئت مدیره این شرکت می توانست شرایط را مساعدتر کند.

وی در ادامه به اجحاف قیمتی که در بخش معدن اتفاق افتاده است اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اگر قیمت کنسانتره را 188 دلار در نظر بگیریم و 30 دلار هزینه حمل دریایی و 2 دلار هزینه بندری و همچنین متوسط هزینه حمل از معادن معادل 8-10 دلار را از آن کسر کنیم، کنسانتره با کسر هزینه حمل و نقل دریایی و بندری و سایر هزینه‌ها، باید با قیمتی معادل 146 دلار فروخته شود، حال اگر  مطابق قیمت‌گذاری دستوری که در زنجیره وجود دارد، این کنسانتره معادل 16 درصد شمش فولاد خوزستان قیمت‌گذاری ‌می‌شود، شمش خوزستان در ماه گذشته 10 هزار 445 تومان به ازای هر کیلو قیمت‌گذاری شده است که بر این اساس، کنسانتره معادل یک میلیون و 671 هزار تومان قیمت‌گذاری ‌می‌شود. در حالی که 146 دلار محاسبه شده در ابتدا با کسر هزینه ها با احتساب دلار سنایی با عدد 25 هزار و 500تومان معادل سه میلیون و 723 هزار تومان ‌می‌شود. یعنی معدنکار به جای اینکه محصول خود را 3 میلیون و 723 هزار تومان در معدن بفروشد، یک میلیون و 671 هزار تومان ‌می‌فروشد. در واقع این تولیدکننده تنها 44 درصد قیمت واقعی محصول خود را دریافت ‌می‌کند و این اختلاف 56 درصدی با قیمت واقعی سوبسیدی است که بخش معدن به فولادی ها ‌می‌دهد.

نائب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران تشریح کرد: طبق محاسباتی از صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ معدنی همچون گل گهر و چادرملو در شش ماهه نخست سال، معادل 8 هزار و 600 میلیارد تومان فقط از فروش کنسانتره سوبسید به فولادی ها داده شده است. این رانت ناشی از ارزان فروشی کنسانتره، ضرر برای شرکت‌های معدنی سبب شده است. این مبالغ گویای دلیل اصرار فولادی ها بر عدم پذیرش شیوه نامه ابلاغی است. براساس شیوه نامه مذکور قرار است قیمت های پایه ۸۰ درصد نرخ های جهانی در نظر گرفته شود و رقابت نیز آزاد باشد همین میزان برای نرخ های سنگ آهن، کنسانتره و گندله نیز مناسب است چراکه هم اکنون این محصولات به نفع حلقه شمش و به صورت دستوری ۵۰ درصد نرخ های جهانی و ارزان تر فروخته می شود و با عرضه در بورس و نحوه قیمت گذاری فوق الذکر به ترمیم شکاف و سرکوب قیمتی کمک کرده و به رقابتی شدن قیمت ها می انجامد. به لحاظ شفافیت هم عرضه های کامل در بورس کالا سبب خواهد شد مشخص شود چه مجموعه هایی چه محصولاتی و به چه میزان تولید می کنند که مجموعه های فولادی تا پیش از این به دلیل سوبسیدهایی که در خرید ارزان نهاده ها و مواد اولیه داشتند، اکنون مخالف این بند از شیوه نامه و موضوع عرضه سنگ آهن در بورس کالا هستند. البته در حال حاضر خریدار مواد معدنی فولادی ها هستند که خود از اعضای هیئت مدیره شرکت بورس کالای ایران محسوب می شوند و کالای ما باید در بورس برود نه بورسی که دست خریدار است و در این معاملات نباید خریدار تعیین کننده باشد این حق دو طرف است که در این معاملات شرایط مساوی داشته باشند. 

شیوا نیک وظیفه

 


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه